امواج دکل‌های ارتباطی خراسان جنوبی در حد استاندارد است

در حال حاضر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل در استان خراسان جنوبی فعال هستند و هیچ مشکلی مبنی بر تخطی از میزان استاندارد در تشعشعات دکل‌ها تاکنون گزارش نشده است.

به گزارش “پیام خاوران“، امروزه در شرایطی که استفاده از ابزارهای ارتباطی از جمله گوشی‌های همراه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها مبدل شده‌اند وجود تشعشعات پرتوهای رادیویی ناشی از نصب آنتن‌های مخابراتی و تلفن همراه (BTS) هر از چند گاهی به عنوان یک دغدغه و نگرانی، ذهن بسیاری از مردم را درگیر خود می‌سازد.

قانونگذار براساس قانون حفاظت سلامت انسانی در برابر اشعه، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۸، به سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان ناظر بر اجرای این قانون مسئولیت داده است تا به منظور حفظ سلامت مردم، کارکنان و نسل‌های آینده در برابر خطرات انواع پرتوها انجام وظیفه کرده و این وظیفه به مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور (امور حفاظت در برابر اشعه) به عنوان واحد قانونی محول شده است.

در سطح دنیا نیز تاکنون آزمایشات و بررسی‌های گوناگونی از سوی برخی از مجامع علمی در زمینه مخاطرات امواج مخابراتی انجام شده و برخی معتقدند امواج موبایل از مخاطرات جدی برخوردار است و در مقابل این عده گروهی نیز تاکید می‌کنند که مطابق تحقیقات صورت گرفته در سطح بین الملل تاکنون مضر بودن این تشعشعات اثبات نشده است.

حال با توجه به دغدغه‌های شهروندان در خراسان جنوبی نسبت به عوارض و تشعشعات امواج امروز مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی ومدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور از طریق ویدئو کنفرانس دور هم جمع شدند تا در این زمینه اطلاع رسانی کنند

مدیرکل ارتباطات فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه اخیرا نگرانی‌هایی بین مردم نسبت به تشعشعات دکل‌های ارتباطی به وجود آمده و متاسفانه برخی‌ افراد نیز بدون آگاهی کارشناسانه به این مساله دامن زده‌اند اظهار داشت: توسعه وسایل ارتباطی و ضرورت استفاده از ارتباطات سریع یکی از مهمترین دغدغه‌هاست و اهمیت این موضوع از ابتدای شروع کرونا دوچندان شد تا خدمات حداکثری را برای شهرها و روستاها انجام دهیم.

بیشتر بخوانید   شناسایی 698 خانه خالی در خراسان جنوبی/ اهتمام به اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در استان

مصطفی بهی با تاکید بر اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره در تلاش بوده تا این نیاز مهم مردم را به بهترین شکل ممکن محقق کند و در دوران کرونا همه لمس کردیم افزود: در دوران کرونا به درستی دریافتیم راهکاری جز استفاده از خدمات ارتباطی و اینترنتی نداریم.

مدیرکل ارتباطات فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل در استان خراسان جنوبی فعال هستند و هیچ مشکلی مبنی بر تخطی از میزان استاندارد در تشعشعات دکل‌ها تاکنون گزارش نشده است ادامه داد: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که با ظرفیت‌سازی به کمک مقابله با کرونا آمد و این مهم با تامین زیرساخت‌های آموزشی و کسب و کار آنلاین ایجاد شد تا ثابت شود این حوزه همواره یاریگر سلامت مردم است.

وی امواج الکترومغناطیسی را در محیط پیرامون ما بسیار زیاد و امواج رادیویی از نظر بسامد بسیار پایین‌تر از امواج نوری دانست و بیان کرد:  فرکانس امواج رادیویی در بیشترین حالت یک میلیونیم طیف فرابنفش است و امواج از جایی خطرساز می‌شوند که از اشعه ماورا بنفش به بعد بتوانند مواد را یونیزه کنند و باید بدانیم که هرگز نمی‌توان این پرتوها را در محیط زندگی انسان به صفر رساند اما استانداردها را باید رعایت کرد.

بهی یادآور شد: امواج آنتن‌های بی تی اس در فواصل کم به سطح منازل مسکونی نمی‌رسد و مردم و منازل در معرض تشعشعات بسیار ضعیف قرار می‌گیرند که این تشعشعات بسیار کمتر از حد استاندارد است.

مدیرکل ارتباطات فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: هرچه انسان از دکل‌های رادیویی دورتر باشد پرتوهای تلفن همراه قوی‌تر می‌شوند و هرچه به دکل‌ها نزدیک‌تر باشیم میزان خطر کاسته می‌شود که برعکس تصور مردم است.

بیشتر بخوانید   کنسرسیوم بانکی ایستگاه پیش روی راه آهن خراسان جنوبی

وی افزود: طبق گزارش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته در شلوغ‌ترین منطقه بیرجند میزان تشعشعات ۶ دهم میکروبات بر سانتیمتر بوده که یک هفتصد و پنجاهم حد استاندارد است یعنی تا ۷۵۰ برابر این میزان هیچ مشکلی ندارد و با این وجود نه تنها نگرانی وجود ندارد بلکه باید به سمت شهرهای هوشمند برویم.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور نیز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با این جلسه بیان کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به استناد قانون هوای پاک به عنوان همکار سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انرژی اتمی همواره میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی را بررسی می‌کند.

شمسایی با بیان اینکه ۲۰ نقطه از هر مرکز استان به‌طور مرتب و در زمان‌بندی خاص پایش می‌شود گفت: در آخرین پایش از منطقه کارگران و بقیه‌الله شهر بیرجند مرکز خراسان جنوبی که ترافیک بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد، هیچ تشعشع غیراستاندارد گزارش نشد.

وی افزود: در این پایش که ۲۹ آبان ۱۴۰۰ انجام شد، بالاترین میزان تشعشع ثبت شده ۶ دهم میکروبات بر سانتیمتر مربع بوده است که می‌توان گفت هیچ مشکلی برای سلامت انسان ایجاد نمی‌کند همچنین همه اندازه‌گیری‌های ما حاکی از این است که در بدترین نقطه شهر بیرجند میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی به صفر نزدیک است.

شمسایی با تاکید بر اینکه از هر منظری نگاه کنیم تشعشع در شهرها یک هزارم حداقل ممکن استاندارد خواهد بود و مشکلی نخواهد داشت.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه تشعشعات دکل‌های مخابراتی در خراسان جنوبی به وجود آمده تاکنون تشعشع خارج از حد استاندارد از این استان گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید   "شستا" در معادن سیلیس و فروسیلیس نهبندان سرمایه گذاری می کند

وی بر توجه به بهداشت الکترومغناطیس هم تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که الکترومغناطیس با زندگی بشر عجین شده و مردم باید طرز مواجهه با آن را بیاموزند.

شمسایی تولید محتوای چندرسانه‌ای و آموزش فنی در این زمینه را دارای اهمیت دانست و توضیح داد: همه تجهیزات برقی این امواج را تولید کرده یا از آن بهره می‌برند که می‌توان به سشوار، تلفن همراه، مایکروویو و سایر لوازم برقی اشاره کرد.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور افزود: مردم هیچ گونه نگرانی نسبت به نزدیک بودن به دکل‌ها نداشته باشند و سامانه ۱۹۵ آماده پاسخگویی به سوالات در زمینه فنی و تخصصی ارتباطات و فناوری است.

افزایش استفاده مردم از خدمات ارتباطی

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون استفاده مردم از خدمات ارتباطی در این استان پنج برابر شده و به همین میزان تامین زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد گفت: امروزه موضوعات مربوط به دیجیتال یکی از راهبردهای اصلی دنیا است و در دوران کرونا این مهم به خوبی اهمیت خود را نمایان کرد.

حسن آذری نصرآباد گفت: نقش بی‌بدیل این صنعت متاسفانه اخیرا نادیده گرفته شده و عجیب است که حتی یک مسئول می‌گوید اینترنت نباشد برای مردم بهتر است اما مسایل روز عکس این گفته را ثابت می‌کند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی استاندارهای داخلی و بین‌المللی در دکل‌های مخابراتی رعایت می‌شود چرا باید موضوعی بی‌جهت بیان شود تا برای مردم نگرانی ایجاد کند و اظهارنظرها باید کارشناسانه باشد.

وی افزود: تمامی موضوعات مربوط به دکل‌ها تحت نظارت سازمان انرژی اتمی است و مردم هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها