گلایه‌های خوسفی‌ها از ضعف زیرساخت‌های بهداشت و درمان/ انتظار ۱۰ ساله برای ساخت یک بیمارستان

سال ۹۲ بود که کلنگ احداث بیمارستان خوسف بر زمین خورد و در این سال‌ها بارها وعده تکمیل و بهره‌برداری داده شد اما با وجود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان این بیمارستان در انتظار تکمیل است.

به گزارش “پیام خاوران“، کلنگ احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف سال ۹۲ بر زمین زده شده، این پروژه درمانی که جزو پروژه‌های مهر ماندگار به حساب می آید نخستین و مهم‌ترین خواسته مردم خوسف است.

این پروژه با بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون بارها قول‌های مکرری در مورد پایان رسیدن آن داده‌اند اما همچنان انتظار برای اتمام آن است.

۱۰ سال پیش بود که تصمیم بر این شد تا در شهرستان خوسف بیمارستانی احداث شود چرا که تقریبا همه شهرستان‌های استان خراسان جنوبی به جز خوسف و زیرکوه بیمارستان دارند.

هر چند اندک زیرساخت‌هایی از بهداشت و درمان در دومین شهرستان بدون بیمارستان استان فراهم است اما امکانات جوابگوی این منطقه به لحاظ میانگین سنی نیست.

یکی از ساکنان شهرستان خوسف با بیان اینکه امکانات ضعیف بهداشت و درمان در خوسف بیشتر پاسخ گوی بیماران سرپایی است گفت:  جمعیت زیادی از بیماران که بیشتر آنها از روستاهای اطراف مراجعه می‌کنند برای پیگیری مراحل درمان راهی مراکز درمانی مرکز استان می‌شوند.

وی بیان داشت: از همان روزی که کلنگ احداث بر زمین خورد مسئولان وعده‌های زیادی را به ما دادند اما با گذشت این سال‌ها هنوز منتظر تکمیل بیمارستان هستیم.

گلایه‌های مردم این شهرستان از ضعف زیرساخت‌های بهداشت و درمان و کم توجهی و کم کاری مدیران و نمایندگان، برای پیگیری تسریع این طرح درمانی است.

دریغ از یک متخصص 

دیگر شهروند هم گفت: نه یک رادیولوژی، نه یک پزشک متخصص، نه سونوگرافی، نه پزشک ارتوپد و غیره دریغ از یک پزشک متخصص در شهرستان و بیمارستانی که بتوان درد خود را در آن درمان کرد.

وی ادامه داد: برای کوچکترین دردی در نیمه‌های شب یا هر ساعت از شبانه روز باید راهی مرکز استان شویم و حتی برای خدمات ساده‌ای مانند باز کردن بخیه، درمان سوختگی، بازکردن گچ، پر کردن دندان و غیره باید در این وضعیت مهلک بیماری کرونا راهی مرکز استان شویم.

بیشتر بخوانید   ۱۰ هزار و ۹۴۰ نفر در خراسان جنوبی خون اهدا کردند

وی افزود: از دو هفته قبل که برای گرفتن خدمات دندانپزشکی به خانه بهداشت خوسف مراجعه کردم هنوز سرگردان هستم و در خانه بهداشت شهرستان فقط پزشک عمومی و یک دندانپزشک که بیشتر کار کشیدن دندان را انجام می‌دهد مستقر هستند.

شهروند خوسفی گفت: پس از عکسبرداری اعلام شد که دندانم  نیاز به جراحی دارد و به سبب تعطیلات پیش آمده برای جراحی دندان سرگردان شدم و به مرکز استان مراجعه کردم و در مرکز استان هم پس از بالا و پایین بسیار مشخص شد که دندان باید کشیده شود.

وی بیان کرد: دندانپزشکی که در این مرکز بهداشت حاضر است خدماتی که ارائه می‌کند بسیار اندک است و جوابگوی نیاز نیست.

شهروند دیگری هم به خبرنگار ما گفت: خوسف فقط پزشک عمومی دارد و برای درمان بیماران سرپایی، امکانات و خدمات داده می‌شود در حالی که بیشتر ساکنان این شهرستان میان سال و پیر هستند و به امکاناتی بیشتر از این نیاز دارند.

وی ادامه داد: اگر دست و پایی بشکند شهرستان امکاناتی ندارد و باید به مرکزاستان یا شهرستان‌های دیگر مراجعه کنیم.

خوسف امکانات درمانی بسیار ضعیفی دارد 

اکبری افزود: برای کوچکترین خدمات باید راه دیگر نقاط را در پیش بگیریم چرا که خوسف امکانات درمانی بسیار ضعیفی دارد و  پزشک عمومی فعلی هم برای گذراندن دوره و طرح خود راهی شهرستان شده و پس از مدتی کسب تجربه راهی دیگر مراکز درمانی می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه در جاده‌ها هم تصادفات بسیاری رخ می‌دهد که مجروحان بدون استثنا به مرکز استان انتقال داده می‌شوند. مرکز درمان شبانه روزی خوسف هیچ پزشک متخصصی ندارد و بیشتر بیماران مراجعه کننده پس از معاینه توسط پزشک عمومی به مرکز استان برای پیگیری درمان ارجاع داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید   ۴۵درصد تصادفات خراسان جنوبی براثر استفاده از تلفن همراه

پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصدی بیمارستان

بنا به پیگیری خبرنگار ما سال گذشته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان وعده داد که پایان سال ۹۹ و در نهایت اوایل امسال کار ساخت و ساز پیر پروژه بهداشت و درمانی این شهرستان به اتمام برسد و برای تجهیز، تحویل دانشگاه علوم پزشکی شود.

اما در پیگیری دوباره از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان و روند احداث بیمارستان آن طور که رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف  گفت: به سبب شرایط کرونا و تعطیلات بسیار، ساخت فضای فیزیکی بیمارستان تا پایان سال گذشته به اتمام نرسید و قرارداد پیمانکار برای ادامه کار تا خردادماه امسال تمدید شد.

احمدی از پیشرفت ۶۷ درصدی این پروژه بهداشتی و درمانی شهرستان خبر داد و می‌افزود: هم اکنون قرارداد قبلی این پروژه به اتمام رسیده و فرآیند قانونی ادامه کار از سوی دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است.

اما نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با گلایه از اینکه ۱۰ سال است از آغاز احداث این بیمارستان می‌گذرد اما همچنان خاک می‌خورد افزود: پیگیری‌های زیادی برای تامین بودجه بیمارستان خوسف شده اما گویا مشکل اعتبار ندارد بلکه مشکل از پیمانکار است.

حسین خسروی با بیان اینکه فرماندار شهرستان، پیمانکار و علوم پزشکی باید پیگیر باشند تا ساخت و تکمیل آن هر چه زودتر به اتمام برسد ادامه داد: اعتباری در بودجه امسال مجلس در اختیار نماینده گذاشته شد که ۱۵ میلیارد تومان است و فقط باید در پروژه‌هایی که ردیف ملی دارند هزینه شود.

وی گفت: مسکن و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی دو دستگاهی هستند که ردیف ملی دارند و از این طریق مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای بخش درمان و یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به بخش بنیاد مسکن خوسف اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید   دمای ادارات خراسان جنوبی توسط بازرسین شرکت گاز پایش می شود

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از دیدار با مدیران وزارت بهداشت و بنیاد برکت برای پیگیری پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در چند وقت اخیر خبر داد و افزود: نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و ساکی مدیرکل منابع فیزیکی و نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت بهداشت، آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و اعتبارات مورد نیاز بیمارستان در حال ساخت خوسف مورد بررسی قرار گرفت.

حسین دهقانی بیان کرد: با توجه به نیاز مردم این منطقه و به منظور تسریع عملیات ساختمانی این بیمارستان مقرر شد که جلسات اختصاصی بیشتری در فواصل زمانی کمتر برای پیگیری این موضوع برگزار شود.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس برای ساخت بیمارستان خوسف، عنوان کرد: با پیگیری مداوم چالش‌های موجود و بررسی همه جانبه روند پیشرفت عملیات ساختمانی بیمارستان، در آینده نزدیک اطلاع رسانی جامع‌تری در این زمینه خواهد شد.

دهقانی از دیدار با کیهان پور مدیر نظارت و کنترل پروژه‌های عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خبر داد و گفت: این دیدار با محوریت جذب اعتبارات پروژه‌های بیمارستان نهبندان و پروژه‌های بهداشتی دانشگاه در محل بنیاد برکت برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: قول‌های مساعدی در این رابطه داده شده که امیدواریم حدود ۳ میلیارد تومان از تعهد بنیاد برکت در پروژه‌های مذکور به‌زودی جذب و در اختیار واحدهای مربوطه قرار گیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها