شیرینی نان لوله خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از ثبت شیرینی نان لوله شهر بیرجند در فهرست میراث ناملموس (معنوی) خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، سید احمد برآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نان لوله یکی از شیرینی‌های اصیل مردم بیرجند است که توسط بانوان بیرجندی پخته می‌شود. این شیرینی بسیار لذیذ و خوشمزه از مواد اولیه آرد، تخم‌مرغ، شکر و همچنین برای عطر و مزه آن از گلاب، هل سائیده و زعفران استفاده می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی افزود: این شیرینی قالبی از جنس چدن با دسته‌های بلند دارد. قالب را روی چراغ یا گاز می‌گذارند و از مایع تهیه‌شده داخل قالب می‌ریزند و بعد از پخت آن را درحالی‌که داغ است به شکل لوله می‌پیچند و چون به شکل لوله درست می‌شود نام آن را هم نان لوله می‌گویند.

برآبادی ادامه داد: هم‌اکنون بیشتر بانوان بیرجندی قالب نان لوله رادارند و در خانه‌ها پخت می‌شود و همچنین توسط بانوان در کارگاه‌های شیرینی‌پزی پخته‌شده و در مغازه‌های شیرینی فروشی به فروش می‌رسد.

وی گفت:‌ این شیرینی برای پذیرایی از مهمان و همچنین در جشن‌ها و بعضی‌اوقات در عروسی مصرف می‌شود و همچنین به‌عنوان سوغات به شهرهای دیگر هم فرستاده می‌شود. در بیشتر ماه‌های سال تهیه و استفاده می‌شود اما در اواخر اسفند و استفاده این شیرینی برای نوروز بیشتر است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار وارد فاز دوم شد

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها