سایه بی مهری بر سرسرمایه گذاران انرژی های بادی/مشکلات سرمایه گذاران نیروگاه های بادی مرتفع شود

خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد برای اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را دارد، اما متأسفانه سرمایه گذاری در بخش نیروگاه های بادی درابن منطقه مورد بی مهری قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری ” پیام خاوران ” ، خراسان جنوبی در زمینه برخورداری از قابلیت‌های لازم برای ساخت نیروگاه‌های تولید انرژی بادی از مناطق باکیفیت عالی در کشور به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که بیشتر مناطق این استان قابلیت‌های موردنظر برای ساخت چنین نیروگاه‌هایی را دارند.

از جمله منطقه درح سربیشه یکی از بزرگترین حوزه‌های بادخیز استان است که با کشور افغانستان مشترک بوده  و جزو دالان‌های بادی بسیار خوبی است که نه تنها تحت تاثیر  بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است بلکه باد دیگری به نام هرات نیز سبب می‌شود بیشتر ایام سال این منطقه باد داشته باشد.

در این راستا سال گذشته عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «دُرح» سربیشه با حضور وزیر نیرو آغاز شد که این نیروگاه شامل ۲۰ واحد توربین ۲.۵ مگاواتی است که با سرمایه‌گذاری حدود۶۰ میلیون یورو معادل یک هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

۷۰درصد این مشارکت از سوی شرکت مپنا و۳۰درصد توسط شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان تامین می شود.

 

 

ضرورت توجه به انرژی های بادی

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی بتن ریزی سازهای نیروگاه بادی درح اظهار داشت: متاسفانه بحث نیروگاه های بادی اندکی در کشور ما مغفول مانده است و به آن توجه نشده است.

دکتر نظر افضلی با بیان اینکه در سایر کشورها این امر مورد توجه قرار گرفته است افزود: بحث نیروگاه های بادی در کشور ما بسیار حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در منطقه شرق کشور وجود بادهای ۱۲۰ روزه یک پتانسیل بزرگ برای کشور است بیان کرد: دالان بادی شرق کشور یک ثروت است که باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد.

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در کشور و به ویژه در خراسان جنوبی سرمایه گذاری بخش نیروگاه های بادی مورد بی مهری قرار گرفته است و باید در این راستا تلاش شود.

وی با بیان اینکه انشاالله روند سرمایه گذاری در بخش انرژی های بادی تسهیل شود خاطرنشان کرد: در بحث خرید برق نیز صادرات برق باید مدنظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید   ایران اسلامی در سوگ شمس‌الشموس / مشهدالرضا غرق در عزا و ماتم شد / دلدادگی زائران در‌ حرم غریب‌الغربا ‌+ تصاویر

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دالان بادی نهبندان و درح  دالان های بسیار فعالی است که باید مورد توجه قرار گیرد یادآور شد: سرمایه گذاری در این حوزه سبب رونق منطقه می شود.

افضلی اظهار داشت: بضاعت باد و خورشید در این منطقه زیاد است و امید است با بهره برداری از این توربین ها در زیر توربین ها پنل خورشیدی نیز نصب تا از این ظرفیت استفاده شود.

 

 

اعطای وام های ارزان قیمتی برای سرمایه گذاران انرژی های بادی

مدیرعامل شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان نیز در این مراسم اظهار داشت: درحال حاضر بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه وارد این منطقه شده است اما سودآوری کمتر بوده است.

مهندس  محسن حکاک صادقی  با بیان اینکه در این منطقه که یک منطقه کم برخوردار است، انتظار داریم در کاری که انجام می شود نرخ اصلاح شود افزود: باید وام های ارزان قیمتی برای سرمایه گذاران در نظرگرفته شود تا برای سرمایه گذاری در این منطقه رغبت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید باید به خراسان جنوبی ویژه تر نگاه کند بیان کرد: باید کمک کنند تا در این منطقه اقتصاد رونق یابد.

مدیرعامل شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان با بیان اینکه باید تیم قوی برای حل توجیه اقتصادی این موضوع تشکیل دهیم تصریح کرد: در بحث صادرات برق نیز باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

وی با توجه به اینکه ظرفیت تولید انرژی در خراسان جنوبی بسیار بالا است و این امر باید جزو اولویت های دولت باشد خاطرنشان کرد: باید تسهیلات ویژه ای به این امر اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان با بیان اینکه وزارت نیرو در بحث صادرات برق باید کمک کند تا این کار انجام شود گفت: باید منابع خوبی برای این منطقه جذب کنیم تا سرمایه گذار به این منطقه جذب شود.

بیشتر بخوانید   مراسم گرامیداشت واقعه طبس پنجم اردیبهشت برگزار می‌شود

 

 

توسعه انرژی های بادی مدنظر قرار گیرد

مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر خراسان نیز در این مراسم اظهار داشت:سرمایه گذاری کل پروژه(۵۰ مگاوات) حدود ۶۰ میلیون یورو است و به جز تجهیزات هزینه ۴ واحد در بخش EC ۲ میلیون یورو می باشد.

مهندس محمد علی ضامن با بیان اینکه تاکنون از این ۲ میلیون یورو ۹۰۰ هزار یورو کار انجام شده است افزود: از نظر اقتصادی تاکنون علی رغم مشکلات موجود، توانسته ایم کار را پیش ببریم.

وی با گلایه از بی مهری مدیران  استانی و شبکه بانکی در خصوص ارائه وام برای این پروژه بیان کرد: با توجه به عدم همکاری در تخصیص وام ارزان قیمت سرمایه گذاری مذکور توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر خراسان با اشاره به اینکه منطقه ماهیرود مصرف کننده بسیار بالایی است و شرکت توزیع برق برای این منطقه اقدامات خوبی انجام داده است گفت: تسهیلات ارزان قیمت و افزایش نرخ انرژی برق دو گلوگاه برون رفت از مشکلات در این حوزه است که اگر اصلاح شود این منطقه احیاء خواهد شد.

ضامن با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی درح حدود ۴۰ تا ۵۰ شرکت فعالیت خود را آغاز می کنند گفت: باید توسعه برق مدنظر قرار گیرد زیرا برق زمینه ساز توسعه است و اگر برق نباشد مشکلاتی ایجاد می شود.

 

 

تسهیل در ایجاد زیرساخت های نیروگاه بادی درح

مدیر توزیع برق شهرستان سربیشه با اشاره به نقش ارزشمند نیروگاه بادی درح وایجاد تحول در این منطقه گفت: همکاری برای تسهیل در فعالیت وتوسعه زیر ساخت ها همواره مورد توجه بود هاست.

محمد جمالی راد گفت:ایجاد زیرساخت، مشاوره، تسهیل در زیر ساخت برای تزریق برق به شبکه از طریق پست درح از جمله همکاری ها واقدماتی بوده است که از سوی این مدیریت برای تسریع در اجرای این پروژه صورت گرفته است.

 

قیمت نرخ خرید تضمینی برق برای سرمایه گذار توجیه پذیر شود

بیشتر بخوانید   انتخابات اتاق؛ فرصتی برای تقویت جایگاه بخش خصوصی

مدیر پروژه نیروگاه درح  نیز در این مراسم اظهار داشت: امید است این نیروگاه به شبکه سراسری متصل شود.

مهندس قالی شویان افزود: تاکنون پیگیری های بسیاری در خصوص استفاده از وام صندوق توسعه ملی و تسهیلات ارزان قیمت صورت گرفت و در این راستا بانک عامل مشخص و اما با مشکلاتی مواجه شدیم که نتوانستیم از این تسهیلات بهره مند شویم.

مدیر پروژه نیروگاه درح  گفت: در بحث قیمت نرخ خرید تضمینی نیز که یکی دیگر از مشکلات ما بود، همچنان در حال پیگیری هستیم و هنوز نتوانستیم وزیر نیرو را متقاعد کنیم که نرخ خرید تضمینی را نرخی اعلام کنند که برای سرمایه گذار توجیه پذیر باشد.

قالی شویان بیان کرد: با توجه به سیاستی که دولت در بحث انرژی های تجدید  پذیر و تعهدات ۱۰ هزار مگاوات را اعلام می کند جای امید است این مهم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: امید است با رفع این دو مشکل بتوانیم این نیروگاه ۵۰ مگاواتی را احداث کنیم، زیرا در غیر این صورت احتمال دارد نتوانیم ۵۰ مگاوات را به اتمام برسانیم.

 

 

قالی شویان یادآور شد: یکی از دلایلی که تاکنون این نیروگاه به اتمام نرسیده این است که با توجه به اینکه بخش عمده ای از تجهیزات توربین نیازمند ارز دارد و ارز نیز به شدت افزایش پیدا کرده است مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است.

مهندس فعلی حسن زاده سرپرست دستگاه نظارت قدس نیرو نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: درحال حاضر گودبرداری ۲۰ توربین انجام شده است و جای ۱۶ توربین خالی است و امید است هر ۵۰ مگاوات به بهره برداری برسد.

دراین مراسم  که  نماینده  سابق مردم نهبندان وسربیشه درمجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان ، مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر خراسان  ومدیر توزیع برق سربیشه حضور داشتند ،عملیات بتن ریزی پایه های ۱و۲ توربین های بادی نیروگاه بادی درح  آغاز شد.

 

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها