نخستین پیک هوشمند شهری کشور در خراسان جنوبی راه اندازی می‌شود

مدیرکل پست خراسان جنوبی از خدمتی دیگر از پست استان به عنوان راه اندازی پیک هوشمند شهری در بیرجند برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این خدمت در فاز اول هفته آینده راه اندازی می‌شود.

به گزارش “ پیام خاوران ” علی الهامی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز جهانی پست اظهار داشت: هفدهم مهرماه روز جهانی پست است که در ۱۹۰ کشور در جهان روز پست را گرامی می‌دارند و این روز فرصتی است تا ملت‌ها به نقش  و اهمیت پست واقف و آگاه باشند.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم مرسولات پستی به همه کشورهای دنیا به جز اسرائیل  در حال ارسال است افزود: پست کهن ترین تشکل ارتباطی است و از دیرباز تاکنون راه افتاده است و ورود فناوری ارتباطات در پست هم تاثیر گذاشته است.

مدیرکل پست خراسان جنوبی با بیان اینکه کسب و کارهایی که به اینترنت سوق نیابند در آینده دچار مشکل می‌شوند گفت: پست نقش اساسی در تجارت الکترونیکی دارد و شبکه منظمی است که در دوران ارتباطات مجازی و الکترونیکی نقش اصلی تجارت الکترونیکی را بازی می‌کند.

الهامی با بیان اینکه از هنگام شیوع کرونا در  حوزه ارتباطات پست هم با افزایش ناگهانی ترافیک مواجه بوده  است افزود: مرسولات وارده دو برابر و مرسولات صادره دو نیم برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همکاران ما بدون وقفه خدمات مردم را انجام می‌دهند و  سعی کردیم مرسولات را در کمترین زمان ممکن به مقصد برسانیم و بستری فراهم کنیم تا مایحتاج زندگی  مردم به صورت اینترنتی انجام شود.

الهامی با بیان اینکه در ایام کرونا تعدادی از همکاران ما به کرونا مبتلا شده اما خوشبختانه فوتی کرونایی در خراسان جنوبی نداشتیم افزود: پست خراسان جنوبی در  سال ۹۹ رتبه اول کشور به لحاظ همه ملاک‌ها و ارتقای کیفیت خدمات پستی کسب کرد  و همچنین تا کنون توانسته ایم سرویس‌های مختص استان را راه اندازی کنی  که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید   نیاز به ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در احداث راه‌آهن/احداث راه‌آهن در خراسان جنوبی تنها با بودجه دولتی امکان‌پذیر نیست

ایجاد سرویس درخواست غیر حضوری مدارک پایان تحصیلات برای دانشگاه‌ها

مدیرکل پست خراسان جنوبی از سرویس درخواست غیر حضوری مدارک پایان تحصیلات برای دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: سرویسی ترکیبی برای دانشگاه‌های بیرجند، علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی بیرجند  راه اندازی کردیم تا  دانشجویان برای تحویل مدرک در سایتی که راه اندازی کردیم بتوانند مشخصات خود را وارد کرده سپس  ما مدارک تحصیلی را به آدرس دانش آموخته ارسال می‌کنیم.

مدیرکل پست خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون  ۴ هزار درخواست ثبت شده است و از ۴ هزار سفر جلوگیری و صرفه جویی شده است و تلاش داریم این سرویس را به سایر دانشگاه‌های استان توسعه دهیم  و در حال حاشر این خدمت تنها در خراسان جنوبی ارائه می‌شود.

الهامی افزود: سرویس دیگر که راه اندازی کردیم دریافت پلاک منزل از طریق خدمات پستی است  تا مردم از طریق اینترنتی پلاک خود را درخواست دهند و در این یکسال اخیر ۵ هزار پلاک درب منازل و آپارتمان‌ها نصب شده است که  همشهریان درخواست خود را ثبت کرده و از طریق پست پلاک برای آنها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: دیگر سرویسی که پست خراسان جنوبی به مردم ارائه می‌دهد و  مختص استان ما است قبول مرسوله پستی از محل سکنا فرد است  یعنی به جای اینکه افراد به پست مراجعه کنند تا مرسوله خود را تحویل دهند، همکاران ما به محل اعلام شده افراد به صورت رایگان مراجعه و مرسوله را دریافت می‌کنند و دیگر نیاز به حضور مشتری برای تحویل به پست نیست و سپس درخواست ثبت میشود و به مشتری پنلی داده می‌شود که تا رسیدن به مقصد می‌توانند پیگیری کنند و این خدمت  برای کسب و کارهای خانگی مورد استقبال  گرفته است.

بیشتر بخوانید   زائران بیش از یک میلیون پیام رایگان فرستادند                                              

افزایش مرسولات وارده و صادره به استان  خراسان جنوبی

الهامی از افزایش مرسولات وارده و صادره به استان  خراسان جنوبی در شش ماه امسال خبر داد و گفت: مرسولات وارده در شش ماه امسال ۷۳۷ هزار مرسوله بود  که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۲۱ درصد رشد دارد و مرسولات صادره از استان  ۴۹۸ هزار مرسوله بوده که ۲۰ درصد رشد داشته است.

مدیر کل پست خراسان جنوبی گفت: مرسولات خرید اینترنتی نیز در شش ماه امسال مرسولات وارده ۳۹ هزار مرسوله بوده که ۱۷ درصد رشد دارد و خوشبختانه  فرهنگ فروش اینترنتی در استان ما خوب شده است.

وی ادامه داد:  مرسولات  خرید اینترنتی که  صادر شده ۶ هزار و ۲۷۳ مرسوله بوده که ۷۳ درصد رشد داشته است و همچنین ۱۳۵ فروشگاه در استان به صورت  غرفه مجازی داریم که به صورن فروش فعال اینترنتی کار خود را انجام می‌دهند.

الهامی از راه اندازی خدمتی دیگر از پست خراسان جنوبی با عنوان پیک شهر در بیرجند خبر داد و گفت: این خدمت به احتمال زیاد از هفته آینده در فاز اول راه اندازی می‌شود و راستای این خدمت پیک هوشمند  شهری است که رستوران‌هاو فروشگاه‌ها دارای اکانت خواهند بود و  درخواست‌های غیر حضوری که مردم درخواست می‌دهند از طریق پست  انجام شده و می‌تواند کمک بزرگی به صرفه جویی هزینه‌ها کند.

وی ادامه داد: طریقه دسترسی به سامانه با شماره  ۳۱۱۴۰ است و در این خدمت  مرسوله درون و برون شهری انجام و خدمات نیابتی هم انجام می‌شود و به عبارتی سرویس هوشمند است که  از طریق کد رهگیری رصد می‌شود و هزینه مناسبی هم دارد و این خدمت فقط  در خراسان جنوبی در حال حاضر راه اندازی است.

بیشتر بخوانید   مشکل در سامانه علت افزایش تعرفه‌های پستی در خراسان جنوبی بود

وی با بیان اینکه از  سال ۹۵ هزینه‌های ما در بخش‌های مختلف هیچ افزایش نداشته است افزود: در سال ۹۹ استان خراسان جنوبی جزو استان‌های پر سود بود و روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته  با حضور مامور گمرک  در پست  مرسولات به سایر کشورهای خارجی ارسال می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها