کشاورزان خراسان جنوبی مراقب یخبندان باشند

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: روند کاهشی دمای هوای استان خراسان جنوبی تا اواسط هفته ادامه دارد و وقوع دمای صفر و کمتر از آن در مناطق سردسیر استان پیش‌بینی شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا خندان رو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روند کاهشی دمای هوا که از اواخر روز گذشته در استان آغاز شده تا اواسط هفته ادامه دارد و وقوع دمای صفر و کمتر از آن در مناطق سردسیر استان دور از انتظار نخواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی گاهی وزش باد و گرد و خاک در استان پیش‌بینی می‌شود گفت: با نفوذ سامانه پرفشار جوی روند کاهشی دمای هوا از دیروز در استان آغاز شد و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

خندان‌رو ادامه داد: وقوع کمینه‌ دمای صفر درجه سلسیوس و کمتر از آن در مناطق سردسیر به‌ ویژه سربیشه، قاین، زیرکوه و درمیان قابل پیش‌بینی است.

وی به کشاورزان در مورد احتمال خسارت به محصولات بخش کشاورزی مانند زرشک و گیاهان دارویی، ذرت، پنبه و چغندر قند و بخش دامداری هشدار داد.

مدیرکل هواشناسی استان خراسان جنوبی گفت: جمع‌آوری محصولات قابل برداشت و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده، کنترل سامانه‌های سرمایشی برای سالن‌های پرورشی از جمله مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها اقدامات لازم برای کاهش خسارت سرمازدگی پاییزه، آبیاری باغ‌ها و مزارع در محدوده دوره سرما، تخلیه آب سامانه‌های تحت فشار و سمپاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر از جمله تدابیری است که باید اندیشیده شود.

خندان‌رو ادامه داد: روند کاهشی دمای هوا در استان خراسان جنوبی از اوایل مهرماه آغاز شد و سربیشه و بیرجند در روزهای اخیر جزو سردترین شهرهای کشور بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز نسبت به کاهش محسوس دما (کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا) در روزهای شنبه تا سه‌شنبه این هفته در استان اخطاریه صادر کرد.

بیشتر بخوانید   هزینه ۳۴ میلیارد ریالی انشعاب رایگان برای مددجویان کمیته امداد خراسان‌جنوبی

سید ابوالحسین میر جلیلی ادامه داد: در مناطق کوهستانی قطعا دمای هوا به حدود صفر درجه رسیده و یخبندان شبانه دور از انتظار نیست.

وی یادآور شد: از جایی که احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و همچنین محصولات سالن‌های پرورشی مانند مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها وجود دارد لذا اتخاذ تدابیر لازم در سطح شهرستان برای جلوگیری از بروز خسارت انجام شود.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها