روستای هزارساله اخلمد؛طبیعتی بکر میان کوه‌های بینالود

روستای اخملد که قدمتی چند هزار ساله دارد، طبیعتی بکر میان کوه‌های بینالود است. این روستای باصفا، خارج از شهر مشهد واقع شده که ۸۵ کیلومتر با شمال غرب این شهر و ۲۴ کیلومتر از شهرستان چناران فاصله دارد

به گزارش  پایگاه خبری ” پیام خاوران” ؛ اگر اهل مسافرت باشید، در هر بار فکر برای مقصد سفر نام مشهد از ذهن شما گذر کرده است. نام مشهد به‌عنوان یکی از شهر‌های ایران که مسافران زیادی از داخل و خارج به آن سفر می‌کنند، شناخته می‌شود. وجود حرم امام رضا (ع) باعث شده تا زائران زیادی از بسیاری از کشور‌ها و شهر‌های داخلی به مشهد سفر کنند.

مشهد یکی از شهر‌های مطرح در زمینه گردشگری مذهبی است. همچنین این‌شهر زیبا توانسته با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، تفریحی و گردشگری بسیار خوب خود رضایت بسیاری از مسافران را به خود جلب کند. تور مشهد از شهر‌های زیادی برگزار می‌شود و شما کافی است چستجویی ساده با نام شهر خود برای تور این‌شهر مثلا تور مشهد از شیراز انجام دهید تا گزینه‌های بسیاری را برای سفر خود بیابید.

روستاها معمولا مکان‌های جذابی برای طبیعت‌گردان به‌شمار می‌روند. روستای هزار ساله اخملد، از روستاهای پرجاذبه‌ای است که اطراف شهر مقدس مشهد واقع شده است. شاید هنگام رزرو هتل و بررسی لیست هتل های مشهد آشنایی کامل با جاذبه های طبیعی بسیار جذاب اطراف آن نداشته باشید. اما لازم به توجه است که با دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون این اماکن، می‌توان به میزان قابل توجهی به کیفیت سفر افزود. در ادامه آگاهی یافتن جوانب مختلف روستای اخلمد، تمایلتان برای پیوستن به تور مشهد گردی دوچندان می‌شود.

موقعیت مکانی و جغرافیایی:

روستای اخملد که قدمتی چند هزار ساله دارد، طبیعتی بکر میان کوه‌های بینالود است. این روستای باصفا، خارج از شهر مشهد واقع شده که ۸۵ کیلومتر با شمال غرب این شهر و ۲۴ کیلومتر از شهرستان چناران فاصله دارد. درحال‌حاضر نیز چیزی نزدیک به ۱۷ کیلومتر از جاده آن، که از جاده مشهد قوچان، نزدیکی پلیس راه چناران، خاکی است.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی، در اولویت برنامه های توسعه ای سازمان تأمین اجتماعی است

کوه‌های مرتفعی دهکده اخملد را دربر گرفته و این مکان ۱۳۳۵ کیلومتر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد. با طی حدودا سه کیلومتر مسافت، از کنار دهانه اخلومد، به بند معروف اخلومد خواهید رسید که تجربه بی‌نظیری است؛ چرا که تصویری رویایی در انتظار شما است.

از این قسمت می‌توانید حالتی تنگاتنگ از دره را مشاهده کنید و کوه ها را با ابهتی عجیب، سربه‌فلک کشیده اطراف خود دریابید. همچنین کف دره نهری پرهیاهو، با ریگ‌های سفید مرواریدگونه و سنگ‌های بزرگ و کوچکی که در رود می‌غلتند، خارق‌العادگی این منظره را چند برابر می‌کند.

طبیعت روستای اخلمد:

مسلم است که این پدیده شگفت‌انگیز، طبیعتی بهشت گونه دارد. انواع گل ها، درختان انبوه و باغ های مختلف میوه، پوشش گیاهی فوق‌العاده‌ای در این روستا پدید آورده‌اند. لازم به‌ذکر است که باغات میوه خصوصا سیب های این منطقه، صاحب شهرت زیادی هستند.

رودخانه پرجنب‌وجوشی که به طبیعت روستا جلوه ویژه تری می‌دهد، موسیقی پس‌زمینه گوش‌نوازی برای چشم‌انداز بی‌نظیر روستا به‌حساب می‌آید. روستای بسیار زیبای اخلمد، بهشتی است که دورتادور آن تا ارتفاع صد متر و حتی بیشتر از آن، دیوارکشی‌شده است. دیوارهای کوهی که گویا وظیفه حفاظت از این طبیعت چشم‌نواز را به‌عهده گرفته‌اند.

جذاب تر از آن، این است که آبشارهایی سرتاسر سینه کوه‌ها را تزیین کرده‌اند. ارتفاع زیاد این مکان و درعین‌حال مسطح بودن سطح آن، باعث می‌شود که علاوه‌بر گردشگران، کوه‌نوردان و صخره نوردان هم توجه خاصی نسبت به آن داشته باشند. این خاصه شگفت‌آور روستای بکر اخلمد، به علاقه مندان تور مشهد می‌افزاید.

این کوهسار با عظمت، علاوه بر جلوه فوق العاده، ویژگی های دیگری نیز دارد. برای مثال، گیاهان شگفت و جذابی مانند زیره، پونه، قارچ، بیوک، سکنگور، کاکاتو و غیره و همچنین گیاهانی با خاصیت درمانی و صنعتی نظیر گل بابونه، کاسنی، زرشک کوهی، پر سیاوشان، تمشک، پونه کبود، شاه تره، خاکشیر، کنوچه، بابیرم، هواچوبه، چوبک، سریش، دم گاوی، کتیرا، بیرم نخودی، باریچه و… رشد می‌کنند. احتمالا نام خیلی از آن ها را هم نشنیده باشید.

بیشتر بخوانید   فولاد سنـگان،معین اقتصادی پیشتاز درخراسان رضوی/افتتاح پروژه حفاری،لوله گذاری و آبرسانی درروستای زوزن

 

تاریخ روستای اخلمد مشهد:

اسم عجیب این روستا برای خیلی ها جای سوال دارد که در جواب آن باید گفت به‌گفته عده‌ای، در زمان حمله اعراب به خراسان، مردم برای در امان ماندن، به این دره پناه می‌آوردند. برای دفع خطر از یکدیگر و آگاه ساختن و اطلاع دادن به دیگران می‌گفتند خاد آمد یا خالد آمد. این گونه روستا کم کم به نام اخلمد شهرت یافت.

همان‌طورکه گفته شده است، این مکان قدمت چند هزار ساله تاریخی دارد. آثاری نیز اطراف روستا، بر این قدمت شهادت می‌دهد. ازجمله باروهای قطور و برج های عظیمی که مشخصا به هزاران سال قبل تعلق دارد. این حصارها و سازه‌هایی که از آن دوران باقی مانده‌اند، در دامنه کوه استقرار یافته‌اند؛ در حالتی که مسافتی حدود دو کیلومتر با کف رودخانه فعلی و بخش مسکونی روستا فاصله دارد.

ساخته شدن این قلعه‌های بزرگ با وضعیت فعلی کف رودخانه، تقریبا غیرممکن است؛ ازاین‌رو اینگونه برداشت می‌شود که در آن زمان، کف رود بالاتر از وضعیت درحال‌حاضر آن بوده است. بندی در مدخل دره اخلمد وجود دارد که گویا در نیمه اول سده نهم، در زمان بایسنقر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس، ساخته شده است.

اگر به هر دلیلی قرار است چند روزی را به استان خراسان رضوی و شهر پر جاذبه مشهد سفر کنید و قیمت تور مشهد را برای راحتی بیشتر و گردشی کامل تر انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید حداقل به جای آنکه اغلب تایم خود را در هتل فول امکانات مشهد سپری کنید، سری به طبیعت دنج و آرام بخش اطراف این شهر، که شامل روستا های متعدد و خوش آب‌وهوا می‌شود، بزنید. دقایقی هرچند اندک در چنین محل‌هایی سیر کنید و به تجربه‌های زیبای خود بیفزایید.

بیشتر بخوانید   افزایش ۴۵ درصدی صادرات کالا از خراسان جنوبی به افغانستان

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها