چراغ رو به خاموشی / تنها ۱۵ نفر به نمدمالی سنتی در خراسان جنوبی مشغول هستند

نمدمالی سنتی هنری زیبا، اما در حال زوال است و تنها ۱۵ هنرمند در خراسان جنوبی به تولید محصولات نمدی مشغول هستند.

به گزارش “پیام خاوران“، حسین عباس زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۱۳۶۹ حدود ۲۰۰ نقطه روستایی به حرفه نمد مالی اشتغال داشته که در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان، بیشترین تعداد به شهرستان بیرجند تعلق داشته است.

وی افزود: در گذشته نمدمالی در تمام شهرستان‌های استان انجام می‌شد، اما در حال حاضر این حرفه در شهرستان‌های سرایان، بیرجند و روستای سلم آباد سربیشه کماکان ادامه دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: درحوزه نمدمالی سنتی قریب به ۱۵ نفر در سطح استان به صورت تمام وقت و پاره وقت در ۳ کارگاه به تولید محصولات نمدی اشتغال دارند.

سلم آباد مهد نمدمالی سنتی در خراسان جنوبی

عباس زاده گفت: نمدمالی در کارگاه‌ها به صورت سنتی انجام می‌شود و فعالان این حوزه هم در سطح استان به تولید محصولا نمدی دست دوز اشتغال دارند.

وی افزود: انواع لباس برای چوپان‌ها با نام کپنک، زیرانداز، انواع کیف و کفش، انواع زیورآلات و تابلو از تولیداتی است که این هنرمندان خلق می‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: صدورمجوز، ارائه تسهیلات کم بهره، معرفی جهت حضور در نمایشگاه‌ها، اختصاص غرفه رایگان جهت نمایش آثار، حضور در بازارچه‌ها و ثبت ملی مهارت نمدمالی روستای سلم آباد به عنوان میراث ناملموس در سال ۱۳۹۰ از جمله حمایت‌هایی است که ازهنرمندان نمدمال صورت گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام / ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   ۱۰۱ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها