زرشکاران خراسان جنوبی برای فروش محصول عجله نکنند

درحالی خراسان جنوبی پایتخت زرشک در جهان است که دوسال است بهره برداران محصولشان را که بر روی دستشان مانده و خراب شده به دام‌ها می‌دهند و امسال مسئولان می‌خواهند که کشاورزان محصول خود را به هر قیمتی به فروش نرسانند.

به گزارش “پیام خاوران”، محصولی استراتژیک که در زمینه اشتغال و تولید نقش بسیار زیادی دارد، خراسان جنوبی در حالی تنها تولید کننده زرشک در دنیاست و محصولات استراتژیک در جهان بی مانند است که مردمانش سهمی از این جهانی بودن ندارند.

جای جای خراسان جنوبی تا یک ماه آینده میزبان برداشت یاقوت سرخ است یاقوتی که کشاورزان برای برداشتش یک سال زحمت می‌کشند یک‌سال خون دل می‌خورند اما فصل برداشت که می‌رسد با قیمت پایین محصول، دستان دلالان که زرشک را با قیمت بسیار ناچیز می‌خرند و ترس از خراب شدن محصول رو به رو می‌شوند که بهره بردار به ناچار چاره ای جز فروش محصول ندارد چرا که خاطره تلخ انباشته شدن زرشک در انبارها و سردخانه‌ها را از سال‌های گذشته دارند.

خانه‌های سنگی باد سرد و خارهای روی زمین هیچ کدام باعث نشده است تا از میزان مهر و مهمان نوازی مردم این منطقه کم شود هیچ کدام از تیغ‌های روی این درخت‌ها بر دل مردمانش ننشسته است این را می‌شود از شیرینی کلامشان پس از سختی برداشت زرشک فهمید.

زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی از آن جهت استراتژیک نامیده می‌شود که علاوه بر بی نظیری در دنیا می‌توان با آنها قسمتی از اقتصاد خراسان جنوبی را رونق داد و مسئولان در تنگنای مشکلات سعی کردند این محصول استراتژیک را که یکی از خواستگاه‌هایش خراسان جنوبی است به دنیا بشناسانند.

درحالی اواخر شهریور از  راه رسیده است که یاقوت‌های سرخ در باغ‌های خراسان جنوبی خود نمایی می‌کنند محصولی که گرچه ارزآوری و سوددهی زیادی دارد و تا یک ماه آینده فصل پر کار برداشت این محصول آغاز می‌شود اما اکنون باغ‌های بارور و کشاورزان امیدوار برای برداشت هستند اما آنچه کابوسی برای کشاورزان زرشک‌کار خراسان جنوبی باقی مانده است وجود زرشک زیاد در سردخانه و انبارها است.

بیشتر بخوانید   6000 پیشکسوت دفاع مقدس خراسان جنوبی تجلیل شدند

محصولی که دلایل مختلف دست در دست هم دادند تا کشاورز به ناچار محصولش را با کاه قاطی و خوراک دام کند محصولی که به جای سود چند سالیست ضرر می‌دهد  و دو سال است که محصول زرشک در سردخانه‌ها به وفور یافت می‌شود و تاکنون هزینه‌های زیادی از کشاورزان برای سردخانه پرداخت شده است.

کشاورزان از این گلایه دارند که خریداری برای زرشک ما نیست و درآمد ما تقریبا به صفر رسیده است محصولی که دو سال در انبارها و سردخانه‌ها است و یا آنها را دور ریخته ایم.

از سویی دیگر برخی کشاورزان هم معتقدند که زرشک محصول یک ساله ما را حتی با قیمت ۲۰ هزار تومان نمی‌خرند و گاهی مجبوریم محصولات خود را به گوسفندان بدهیم.

این سناریو در حالی است که ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک امرار معاش می‌کنند و سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید می‌شود که تنها بخش کمی از آن صادر می‌شود.

۱۸ هزار باغ استان زیر کشت زرشک 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌های آستان زیرکشت درختچه زرشک است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۲ هزار تن محصول از باغات زرشک استان برداشت شود افزود: ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک امرار معاش می‌کنند.

رئیس جمهور  نیز در سفر خود  به خراسان جنوبی و در جلسه شورای اداری گفت: اوضاع زرشک نباید به گونه ای باشد که کشاورز از برداشت ناامید شود بلکه باید در زمینه فرآوری و منابع مالی که به این محصول تعلق می‌گیرد تجدید نظر شود چرا که هزینه کردن در این مسیر سرمایه گذاری است.

بیشتر بخوانید   هزار و ۴۰۰ مدرسه خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

مشکل اصلی که امروز زرشک کاران درگیر آن هستند نبود صادرات و فرآوری ناچیز است 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۱۹۰ تن زرشک از استان صادر شده است که در سال گدشته حدود  ۳۲۰ تن صادرات داشتیم.

محسن احتشام افزود: یکی از راهکارها در حوزه صادرات این است که سرمایه در گردش واحدهای فرآوری و صادرات زرشک تامین شود و دیگر راهکارها نیز این است که موانع صادرات آن برطرف شود و مشکل اصلی که امروز زرشک کاران درگیر آن هستند نبود صادرات و فرآوری ناچیز است.

مدیر کل تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه رکود بازار زرشک در استان ربطی به صادرات ندارد، گفت: چرا که در مدت ۱۰ سال گذشته روال همین بوده است.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه از سه ماه تعطیلی دوماه آن بازارهای مشهد تعطیل شده است، افزود: زرشکی که در سردخانه‌های استان است یک پنجم سال‌های گذشته هم نیست و برای فروش زرشک هنوز ۵ ماه فرصت داریم.

وی با بیان اینکه بعد از سفر آیت الله رئیسی به استان خبرهای خوبی از میزان تسهیلات به گوش می‌رسد افزود: پیشنهاد ما به کشاورزان این است که محصول خود را به هر قیمتی ناچیز به‌فروش نرسانند و به عبارتی احساسی برخورد نکنند.

امسال زرشک تازه را در بازارهای کشور به فروش می رسانیم 

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال تلاش داریم زرشک تازه را در بازارهای کشور به فروش برسانیم گفت: مقدار زرشک موجود درسردخانه ‌های استان یک پنجم سال‌های گذشته هم نیست آن گونه که در حال حاضر تنها هزار و ۴۰۰ تن زرشک در سردخانه‌های استان داریم و فرصت فروش هم موجود  است و امسال کشاورزان نگران نباشند تشکل‌های مابرای خرید ورود خواهند کرد.

بیشتر بخوانید   هزینه ۳۴ میلیارد ریالی انشعاب رایگان برای مددجویان کمیته امداد خراسان‌جنوبی

حال با این وجود کشاورزان انتظار دارند مسئولان ضمن هموار کردن مسیر فرآوری فکری برای صادرات آن کنند در غیر این صورت زرشک باید به جای خود نمایی در ویترین‌ها مانند سال گذشته در انبارها خاک بخورد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها