تجارت با افغانستان زیر سایه امنیت/ ماهیرود پذیرای کامیون های ایرانی و افغانستانی است

با وجود تحرکات داخلی افغانستان و کنترل گمرک ابونصر فراهی توسط طالبان، فعالیت های تجاری در مرز ماهیرود به روال عادی انجام می شود.

به گزارش “پیام خاوران“، هفته گذشته بود که گمرک ابونصر فراهی در کشور افغانستان به دست طالبان افتاد و شرایط خاصی را در منطقه مرزی ماهیرود که در منطقه مرزی مشترک با این گمرک است ایجاد کرد.

برای اطلاع از وضعیت منطقه مرزی ماهیرود پس از تحرکات انجام شده در افغانستان، با تعدادی از رانندگان ایرانی و افغانستانی حاضر در این منطقه صحبت کردیم.

فعالیت بدون مشکل در مرز ماهیرود

یکی از رانندگان افغانستانی مستقر در مرز ماهیرود به خبرنگار ما می‌گوید: تردد در مرز ماهیرود به روال عادی صورت می‌گیرد و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: از سمت کشور افغانستان نیز کامیون‌ها خالی از بار به مرز می‌آیند و برای بارگیری آماده می‌شوند تا دوباره به افغانستان باز گردند.

این راننده افغانستانی می‌گوید: تحرکات انجام شده در مرز ابونصر فراهی مشکلی را برای رانندگان و کامیون داران ایجاد نکرده است و اوضاع روال عادی خود را طی می‌کند.

یکی از تجار افغانستانی نیز که در بازارچه مرزی ماهیرود فعالیت دارد می‌گوید: بازرسی از کامیون‌ها به روال قبل انجام می‌شود و کامیون‌ها از طرف ایران و افغانستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی بیان می‌کند: تحرکات افغانستان تنها به همان کشور محدود شده و مشکلی برای فعالان تجاری در مرز ماهیرود ایجاد نکرده است.

یکی از رانندگان ایرانی نیز که در بازارچه مرزی ماهیرود فعالیت می‌کند گفت: اوضاع در حال حاضر در مرز ماهیرود عادی است، اما کامیون‌های افغانستانی تردد کمتری دارند.

این راننده افغانستانی افزود: تعداد کامیون‌هایی که در مرز ماهیرود تردد می‌کند، در زمان صبح کمتر از سایر زمان‌ها هستند.

بیشتر بخوانید   ضرورت برندسازی چشم‌انداز روشن تجارت زعفران ایرانی|محسن احتشام

وی اظهار کرد: تحرکات قبلی در کشور افغانستان باعث شد تا وقفه کوتاهی در فعالیت مرز ماهیرود صورت گیرد، اما دوباره اوضاع به حالت عادی باز گشته است.

وقفه‌ای در فعالیت مرز ماهیرود اتفاق نیفتاده است

مزیدی مدیر گمرک مرزی ماهیرود گفت: تحرکات کشور افغانستان باعث نشد تا در روند فعالیت بازارچه و پایانه مرزی ماهیرود خللی ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به اینکه درگیری‌های کشور افغانستان در روز جمعه هفته پیش اتفاق افتاده است و در روز جمعه مرز تعطیل است، عملا هیچ گونه وقفه‌ای در روند فعالیت‌ها رخ نداده و تنها چند کامیون در روز‌های گذشته پشت مرز مانده بودند که با بازگشایی مرز در روز شنبه، این کامیون‌ها نیز عبور کردند.

مزیدی تصریح کرد: از دو درب در مرز ماهیرود تردد‌ها به کشور افغانستان انجام می‌شود.

چند روز پیش به علت شدت گرفتن درگیری‌ها در اسلام قلعه و گمرک ابونصر فراهی افغانستان این دو گمرک به کنترل نیرو‌های طالبان درآمد.

ایران و افغانستان دارای ۳ گمرک مرزی هستند که هم اکنون ۲ گمرک مرزی در کنترل طالبان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام / ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها