زمینه برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراهم نشده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه زمینه برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراهم نشده است گفت: باید امور معروف را به معنای واقعی تفهیم و امور شرّ را نیز به معنای تمام بدی ها تفهیم کرد.

به گزارش “پیام خاوران“، آیت الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با هاشمی قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و اعضای شورای معاونین ستاد در بیرجند اظهار داشت: خیلی جای گلایه هست که اوجب واجبات دین(امر به معروف و نهی از منکر) که هم در نقل و عقل و هم در صحنه میدان مطلب روشنی است بعد از چهل و چند سال هنوز باید نیروی خودش را از جای دیگر وام بگیرد و اعتبار نداشته نباشد، یا با خواهش و تمنا باشد و اقدامات هم همواره مواجهه با معلول باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امیدواریم در دولت آینده این واجب پر اهمیت احیاء شود، اما از دولت های گذشته خیلی گلایه داریم، فلسفه اصلی انقلاب اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است که ادامه دهنده قیام امام حسین(ع) است و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطح بین الملل مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم است که خود امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

عبادی بیان کرد: دولت اسلامی بعد از ۴۰ سال که آمر به معروف و ناهی از منکر را در کف خیابان با چاقو می زنند با هر زحمتی برای حمایت از این افراد، قانونی وضع می شود اما دولت حاضر نیست این قانون را ابلاغ کند؛ این در حالی است که در صحنه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به صورت خاموش امر به منکر و نهی از معروف خیلی فعال کار می کند.

وی افزود: کاری می کنند با اختلاس های فراوان بسیاری از کارخانه جات را ورشکست می کنند، تا جایی که برخی ها از زباله دان ها روزی خود را جمع می کنند، برخی افراد گران فروش و برخی ربا خور شدند، این هم که گفته می شود تذکر لسانی به این دلیل است که آنقدر شرایط اِلّی پیش آمده که با کسی نمی توان صحبت کرد، به صورتی که تا به کسی گفته می شود چرا اینگونه رفتار میکنی می گوید اول فلان چیز درست شود بعد بیا با من صحبت کن.

بیشتر بخوانید   سرمایه گذاران سرگردان در نهضت گلخانه ای خراسان جنوبی

امام جمعه بیرجند  گفت: البته ما به آینده خیلی امیدواریم اما دهه های سختی را پشت سر گذاشته ایم، جریانات تلخ در سطح بین اللملی و جهانی زمینه را برای تبیین حق و عدل فراهم کرده است و انتخابات ۱۴۰۰ نیز گویای همین موضوع است، اما بعد از چهل و اندی سال تازه فهمیدیم که تشکیلات داخلی را باید چه کار کرد.

عبادی ادامه داد: بعضی وقت ها گفته می شود که ستاد امر به معروف نیرویی بگیرد و دبیری ستاد به آن سپرده شود اما آن نیروی که به صورت مامور می آید هر که باشد در شرایط مختلف در گرو دیگران است و هر لحظه باید به فردی پاسخگو باشد و نمی تواند کار کند، و دیگران نیز برای حرف او تره خرد نمی کنند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی بیان کرد: اینجا اگر چنانچه از نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که یکی از مسئولیت های اصلی آن همین امر به معروف و نهی از منکر است و از سویی امید آن به بسیجی است که زیر مجموعه آن است، چرا که جایی که ایجاب کند مرد میدان بسیج است، اما از برخی دستگاه هایی که امروز نیز می بینیم همچون گردشگری چه توقعی هست؟ وقتی خود آنها کارشان را درست انجام نمی دهند.

عبادی افزود: اگر بخواهد یک حیات جدید و مستقلی شکل بگیرد طرح و اعتبار می خواهد، اما یک بخشی به مربوط به قانون شکنی هایی است که قانوندان های قانون شکن این کار را می کنند، حال یک آدم گمنام نامه بنویسید به آن توجهی نمی کنند، از سویی ما در حال حاضر باید خودمان را آماده کنیم که با علت ها مقابله کنیم، چرا که وقتی در بازار لباس اسلامی پیدا نمی شود، حال با معلول برخورد کنیم، فایده ندارد.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی ابراز کرد: باید در آینده که شرایط نیز مساعد است علت های مختلف را شناسایی کنیم و با آن مبارزه کنیم، در حالی که می بینیم بعد از ۴۰ سال تازه خبر می دهند جمهوری اسلامی می خواهد در تولید چادر خودکفا شود اما پوشک مبتذل هر چه بخواهیم هست.

بیشتر بخوانید   سپاه بیش‌از اینکه متکی به سلاح و مهمات باشد متکی به مردم است

وی افزود: از طرفی صرفاً امر و نهی نباید بدون زیر ساخت باشد، آنچه که به عنوان دشمن یا دوست نادان بر نظام اسلامی تحمیل شده است شکستن قبح قانون شکنی است، باید این قبح تفهیم شود، که وقتی کسی قانون شکنی کرد، وقتی اشاره می کنیم او خجالت زده و شرمنده شود، اما وقتی این چنین مقدمه ای فراهم نشود او فکر می کند ستاد آقا بالاسر است در حالی که ستاد خیرخواه آن مسئول، کشور و مردم است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی ابراز کرد: هر کشوری ولو اینکه فاسد باشد فضای مجازی را دست دشمن نمی دهد اما امروز فضای مجازی ایران اسلامی دست دشمن است، این جوانان و نوجوانان ما که تحت تاثیر این فضا قرار گرفته، باید برای شنیدن امر به معروف و نهی از منکر آمادگی داشته باشد، اما او نه تنها آمادگی ندارد بلکه دشمن برای او باور کاذبی درست کرده است که اصلا حرف آمران به معروف و ناهیان منکر را از ریشه قبول ندارد.

عبادی یادآور شد: در حالی که باید همه امکانات بسیج شود، سطح اندیشه و فکر، مقدمات و آموزش های افکار مطهری (قدس سره) و به طور کلی زیر ساخت فکری باید درست شود و مطابق به آن عمل کنیم تا افراد بدانند که این امر به معروف و نهی از منکر به کمک او آمده است و خیر خواه او است، لذا آن فردی هم که جرأت نمی کند امر به معروف و نهی از منکر کند بدلیل فراهم نبودن زمینه آن است.

نماینده ولی فقیه در خاراسن جنوبی افزود: اگر بخواهیم در آینده امر به معروف و نهی از منکر موثری داشته باشیم باید علت ها شناسایی و آموزش های علمی به عنوان تشخیص خیر و شر و آنچه که معروف و منکر است توجیه شود، اغلب برنامه های رسانه ملی برای سرگرمی است و تعداد کمی برنامه خوب دارد، که وقت مردم به این گونه پر می شود، این امر به معروف و نهی از منکر باید از رسانه ملی شود که جامعه را آماده کند برای رشد و کمال، چراکه تمام فلسفه دین رسیدن به رشد و کمال است.

بیشتر بخوانید   نماینده مجلس: علم‌آموزی از مولفه‌های قدرت است

عبادی اظهار کرد: با این که بعد از چهل و اندی سال شما از صفر شروع کردید، اما همه این تلخی ها یک نتیجه دارد که آمادگی داده است به جهان، منطقه و ایران، اینکه در کشور های غربی هم ظلم را نمی پذیرند و علیه لیبرال دموکراسی که بدترین ویروس است مقابله می کنند، یعنی همه آماده شنیدن حرف عدل و حق هستند.

وی گفت: اینکه قبل از ویروس کرونا و بعد آن مردم در اربعین حسینی جمع می شوند به دلیل همین عدالت طلبی است، لذا فرصت را غنیمت بشمارید و برای این مسائل جزئی که نه کور می کند و نه شفا می دهد وقت نگذارید، امور باید به صورت ریشه ای درست شود و وقتی یک اساس نامه قابل اجرایی چه از زمینه جرأت دادن به مردم و چه مسئولینی که خودشان منشاء گمراهی اند قادر به برخورد باشد، تنظیم شود، آن وقت شدنی است، والا مسائل جزئی که این آقا باشد یا نباشد دردی را دوا نمی کند.

عبادی بیان کرد: باید امور معروف را به معنای واقعی تفهیم و امور شرّ را نیز به معنای تمام بدی ها تفهیم کرد، تا زمانی که وقتی فردی منکری انجام می دهد قبل از اینکه به او متذکر شویم خودش خجالت بکشد.

وی افزود: از مسئولین محترم نظام توقع داریم که در این اوجب واجبات از مباحث لفظی بیرون آیند و کار علمی و عملی کنند، با تمام مسائل فقهی و کلامی و بحث های روانشناختی و جامعه شناختی طوری حرف زده شود که موثر باشد، سپس امور مساجد، حوزه و سازمان تبلیغات و دانشگاه ها تجهیز شود، و ما به فردا خیلی امیدواریم.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها