سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام ر(ره) در ایستگاه تحقیقاتی شتر

ایستگاه تحقیقات شتر و گونه های مرتعی طرح هاب منطقه ای شتر خراسان جنوبی با سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) خراسان جنوبی در یک قدمی بهره برداری رسمی قرار دارد.

به گزارش  “پیام خاوران”، حمید ملانوری صبح امروز از ایستگاه تحقیقات شتر و گونه های مرتعی طرح هاب منطقه ای شتر بازدید کرد.

این ایستگاه، موسوم به مرکز به نژادی شتر، به عنوان بخش پیشران طرح هاب منطقه ای شتر در دشت بجد شهرستان بیرجند واقع شده است.

در حال حاضر در این مرکز که ظرفیت ۵۰۰ شتر شیرده صنعتی را دارد، ۲۰۰ نفر شتر موجود است و از ۱۱۸ هکتار اراضی مستعد کشت گونه های مرتعی استان نیز سه هکتار زیر کشت تمام گونه های گیاهی منطقه است.

این ایستگاه با هدف تولید گونه های برتر ژنتیکی شتر برای گله های روستایی، تحقیقات درخصوص گونه های مرتعی بوم استان و توسعه آن ها و نیز تولید علوفه و شیر برای مصرف در استان راه اندازی می شود. دو هدف دیگر از راه اندازی این مرکز پیشرانی در نوآوری و فناوری در پرورش شتر و تولید گونه های مرتعی و نیز ایجاد زیرساخت های پژوهشی برای دانشجویان و مرکز تحقیقات کشاورزی می باشد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای ایجاد این ایستگاه ۱۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری نموده و زمینه اشتغال مستقیم ۷ نفر را نیز فراهم آورده است. این مجموعه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون با ۲۰۰ نفر شتر و ۳ هکتار سطح زیر کشت گونه‌های گیاهی آماده بهره برداری است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در حاشیه این بازدید گفت:پروژه های بازار دام نهبندان با ۹۵ درصد و کشتارگاه با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به مرحله بهره برداری می رسد.

بیشتر بخوانید   سهامداران برای بهره‌مندی از سود سهمی قابل توجه «وبصادر» تا پایان سال شکیبا باشند

سید مجتبی موسوی اظهارکرد: یکی از مزیت‌های خراسان جنوبی پرورش شتر است که با توجه به ظرفیت بیابان و مرتع به عنوان دومین استان دارای جمعیت شتر، ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی داشت.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: در راستای استفاده از این ظرفیت ها طرح هاب شتر برای نخستین بار در کشور با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بنا گذاشتیم تا این استان به عنوان اولین استان شترخیز معرفی و زنجیره کامل تولیدات و محصولات این دام در استان تکمیل شود.

موسوی گفت: کشتارگاه دام سبک و سنگین نهبندان در راستای تکمیل زنجیره هاب منطقه ای شتر ایجاد و راه اندازی می شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری دو میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای اجرای این پروژه اظهارکرد: این کشتارگاه در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع احداث شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه راه اندازی کامل این کشتارگاه زمینه اشتغال ۵ نفر را به طور مستقیم فراهم می آورد افزود: امکان کشتار روزانه ۵۰ رأس دام سبک و ۵ رأس دام سنگین در این مجموعه وجود دارد.

به گفته وی خط بسته بندی گوشت قرمز این کشتارگاه با امکان پیش سردکن، در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.وی به پروژه بازار دام نهبندان هم اشاره کرد و بیان کرد: این پروژه که در حاشیه شهر نهبندان واقع شده، نقش کریدور انتقال و فروش دام سبک و سنگین را ایفا می کند.

بیشتر بخوانید   44 روستای شهرستان سربیشه از نعمت گاز برخوردار شدند/ آغازعملیات اجرایی دوبانده سازی محور سربیشه- درح به گمرک ماهیرود

موسوی با بیان اینکه ۴۰ غرفه در این مجموعه تعبیه شده است، تصریح کرد: امکان عرضه ۳ هزار دام سبک و ۳۰۰ دام سنگین به ویژه شتر را به صورت روزانه  وجود دارد.

به گفته وی ایجاد انبار کنسانتره و علوفه نیز بازار مستقیمی را برای تأمین نیاز دامداران منطقه فراهم می کند.

وی اعتبار هزینه شده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای بازار دام نهبندان را نیز دو میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: زمینه اشتغال ۴۳ نفر در مرکز عرضه دام فراهم شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) خراسان جنوبی عنوان کرد: ایجاد بستر فروش دام مناطق گرمسیری در فضای مجازی از برنامه های ستاد برای سودآوری غرفه داران در این مرکز است.

به گفته موسوی  پروژه مرکز عرضه دام نهبندان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به زودی به مرحله بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها