افزایش قیمت انواع تایرهای تولید داخل منتفی شد

با مخالفت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش ۱۵ درصدی قیمت انواع تایرهای تولید داخل از ابتدای شهریورماه منتفی شد.

به گزارش “پیام خاوران“، هنوز امضای اعضای هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران پای صورت‌جلسه افزایش ۱۵درصدی قیمت انواع تایر از ابتدای شهریور ماه خشک نشده بود که سازمان حمایت آب پاکی را روی دست صنعت تایر ریخت و مهر عدم تایید بر افزایش قیمت‌ها زد.

اعضای هیات‌مدیره انجمن صنعت تایر ایران در چهارمین جلسه سال ۱۴۰۰ که ۲۷تیرماه برگزار شد، با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان این انجمن و براساس آخرین قیمت مواد اولیه، هزینه‌های دستمزد و سربار و همچنین نرخ ارز ۲۳هزار و ۵۰۰تومانی برای واردات مواد اولیه تصمیم به افزایش ۱۵درصدی قیمت‌ها همزمان با اعلام سبد شهریورماه گرفتند.

البته این تصمیم خودسرانه نبود و ستاد تنظیم بازار در پاییز سال گذشته خود،‌ اختیار نرخ‌گذاری برای محصول تایر را به تولیدکنندگان آن واگذار کرده بود. با این وجود در دوره قبلی افزایش قیمت‌ها باز هم تصمیم انجمن به تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسید. اما این‌بار به‌رغم‌آنکه امضای ۹عضو هیات‌مدیره انجمن یعنی مدیرعامل گروه صنعتی بارز،‌ نماینده آرتاویل‌تایر،‌ مدیران‌عامل کویرتایر، ‌ایران‌تایر، لاستیک‌دنا، ‌کیان‌تایر، ‌یزدتایر، ‌لاستیک‌پارس و بارز کردستان پای این مصوبه بود اما سازمان حمایت دقیقا در اولین روزهای شهریور مهر عدم تایید را بر مصوبه انجمن زد.

این‌بار مشخص نیست علت مخالفت دولتی‌ها با بالا رفتن قیمت تایر چه بوده است و تنها نکته موجود در نامه دبیر انجمن صنفی صنعت تایر به مدیران عامل کارخانه‌های تایرسازی است که آورده است: با عنایت به شرایط جدید هر گونه افزایش قیمت منوط به موافقت کتبی سازمان حمایت خواهد بود.

ازسوی‌دیگر باتوجه به عدم موافقت صریح این سازمان که در نامه سوم شهریورماه به انجمن ابلاغ شده است امکان افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. با اینحال دو شرکت کویرتایر و ایران‌تایر در همان روز و پیش از ارسال نامه سازمان حمایت به انجمن صنفی صنعت تایر سبدهای شهریورماه خود را بدون افزایش ۱۵درصدی قیمت‌ها به شبکه نمایندگی خود اعلام کردند.

بیشتر بخوانید   پیام تبریک مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به مناسبت عید مبعث

کویرتایر سبدی ۳۰۰حلقه‌ای و ایران‌تایر سبدی ۳۶۸حلقه‌ای را به‌عنوان بسته فروش خود به شبکه نمایندگان در نظر گرفتند.

با این اوصاف و اینکه دولت سیزدهم گام اول در تنظیم بازار را به نفع مردم و مصرف‌کنندگان نهایی برداشت، باید منتظر سیاست‌های حمایتی وزارت صمت از صنایع نیز بود تا مشخص شود تایرسازان چگونه باید چراغ کارخانه‌های خود را با حذف ارز دولتی و خرید مواد اولیه داخلی بر اساس محاسبه با نرخ ارز روشن نگه دارند.

منبع: دنیای خودرو

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها