بازگشایی مدارس خراسان جنوبی از مهر ماه به‌صورت تدریجی و ترکیبی است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های مرتبط با آموزش و پرورش در ۱۸ ماه گذشته مدارس به‌صورت تدریجی، اقتضایی و ترکیبی از مهر و سپس آبان ماه بازگشایی می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران، سیدجواد حسینی در گردهمایی مشترک شورای معاونین اداره کل و مدیران شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر بگوییم بعد از پیروزی انقلاب‌ اسلامی سخت‌ترین پروژه مهر را پیش رو داریم گزافه نیست زیرا پس از ۱۸ ماه دوباره قرار است آموزش‌ها با اینکه شرایط عوض نشده، آغاز شود که دلیل آن بعد کیفیت نظام یادگیری است که توسعه و رشد هر کشور را رقم می‌زند.

وی گفت: مهمترین معیار سنجش ارزیابی مدیران تعلیم و تربیت، پروژه مهر است که همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت را در بر می‌گیرد و مهر امسال دارای پیچیدگی و حساسیت است زیرا زنگ ‌مهر به خوبی به صدا در می‌آید اما جامعه زنگ نخواهد زد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تعطیلی مدارس و نبود آموزش حضوری بیشترین آسیب را متوجه قشر آسیب‌پذیر می‌کند زیرا برخوردار نبودن از وسایل و تجهیرات ارتباطی، نبود پشتیبانی مادی و معنوی، گسرش افت تحصیلی و ترک تحصیلی، فقدان دسترسی به مدرسه و اخلال در برنامه تغذیه دانش‌آموزان از مهمترین این آسیب‌ها است.

وی افزود: بنابراین حقیقت آن است که باید هرچه سریعتر به سمت بازگشایی مدارس پیش برویم اما با چالش‌هایی مواجه هستیم که باید از ظرفیت آموزش ترکیبی استفاده کنیم.

حسینی گفت: مشکل بعدی بازگشایی مدارس، ابهام در وضعیت کرونا و سویه‌های جدید آن است که مقاومت خانواده‌ها، معلمان و جامعه را در پی دارد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه بازگشایی مدارس به عنوان یک ضرورت پیش رو است افزود: آموزش حضوری باید تدریجی، اقتضایی و ترکیبی باشد، رعایت دقیق پروتکل‌ها با تشکیل کمیته سلامت مدارس، ارتقای کیفیت، تفویض اختیار به استان‌ها، مناطق و مدارس، عدالت در فرصت‌های آموزشی، اقناع‌سازی جامعه و خانواده، حفظ تجارب دوران کرونا و اصل آرامش و نبود تنش باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی با اعلام اینکه در آموزش حضوری مدارس به ۲ گروه تقسیم می‌شوند گفت: در گروه اول همه کلاس‌های مناطق روستایی و عشایری کمتر از ۱۵ نفر به صورت حضوری از ماه مهر و همه کلاس‌های زیر ۳۰ نفر از نیمه مهر بازگشایی می‌شوند و پایه اول ابتدایی هم در مهر ماه می‌توانند به مدارس بیایند ولی حضور فقط در حد آشنایی است.

بیشتر بخوانید   تراژدی 23 ساله زلزله قاینات و تامین زیرساخت ها

وی اظهار داشت: در گروه دوم مدارس زیر ۳۰۰‌ نفر به طور تدریجی آموزش حضوری را در آبان‌ ماه آغاز می‌کنند و بالای ۳۰۰ نفر در ادامه این فرایند بازگشایی می‌شوند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در پروژه مهر هیچ مدرسه‌ای بدون مدیر و معاون، برنامه، اطلس یادگیری و پروتکل بهداشتی نباید باشد زیرا ارتقای کیفیت، بسط عدالت‌، گسترش مشارکت و تعمیق هویت چهار هدف بزرگ سند تحول بنیادین است.

وی افزود: براساس گزارش سازمان ملل متحد ۹۴ درصد از یادگیرندگان در زمان کرونا دچار اختلال شده و در کشورهای با درآمد متوسط ۹۹ درصد دانش‌آموزان تحث تاثیر کرونا قرار گرفتند.

حسینی گفت: براساس نتایج پژوهش مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری فقط ۳۵ درصد دانش‌آموزان کشور در آموزش مجازی حضور کافی و ‌موثر داشته‌اند، ۳۴ درصد حضورشان کم بوده و ۳۳ درصد کمتر از پنج ساعت در هفته شرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: آموزش مجازی در بهترین شرایط ۵۰ درصد می‌تواند موثر باشد زیرا نتایج بررسی‌ها نشان می‌‎دهد ۲۴ درصد دانش‌آموزان در دوران کرونا با کیفیت آموزشی تحصیل کردند که افت کیفیت در نظام تعلیم و تربیت را نشان می‌دهد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در آموزش مجازی با اینکه معلمان وقت گذاشتند اما یک سوم دانش‌آموزان از آموزش‌های موثر استفاده کردند و یک سوم تا حدودی و بقیه نتوانستند از آموزش با کیفیت استفاده کنند که ضرورت بازگشایی مدارس را به ما نشان می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه حضور نیافتن دانش‌آموزان در مدرسه سلامت را تهدید می‌کند تصریح کرد: در بعد جسمانی، مشکلات سیستم عضلانی، پرخوری، کم‌تحرکی، فقر حرکتی و اضافه وزن شکل می‌گیرد و در بعد روانی سردرگمی آنلاین، کاهش آستانه تحمل، کسالت و انزوا، افسردگی، تنهایی و تهدید در فضای مجازی از مهمترین مشکلات در این حوزه است.

وی اظهار داشت: در بعد اجتماعی نیز دسترسی به اطلاعات نامناسب، اعتیاد مجازی، کودک‌آزاری، حضور مستمر ‌و غیرمتعارف در خانه، به هم ریختگی، نبود تامین مکان مناسب برای یادگیری در خانه و مشارکت برخی خانواده‌ها در آموزش مجازی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: الان باید جامعه را متقاعد کنیم که دانش‌آموزان به مدرسه برگردند زیرا در غیر این صورت آسیب خواهیم دید و به سادگی جبران‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید   غفلت از ساخت و سازها به شیوه معماری اسلامی دغدغه مسئولان است

حسینی گفت: سازمان ملل متحد به تمامی دستگاه‌های فرهنگی توصیه کرد که مدارس را باز کنید زیرا آثار غیرقابل جبران دارد اما با یک تضاد بین واقعیت و حقیقت دچار هستیم زیرا هیچ مستند بین‌المللی نداریم که تعطیلی مدارس در پاندمی کرونا نقش دارد یا ندارد.

وی گفت: نباید با این چالش‌ها اشتباهات دیگری را مرتکب شویم و آموزش و پرورش پیشرفته دنیا امروز به سمت کودکان حرکت می‌کند و ما سرمایه‌گذاری روی بزرگسالان داریم، دنیا به سمت ارزیابی عملکرد معلمان است ما هنوز به دنبال محاسبات سنوات هستیم، دنیا به سمت فراگیرسازی حرکت می‌کند ما به سمت تفکیک رفتیم که به عدالت لطمه می‌زند، دنیا به سمت مناطق محروم و کاهش فاصله تلفاتی پیش می‌رود و ما به دنبال مناطق برخوردار هستیم و امروز آموزش و پرورش به سمت آموزش حضوری است که اگر نتوانیم دنبال کنیم با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهیم شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه آمادگی خوبی در استان خراسان جنوبی با وجود همه مشکلات در حوزه پروژه مهر وجود دارد ادامه داد: برای داشتن آموزش و پرورش استاندارد نیازمند تامین فضا و تجهیزات هستیم که پیگیری برای تامین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بهره‌برداری از ۲۵ مدرسه با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد خراسان جنوبی را در اولویت قرار خواهیم داد.

وی گفت: در راستای تجهیزات هنرستانی اعتبارات مورد نیاز وجود دارد و با اعلام و احصای نیازمندی‌ها انجام خواهد شد.

حسینی افزود: بزرگترین مشکل کشور در پروژه مهر ساماندهی نیروی انسانی است که تعدادی جابه‌جا می‌شوند و برای تامین کمبود نیرو، بهترین راه خرید خدمات است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در استان فرهیخته خراسان جنوبی به عنوان مهد پرورش بزرگان نیز حوزه‌های مختلف تولید محتوا و ‌بسته‌های یادگیری فاخر قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت: ۵۰۰ میلیارد تومان به‌زودی برای مسایل بهداشتی مدارس اختصاص می‌یابد که سهم خراسان جنوبی مناسب است.

حسینی گفت: اینکه ۹۵ درصد معلمان خراسان جنوبی واکسیناسیون شدند قابل توجه است و واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال هم به‌زودی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید   سفیر قرقیزستان از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد

وی افزود: اینکه ۸۵ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی به شبکه شاد متصل هستند خبر خوبی است زیرا شاد در عصر کرونا پایدارترین شبکه آموزش بود و تعطیل بردار نیست ولی باید اقداماتی انجام دهیم که دانش‌آموزان و خانواده‌ها خود را بی‌نیاز از شبکه شاد ندانند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سه میلیون دانش‌آموز کشور به شاد دسترسی ندارند اما از طریق اصل یادگیری آموزش دیدند و ۷۰۰ هزار از این تعداد به شبکه ملی اطلاعات وصل نیستند و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به تبلت و موبایل دسترسی ندارند.

وی بیان کرد: در این مدت ۳۳۰ هزار موبایل و تبلت در اختیار دانش آموزان قرار گرفت که ۶ هزار دستگاه به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

حسینی با بیان اینکه از ۲۳ هزار دانش‌آموز نیازمند تبلت در خراسان جنوبی ۶ هزار نفر پشتیبانی شدند افزود: یک میلیون تبلت در تفاهم‌نامه با استانداران سراسر کشور به‌زودی تامین می‌شود و ۵۰۰ میلیارد تومان از تبصره ماده ۱۴ اعتبار گرفته شده که تعهد می‌کنیم سهم درخور برای خراسان جنوبی داشته باشیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اختصاص اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای توان‌افزایی دانش‌آموزان استثنایی خراسان جنوبی هم خبر داد و گفت: در طرح خشت تا بهشت در حوزه استثنایی ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به استاندارد نیاز داریم که در این طرح ۱۶۰ مدرسه کمتر از ۲ سال افتتاح شده و در حال انجام است و ۱۲ مدرسه مربوط به خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه از سهم خراسان جنوبی ۲ مدرسه در دست اجرا است افزود: بچه‌های استثنایی بیش از بقیه نیازمند ورزش هستند و تعهد می‌شود ۱۲ سالن ورزشی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود.

حسینی شامگاه روز گذشته وارد خراسان جنوبی شد و حضور در گردهمایی معاونین اداره کل و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها، بازدید از آموزشگاه‌ها، افتتاح مرکز تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای، نشست تخصصی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و بازدید از اردوگاه استثنایی از مهمترین برنامه‌های سفر حسینی به این استان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها