بورس، عامل کمبود سیمان در خراسان جنوبی

در حالی سیمان را طلای خاکستری می گویند و چند وقتی است در خراسان جنوبی با وجود دو کارخانه تولید سیمان اما این محصول نایاب شده و برخی از شواهد بیانگر وجود دلالان است و برخی‌هم علت را بورسی شدن یکی از کارخانه های سیمان استان می‌دانند.

به گزارش “پیام خاوران“، چند روزی است که طلای خاکستری دو باره در بازار استان نایاب شده و درخواست فروشندگان از کارخانه‌ها برای تامین، بی جواب مانده است و آن چه هم باقی مانده بود تمام شده است و حالا فروشنده و خریدار گرفتار نبود آن  هستند.

این شرایط در حالی رقم خورده است که خراسان جنوبی دو کارخانه تولید سیمان دارد ولی به دلیل ورود یک واحد به بورس و عرضه عمده تولید واحد دیگر به بازار کشور افغانستان و تعیین سهمیه کم برای استان، وضعیت به گونه ای پیش می رود که هر چند وقت یک بار مردم با مشکل مواجه می شوند.

هفته گذشته بازار سیمان دوباره با شوک کمبود مواجه شد تا جایی که با وجود فعالیت دو کارخانه سیمان در استان، آن هایی که درگیر ساخت و ساز هستند از این سو به آن سوی شهر سرگردان تامین چند کیسه سیمان شدند.

گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار سیمان این است که خبرهای تازه از رونق دلال‌بازی در بازار سیمان حکایت دارد و گزارش‌ها می‌گوید برخی‌ها از استان‌های دیگر به این جا می آیند و محموله‌های سیمان زیادی خریداری و از استان خارج می کنند.

از سویی دیگر در بیشتر مصالح فروشی‌ها همچنان اثری از سیمان نبود و اگر هم در این بین مصالح فروشی از این کالا موجود داشت، تعداد آن کم بود.

گلایه شهروندان از نایابی سیمان

احمدی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با گلایه از نایابی سیمان گفت: چرا باید هر از گاهی شاهد کمبود یا افزایش قیمت سیمان در استان باشیم در حالی که خراسان جنوبی دو کارخانه تولید سیمان دارد.

بیشتر بخوانید   رضایت مردم از عملکرد شرکت گاز ستودنی است

وی بیان کرد: سیمان قاین را یک فروشنده ۴۰ و دیگری ۵۰ هزار تومان می فروشد و از سویی دیگر سیمان باقران هم در حال ورود به بورس است.

در بازار سیمان دلال بازی به راه افتاده است

یک عامل توزیع نیز به خبرنگار ما گفت: گویا در بازار سیمان دلال بازی به راه افتاده است، می‌گویند باید سیمان قاین را در بورس خریداری کنید، ما مصالح فروشی هستیم و صنف و اتحادیه داریم و باید مستقیم از کارخانه سیمان بگیریم و به مشتری تحویل دهیم.

به گفته وی تداوم ساخت و ساز با سیمان گره خورده است و کمبود و نایاب شدن آن اجرای پروژه‌های ساختمانی را  لنگ می کند.

وی گفت: الان سیمان نداریم برای خرید درخواست داده ایم اما باید منتظر بمانیم و در شهر سیمان نیست اما در مرز هر چه بخواهی وجود دارد و پشت سر هم به افغانستان می رود.

این فروشنده تاکید کرد: با این وضعیت قیمت‌ها جرات نداریم سیمان بیاوریم چون بازار ثبات ندارد وقتی از بورس بخری با هر نوسانی، باز هم باید با همان قیمت بورس فروخته شود و مصالح فروش قدیمی جرات خرید ندارد.

عرضه سیمان از طریق بورس مشکلاتی رقم زده است

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند هم در پاسخ به  کمبود سیمان به خبرنگار ما گفت: سیمان تولید می شود اما عرضه آن از طریق بورس مشکلاتی رقم زده است.

علوی با بیان اینکه عرضه سیمان از طریق مصالح فروشی قابل کنترل و نظارت است اما زمانی که با واسطه بورس فروخته می شود تا رسیدن به دست مصرف کننده، دلالان سود می برند افزود: با ورود سیمان به بورس، کالا به دست دلالان می رسد اما کدام مصالح فروشی می تواند میزان بالایی سیمان بخرد چرا که میزان خرید بورسی ابتدا ۱۰۰ تن بود که با وساطت به ۵۰ تن کاهش یافت ولی با وجود این هم به عنوان مثال عمده سیمان قاین در بورس عرضه و از طریق استان‌های دیگر خریداری می شود.

بیشتر بخوانید   گزارش تصویری تشییع پیکرپاک 2شهید گمنام در بیرجند

وی بیان کرد: مصالح فروشی‌ها مانند قبل نمی توانندسیمان باقران تهیه کنند و هر روز که درخواست بدهند چند روز بعد می توانند سیمان بگیرند در حالی که عرضه کم و قطره چکانی شده است.

با کاهش تولید برق در استان تولید سیمان نیز به یک سوم کاهش پیدا کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی هم با بیان اینکه روزانه بین ۵ هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تن سیمان در دو کارخانه استان تولید می شود گفت: با کاهش تولید برق در استان تولید سیمان نیز به یک سوم کاهش پیدا کرد.

عباس جرجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه قطع برق در ماه‌هایی رخ داد و به تازگی قطع برق نداشته ایم اظهار داشت: در چند وقت اخیر هم دوباره شاهد خاموشی‌ها و قطعی برق کارخانه‌ها بودیم که البته در خراسان جنوبی این موضوع مدیریت شد.

وی با اشاره به اینکه در تابستان ساخت و ساز بیشتر است و کاهش میزان تولید سیمان، ساختمان سازی را بیشتر دچار مشکل می کند، افزود: کارخانه سیمان قاین وارد بورس شده است و سیمان خود را از این طریق عرضه می‌کند بنابراین فروشندگان مصالح ساختمانی برای خرید باید کد بورسی داشته باشند.

جرجانی ادامه داد: در شرایط فعلی یکی از مشکلات فروشندگان برای خرید سیمان قاین بورسی شدن است و هم استانی‌ها اگر بخواهند سیمان قاین را خریداری کنند باید کد بورسی بگیرند وعمده فروشان هم نیاز به دریافت این کد دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در ماه گذشته ۲۰ هزار تن سیمان باقران در استان توزیع شد، این کارخانه هنوز وارد بورس نشده و می‌تواند ۱۰ تن سیمان را به خرده فروشان یا نمایندگی‌های مجاز عرضه کند.

بیشتر بخوانید   سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان بشرویه

وی ادامه داد: برخی از دلالان از استان‌های دیگر برای خرید سیمان به استان مراجعه و میزان زیادی خریداری می کنند که این موضوع سبب کمبود سیمان می شود بنابراین در این راستا اعلام شده هرکسی بیشتر از ۱۰ تن نیاز داشته باشد باید هماهنگی لازم انجام شود تا از دلال بازی جلوگیری به عمل آید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها