فعال شدن سامانه بارشی جدید در آسمان خراسان‌جنوبی

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی سامانه بارشی جدید از فردا یکشنبه در این استان فعال می‌شود و با توجه به شدت بارش در نیمه جنوبی وقوع روان‌آب در این مناطق انتظار می‌رود.

به گزارش “پیام خاوران“، مطابق با داده‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی فعالیت سامانه بارشی که از پنجشنبه هفته گذشته در خراسان جنوبی آغاز شد، تا اواخر وقت جمعه ادامه داشت و از امروز تا عصر فردا (یکشنبه) بارش‌ها پراکنده خواهد بود.

سامانه بارشی جدید از یکشنبه شب تا دوشنبه (۱۳ دی) جو استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا اواسط هفته جاری شرایط جوی ناپایدار پیش‌بینی می‌شود.

نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید در خراسان جنوبی هشدار هواشناسی سطح نارنجی (آمادگی) را در پی داشته و وزش شدید باد لحظه‌ای، رگبار شدید باران گاهی رعد و برق در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بارش برف و تشکیل مه از پیامدهای این وضعیت جوی است.

منطقه اثر سامانه جدید نیز نهبندان، سربیشه، سرایان، خوسف، بیرجند، غرب قاینات، شرق فردوس، طبس و غرب درمیان اعلام شد که لغزندگی سطح جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در جابه‌جایی بار و مسافر، وقوع روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها به‌ویژه در نیمه جنوبی استان شامل نهبندان و سربیشه و کاهش دید افقی در اثر تشکیل مه را سبب می‌شود.

پرهیز از سفرهای غیرضروری درون و برون شهری، پاکسازی آبراهه‌ها و کانال‌های مسیر عبور آب، خودداری از توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در رانندگی و عبور و مرور وسایط نقلیه، رعایت فاصله طولی مناسب، به همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی و جمع‌آوری باقیمانده محصولات کشاورزی و انتقال آن به مکان مناسب از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

فعالیت سامانه بارشی قبلی از روز پنجشنبه نهم دی در خراسان جنوبی آغاز شد و بارش‌ باران و برف دیروز (جمعه) در این استان از جمله شهر بیرجند اوج گرفت.

بیشتر بخوانید   مهر و آبان در خراسان جنوبی بارانی نخواهد بارید

بارش شدید باران در برخی شهرها و روستاهای استان باعث جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی برخی معابر شد اما بدون خسارت بود.

پس از پاییز خشک در خراسان جنوبی پیش‌بینی هواشناسی حکایت از این دارد که فصل زمستان بارندگی‌ها نزدیک نرمال است و در دی‌ ماه فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

ماژان، خوسف و محمدشهر رکورددار بارش‌ها در استان

در شبانه روز گذشته ایستگاههای ماژان و خوسف و محمدشهر  ۲۹ میلیمتر باران، جنوب شرق بیرجند و حاجی آباد زیرکوه ۲۴ میلی متر، سربیشه ۱۷ میلی متر، قاین ۱۶ میلی متر، ایستگاه فرودگاهی بیرجند ۱۴ میلی متر، اسدیه ۱۰ میلی متر، نهبندان ۸ میلی متر، سرایان و فردوس ۷ میلی متر، بشرویه ۱ وطبس کمتر از ۱ میلیمتر بارش ثبت کردند.

ضمن اینکه سربیشه، زیرکوه و سرایان بارش برف نیز گزارش کردند. در ماهمیران خوسف  ۲۸ میلی متر، توابع قاینات ۲۶ میلی متر، خنگ ۲۵ میلی متر، بیهود ۲۴ میلی متر، آویز ۲۳ میلی متر، خلف ۲۱ میلی متر و  درمیان ۲۰ میلی متر بارش های بالای ۲۰ میلی متر استان ثبت شد.

انتهای پیام/ ۲۵۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها