رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:زرشک سال گذشته کشاورزان روی دستشان باقی مانده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بااشاره به نزدیک شدن به فصل برداشت محصول زرشک گفت: این در حالی است که حجم زیادی از محصول سال گذشته به فروش نرسیده است.

به گزارش ” پیام خاوران “، محسن احتشام شامگاه شنبه در نشست شورای گفت وگوی دولت وبخش خصوصی در اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: پیشنهاد این است تا جهاد کشاورزی قیمت پایه زرشک تازه را مشخص و بعد به معنای واقعی صندوق حمایت از محصولات کشاورزی وارد میدان شود و به کشاورزان کمک کنند.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از تالارها و رستوران‌ها هم در کاهش قیمت و مصرف زرشک تاثیرگذار بوده است.تصریح کرد: یکی از درخواست‌های زرشکاران این است که یک قیمت منصفانه‌ای با توجه به هزینه تمام‌شده تولید تعیین و این قیمت حفظ شود، باید موانع پیش‌رو صادرات این محصول هم به صورت جد برداشته شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان جنوبی با بیان اینکه اتاق بازرگانی خواهان ساماندهی بازار محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب است اظهارکرد: باید برای بازاریابی محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی به موقع داشته باشیم.
احتشام با تاکید بر اینکه باید برای بازاریابی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی راهکارهای عملیاتی ارائه و اجرایی شود تصریح کرد: باید صادرکنندگان و سرمایه‌گذارانی که در زمینه محصولات استراتژیک استان سرمایه‌گذاری می‌کنند، مورد حمایت قرار گیرند.
صادر کننده نمونه کشور با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال ۱۹۰ تن زرشک از خراسان جنوبی صادر شده است گفت: این حجم از صادرات نسبت به ۲۲ هزار تن تولید این محصول در استان رقم بسیار ناچیزی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک امرار و معاش می‌کنند و ۹۸ درصد تولید زرشک ایران در این استان است.
احتشام با بیان اینکه سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود تصریح کرد:متاسفانه رقم صادرات این محصول بسیار ناچیز است به طوری که در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۸۰ تن صادرات زرشک در کشور تولید شده که سال گذشته این مقدار به ۳۲۰ تن کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید   پلمب ۴۴ واحد صنفی در خراسان‌جنوبی/ برگشت ۱۸ میلیارد ریال به شاکیان

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان جنوبی نبود صادرات یا صادرات ناچیز زرشک را مشکل اصلی امروز کشاورزان زرشکار خراسان جنوبی عنوان کرد وگفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اقدامات خوبی برای معرفی محصول زرشک انجام داده که در افزایش صادرات محصول تاثیرگذار بود به طوری که قبل از سال ۹۵ صادرات این محصول سالانه کمتر از ۱۰۰ تن بود.

احتشام گفت: برای معرفی زرشک در سطح جهان سایت تخصصی طراحی شده و بروشور تخصصی به زبان انگلیسی تهیه و به تمامی سفارت‌خانه‌ها ارسال گردیده و در تمامی نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور فعال برای معرفی این محصول صورت گرفته اما این اقدامات نتوانسته رقم صادرات را به صورت چشمگیر افزایش دهد.

انتهای پیام/۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها