کاهش ۲۲ درصدی تولیدات زراعی در خراسان جنوبی

درحالی خشکسالی‌های دو دهه اخیر خسارت زیادی را در خراسان جنوبی به بار آورده که بیشترین خسارت به کشاورزان و دامداران بوده است آن گونه که شاهد کاهش ۲۲ درصدی تولیدات زراعی در استان هستیم.

به گزارش “پیام خاوران“، سایه خشکسالی آنچنان بر پهنه خراسان جنوبی سایه افکنده که قامت کشاورزان و دامدادان زیر بار خشکسالی خمیده و چشم آنها را به بخشندگی آسمان، بیش  از پیش گره زده است.

خراسان جنوبی از سال ۱۳۷۸ با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و قهر آسمان با طبیعت تاکنون ادامه داشته که مشکلات گوناگونی را در حوزه های مختلف در پی داشته است.

در حال حاضر خراسان جنوبی کم بارش ترین استان کشور است.

حکایت تراژدی خشکسالی بر خطه کویری خراسان جنوبی آنچنان فاجعه‌ای به بار آورده که علاوه بر خشک شدن سفره‌های زیرزمینی، جان دامداران را بر لب رسانده، روستاها را خالی از سکنه کرده و صنعت دامپروری و کشاورزی را با مشکلی عمیق مواجه کرده است.

تجربه تلخ ۲۰ سال خشکسالی

این استان ۲۰ سال است با خشکسالی و قهر طبیعت آسمان روبه رو است و خشکسالی و کم‌آبی از آشناترین واژه‌هایی است که در این دیار گفته و شنیده شده است.

کم‌آبی مهمترین مشکل و پیامد خشکسالی در این استان مرزی و کویری است به طوری که در حال حاضر به طور میانگین به ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با جمعیت ۶۵ هزار نفر با تانکر آبرسانی می‌شود و با توجه به تداوم گرمای هوا این تعداد به ۴۵۰ روستا در تابستان افزایش خواهد یافت.

تب تند خشک‌سالی سال‌هاست که در استان خراسان جنوبی فروکش نکرده است و هر سال بر عطش چشمه‌ها و قنات‌ها و چاه‌ها افزوده است.

در تمام این سال‌ها ساکنان کویر تنها چشم به آسمان داشتند و باز هم با هزاران امید بذر را در دل خاکی می‌کاشتند که می‌دانستند تشنه‌تر از آن است که بخواهد گیاهی را در دامان خود بپروراند.

بیشتر بخوانید   اعضای جدید هیات مدیره شرکت کویرتایر منصوب شدند

خشکسالی استان کویری خراسان جنوبی برای کسی تازگی ندارد چرا که تاریخ این استان گواه بر این است که کلاف سردرگم خشکسالی و بی آبی از سال‌ها پیش بر پیکره این استان پیچیده و روز به روز گره کور می‌خورد و این خشکسالی‌های متعدد می‌تواند برای خطه کویری خراسان جنوبی فاجعه‌ای باشد که سفره‌های زیرزمینی را تحت تاثیر قرار داده، روستاها را خالی از سکنه کرده و صنعت دامپروری و کشاورزی را با مشکل مواجه می‌کند.

منابع آب‌های زیرزمینی با افت بیش‌تر از گذشته همراه است کشاورزان و دامداران استان بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند و تولیدات با کاهش چشمگیر همراه بوده است.

جبران خسارت‌ها و اعطای تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض کمترین کاری است که برای این قشر که تأمین کننده مواد غذایی کشور هستند می‌توان انجام داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به خسارت دو هزار و ۴۷۹ میلیارد تومانی خشکسالی به تولیدات کشاورزی و صنعت دامداری استان اظهار  داشت: خسارت وارد شده به بخش زراعی ۱۵٫۵ میلیارد، باغی ۱۰۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، دامی ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و امور عشایر بیش از ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

غلامرضا قوسی بیان کرد: بیشترین خسارت خشکسالی به بخش باغات استان و تولیدات باغی بوده که  برای جبران خسارت‌های خشکسالی جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی پیگیر مصوبه‌ای از وزارت کشور و دولت بودند که در تیرماه مصوب شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبات که دو بند آن هم اجرایی شد تأمین آب اضطراری کشاورزی استان در دستور کار قرار گرفت تا سازمان برنامه و بودجه برای آن تأمین اعتبار انجام دهد.

بیشتر بخوانید   روند اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی تسریع شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به بند خ ماده ۳۳ امهال تسهیلات از اصلاح قانون امهال، کشاورزانی که طی سال‌های ۹۶ تا پایان امسال سر رسید تسهیلات کشاورزی آن‌ها فرا رسیده باشد می‌تواند از قانون امهال استفاده کنند.

قوسی با تاکید بر اینکه بر اساس این قانون تسهیلات کشاورزان به مدت دو تا سه سال امهال و سود تسهیلات آن‌ها بخشیده  می‌شود گفت: قانون امهال از طریق بانک مرکزی باید به بانک‌های عامل ابلاغ شود که این ابلاغ طی چند روز گذشته انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات در این حوزه از سال‌های قبل حدود ۱۹۶ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۹۰ میلیارد تومان آن هزینه شده و از این محل اعتبارات باقیمانده است و کشاورزان می‌توانند از آن بهره ببرند ادامه داد: پیگیری دیگر برای جبران خسارت خشکسالی اعطای تسهیلات با کارمزد چهار درصد به کشاورزان و دامداران داشته‌ایم که هنوز از این محل منابع و اعتباری ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در سطح کلان کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت خشکسالی مصوب شد اما هنوز به تفکیک استان‌ها ابلاغی انجام نشده و منتظر ابلاغ اعتبارات از این محل هستیم.

وی افزود: این در حالی است که  خشکسالی از سال‌های ۷۲ در استان جا خوش کرده و هر چند طی دو سال گذشته شرایط بارندگی بهتر و کمی از آثار خشکسالی کمتر شد اما دوباره و از ابتدای امسال خشکسالی و تجمیع آن طی امسال به اوج خود رسید و تاکنون شدت خشکسالی تا این میزان نبوده و بی سابقه است.

بیشتر بخوانید   نقش خبرنگاران درترغیب افکار عمومی به مشارکت برای اعتلا و آبادانی خراسان جنوبی ستودنی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش تولیدات زراعی بر اثر خشکسالی کاهش ۲۲ درصدی تولیدات را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: این کاهش تولیدات در بخش باغی ۲۶ درصد و در بخش دامی ۲۵ درصد گزارش شده است..

قوسی میزان تولیدات در سال قبل در بخش‌های مختلف باغی، زراعی، دامی را به ترتیب ۱۵۶ هزار و ۶۸۴ تن در سطح ۹۴ هزار و ۴۲۹ هکتار اراضی باغی، ۶۶۰ هزار تن در سطح ۸۳ هزار و ۹۶۹ هکتار اراضی زراعی و تولید ۱۵ هزار و ۹۵۰ تن گوشت قرمز با پرورش دو میلیون و ۱۱۷ هزار و ۱۲۵ رأس دام سبک، ۳۱ هزار و ۶۳۰ نفر شتر و ۶۱ هزار و ۷۸۸ رأس گاو و گوساله اعلام کرد و گفت: خشکسالی در بخش باغی بیشترین اثر گذاری را داشته است تا جایی تولیدات این بخش به شدت کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

انتهای یام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها