روابط‌عمومی حامی تولید ملی|دکتراحمدیحیایی ایله‌ای

کارکردهای اقتصادی نهادهای ارتباطی، از جمله رسانه‌ها،تکنولوژی‌های ارتباطی همچون اینترنت و البته روابط‌عمومی به‌عنوان یک نهاد ارتباطی،حوزه‌ای از مطالعات ارتباطي است كه به‌خصوص پس از جنگ جهاني دوم موردتوجه مراکز علمی و تحقیقاتی توسعه قرار گرفت.

به گزارش ” پیام خاوران ” اين تحقیقات بیشتر اهميت و گسترش يافتند هنگامی که نشان دادند تكنولوژی‌های جديد ارتباطی اهميتی فوق‌العاده به‌خصوص در توسعۀ اقتصادی پيدا كرده‌اند؛ تکنولوژی‌هایی که توانایی آگاهی‌بخشی یا سلطه‌بخشی را دارا هستند و می‌توانند ابزارهایی برای بهبود زندگی مردم یا انحراف و سرگردانی مردم شوند.

روابط‌عمومی؛ ابزار سلطه يا توسعه

در همین زمینه بحث اساسی اين است كه آيا روابط‌عمومی تسهيل‌كنندۀ روابط بین سازمان و مخاطبان می‌شود و توسعه‌بخش است يا به‌عنوان يكي از ابزارهای اساسی تبلیغاتی سازمان‌ها نقش سلطه را بازی می‌کند.

یک واقعيت انکارناپذیر کارکرد ذاتی روابط‌عمومی است که می‌تواند با رویکرد اخلاقی خود نسبت به ایجاد، حفظ و تداوم ارتباط نقش توسعه‌ای خود را ایفا کند یا در صورت سوءکارکرد، ابزاری بشود برای رؤسای سازمان‌ها و نقش تبلیغاتی و تشریفاتی داشته باشد. حال سؤال اساسی اين است كه روابط‌عمومی توسعه‌بخش است يا سلطه‌بخش؟

اكثر صاحب‌نظران و انديشمندان روابط‌عمومی بر این باورند که روابط‌عمومی یک کارکرد اخلاقی و به‌طور جدی‌تر همان مسئولیت اجتماعی سازمان است و نگاهی خوش‌بينانه به تأثيرات روابط‌عمومی در سازمان‌ها دارند و حتی بر اين باورند كه با توسعۀ روابط‌عمومی‌ها و بهره‌وری از آن‌ها توسعه و به‌خصوص توسعۀ اقتصادی رونق و سرعت خواهد گرفت.

در واقع در چنین دیدگاهی روابط‌عمومی نقش تسهیل‌گر ارتباطی و تقویت‌کنندۀ سرمایۀ اجتماعی سازمان را عهده‌دار است و بخشی استراتژیک از سازمان محسوب می‌شود.

 روابط‌عمومی توسعه‌بخش

واقعيت غيرقابل‌انکار اين است که روابط‌عمومی توسعه‌بخش نيازمند ساختاری مشتری‌مدار است، ساختاری که بتواند به هرکدام از مشتريان، در هر زمانی و در هر مکانی، پاسخ‌گو باشد و چنين ساختاری نيازمند توسعۀ استراتژيک روابط‌عمومی در تمامی لايه‌های ارتباطی با مشتريان است؛ يعنی بايستی استراتژی مشتری‌مدار، سازمان مشتری‌مدار، مديران مشتریمدار و کارکنان مشتری‌مدار طراحی کنيم. زیرا امروزه شاهد آن هستیم که وجود هرگونه نقص یا آسیبی در ساختار، ابزار و فرایند فعالیت‌های روابط‌عمومی، تمامی ابعاد، قابلیت‌ها و نقش‌های آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید   موسسه مطبوعاتی گروه رسانه ای "پیام خاوران امروز" را بیشتر بشناسید+سند

از این رو، بی‌تردید توجه به شناخت دقیق هریک از محورهای عملکردی روابط‌عمومی، آسیب‌ها و ارزشیابی عملکرد در مؤسسات اقتصادی و تجاری، گامی بزرگ در تسریع رفع مشکلات و تدوین استراتژی مناسب روابط‌عمومی در کشور قلمداد می‌شود.

با چنین رویکردی هنگامی که روابط‌عمومی وارد عرصۀ اقتصادی می‌شود باید طوری طراحی شود که در جهت استراتژی اتخاذشده و اهداف ملی قرار گیرد.

منبع :شماره نهم /ماهنامه روابط‌عمومی وصنعت

دکتراحمدیحیایی ایله‌ای،محقق و مدرس روابط‌عمومی

انتهای پیام

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها