گوشت چرخ کرده فله‌ای نخرید

دامپزشکی در خصوص خرید گوشت چرخ کرده فله‌ای از پیش آماده شده به مردم هشدار داد.

به گزارش پیام خاوران“، رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از مردم خواست: گوشت چرخ‌کرده را فقط به صورت بسته‌بندی بهداشتی که در مراکز بسته‌بندی مجاز و با درج مشخصات و نام و نشان واحد بسته‌بندی و تاریخ تولید و انقضا عرضه می‌شوند تهیه و از خرید و مصرف گوشت چرخ کرده فله‌ای از پیش آماده شده خودداری کنند.

جواد اسماعیلی گفت: عرضه گوشت نامرغوب به صورت چرخ کرده یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین روش‌های فروش گوشت نامرغوب به شمار می‌رود و برخی واحد‌های قصابی اقدام به چرخ کردن گوشت و سایر اجزای لاشه دام می‌کنند.

به گفته وی از جمله تقلبات احتمالی در گوشت چرخ‌کرده می‌توان به استفاده از گوشت حیوانات پیر و لاغر و دیرپز، گوشت مانده و تاریخ منقضی و فاسد، گوشت منجمد یخ‌زدایی (دیفراست) شده، استفاده از گوشت سایر دام‌ها که ارزش غذایی پائینی دارند (مانند سنگدان، گوشت گله گاوی و…) و حتی استفاده از گوشت تک‌سمی و یا گوشت حیوانات دیگر مخلوط با چربی گوسفندی ترکیب شده و چرخ شده اشاره کرد.

اسماعیلی افزود: در گوشت چرخ کرده فله‌ای به دلیل اینکه بافتش در اثر چرخ کردن از هم گسسته شده و همچنین خون آبه ایجاد می‌شود، امکان رشد باکتری‌های بیماری‌زا در آن افزایش یافته و سریع‌تر دچار فساد می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس به مردم توصیه کرد: بهترین روش برای تهیه گوشت چرخ کرده سالم مراجعه به قصابی معتبر دارای مجوز، تهیه گوشت، شستشو و چرخ کردن آن است که با این کار اطمینان کامل از سلامت گوشت و نداشتن مواد افزودنی یا نگهدارنده حاصل می‌شود.

اسماعیلی افزود: در صورت نیاز می‌توان این نوع گوشت را به صورت آماده و بسته‌بندی شده از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده تهیه کردکه  در این شرایط لازم است در زمان خرید به اطلاعات مندرج روی محصول (تاریخ تولید و انقضا، محتویات، نشان و کدرهگیری دامپزشکی و …) توجه شود و علاوه بر این سالم بودن بسته‌بندی و نداشتن پارگی اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید   2800 هکتار پروژه توسعه جنگل بنه و بادامک در خراسان جنوبی اجرا شد

وی  درباره گوشت مصرفی کبابی‌ها و غذاخوری‌ها گفت: نمونه‌برداری از این واحد‌ها انجام می‌گیرد و نظارت مستقیم بر کبابی‌ها و مراکز طبخ بر عهده مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوده و همراهی دامپزشکی در قالب تفاهم نامه‌ها و بازدید‌های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی (مرکز بهداشت) صورت می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس خطر استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز (مثل ترکیبات نیتریت و یا خون) برای افزایش عمر ماندگاری و پررنگ کردن مطلوب در گوشت چرخ کرده فله‌ای را محتمل دانست و از مردم خواست به هیچ وجه گوشت چرخ کرده فله‌ای نخرند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی موارد را با شماره تلفن ۳۲۷۲۸۴۰۶ یا ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها