حکایت دل خون انارکاران خراسان جنوبی/ ۱۵ هزار تن انار بر روی دست کشاورزان مانده است

در حالی شهرستان فردوس قطب تولید انار در استان است که امسال علاوه بر کاهش ۴۰ درصدی برداشت، از ۲۵ هزار تنی که برداشت شده ۱۵ هزار تن بر روی دست کشاورزان باقیمانده است.

به گزارش “پیام خاوران“، شاید نتوان عمق فاجعه را درک کرد! زیرا به بار نشستن‌ها، خون دل خوردن‌ها، به تاراج رفتن‌ها و تلف شدن کل سرمایه و دارایی‌ها را لمس نکرده‌ایم.

دانه‌های سرخ و درخشان و طعم ملس آن با شعر کودکانه انار صد دانه یاقوت ترکیب شده و اثری زیبا و به یادماندنی از این میوه بهشتی در اذهان گذاشته است، هرگاه که نامی از انار به میان می‌آید یاد انارهای پر آب و ترش و شیرین و ملس فردوس می‌افتیم انارهایی که امسال شرایطشان به گونه‌ای دیگر رقم خورده و دل صاحبانشان را خون کرده است.

آری خراسان جنوبی سرزمین رنگ‌ها و استانی است که دارای محصولات استراتژیک که یکی از آن محصولات انار است.

اگر گذرتان به خراسان جنوبی افتاده باشد حتما در نقشه این استان شهرستان فردوس را دیده‌اید شهرستانی که قطب تولید انار است. محصولی که به دلیل ماندگاری و کیفیت بالا، ظاهر زیبا، ارگانیگ و عاری بودن از هرگونه مواد شیمیایی و طعم ایده آل، شهرت بین المللی یافته است.

در فصل برداشت سری به این شهرستان زدیم. پیرمرد با لباس‌های گرد و خاک گرفته به استقبالمان می‌آید و می‌گوید: این انارها همراه زندگی من هستند از کودکی تا به حال. دست‌هایش را نشانم می‌دهد قوی و البته زخم خورده از کار باغبانی است.

گویا قصه انارهای سرخ فردوس این روزها حکایت دلگیری شده، حکایت یاقوت‌های خزان زده که مشتری ندارد و روی دست کشاورز مانده است.

ین باغدار که سالهای زیادی از بهار زندگیش را در راه تولید انار گذرانده به خبرنگار ما گفت: امسال محصول یک سال کشاورزان انارکار گویی به گل نشسته چرا که امسال شرایط خوبی برای کشاورزان نبوده است.

بیشتر بخوانید   ۲۷ تیر آخرین مهلت دریافت تسهیلات احداث گلخانه

اکبری افزود: خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی و افزایش بی‌سابقه دما همه موجب شد که کشاورز خراسان‌جنوبی نتواند در پاییز جاری برداشت مطلوبی از باغات انار داشته باشد.

وی ادامه داد: یک سال تمام برای برداشت محصول در فصل پاییز زحمت می‌کشیم اما گاه به واسطه مسائل جوی و سرمازدگی و … کیفیت محصول تغییر می‌کند و این رنج مضاعفی برای انارکاران خراسان‌جنوبی است.

این کشاورز فردوسی اظهار داشت: خشکسالی و کم آبی رنج مضاعفی را امسال بر دوش انارکاران خراسان‌جنوبی گذاشته و میزان برداشت ما را به شدت کاهش داده است.

وی افزود: در این شرایط کم آبی حتی برای مجهز شدن به سیستم آبیاری تحت فشار نیز حمایت خاصی از کشاورز نمی‌شود.

بخشی دیگر بهره بردار انار در خراسان جنوبی است که در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سال گذشته به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدم ولی حمایت و پشتیبانی خاصی از من نشد و هدیه من تنها به اندازه مزد یک روز دو کارگر در بخش کشاورزی بود که اینگونه انگیزه‌ای برای ما باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه انار امسال را هر کیلو حدود ۱۴-۱۵ هزار تومان به فروش رسانده است اظهار داشت: افزایش قیمت میوه، دردی را دوا نمی‌کند چرا که کشاورز به دنبال تولید است و تولید را محور استقلال کشور می‌داند.

دیگر انارکار استان هم با بیان اینکه مدت ۳۰ سال است کار کشاورزی انجام می‌دهد گفت: میزان تولید و برداشت انار در سال جاری به شدت کاهش یافته و  کم آبی و افزایش دما از مهمترین علل کاهش برداشت این محصول در سال جاری است.

بیشتر بخوانید   سرپرست روزنامه " ایران "در خراسان جنوبی منصوب شد

این کشاورز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشتر انار باغ‌هایم را به صورت مستقیم به فروش می‌رسانم اظهار داشت: قیمت در بازار و درب مغازه حدود ۴- ۵ هزار تومان با باغ تفاوت دارد.

وی افزود: فروش انار با کیلویی ۱۶-۱۷ هزار تومان کفاف هزینه‌های کشاورز را نمی‌کند که در این زمینه نیز باید تدبیری اندیشید چرا که هزینه‌های تولید چون کود و سم نیز به شدت در طی یک سال گذشته افزایش داشته است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبنیز در گفتگو با خبرنگارما بیان کرد: سطح زیرکشت انار در خراسان جنوبی چهار هزار و ۳۷۰ هکتار است که در سال ۹۹ از این میزان سطح زیرکشت حدود ۵۴ هزار تن انار برداشت شده است.

رضایی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار بهره بردار در زمینه میوه انار در خراسان جنوبی داریم بیان کرد: پیش بینی می‌شد که در سال جاری ۴۸ هزار تن انار از سطح باغات خراسان جنوبی برداشت کنیم.

مدیرامور باغبانی خراسان جنوبی در زمینه چرایی کاهش میزان برداشت انار در سال جاری گفت: یکی از مهمترین علل کاهش تولید انار در خراسان جنوبی خشکسالی و کمبود آب است و افزایش دما و وزش باد نیز موجب کاهش تولید این محصول در استان شده است.

رضایی با اشاره به اینکه فصل برداشت انار تا نیمه‌های آذرماه ادامه دارد بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان فردوس با دو هزار و ۱۰۰ هکتار است.

وی یادآور شد: در فردوس تعدادی از صنایع فرآوری انار وجود دارد که برای کنسانتره و … استفاده می‌شود و برخی از صنایع نیز در کنار فرآوری برخی دیگر از محصولات به فرآوری انار نیز روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید   محرومیت زدایی جهادگران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از روستاهای شهرستان خوسف

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس نیز گفت: از ۲۵ هزار تن اناری که از درختان شهرستان برداشت شده، ۱۵ هزار تن روی دست کشاورزان مانده است.

سلیمانی گفت: سطح زیرکشت باغ‌های انار شهرستان فردوس امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار بوده که پیش‌بینی می‌شد از هر هکتار حداقل ۲۰ تن انار برداشت شود اما سرمازدگی اوایل امسال، طوفان مرداد ماه و کیفیت پایین انار باعث شد برداشت محصول ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه پیش بینی شده بود امسال ۴۰ هزار تن انار در شهرستان فردوس برداشت شود، اما تنها ۲۵ هزار تن محصول از درختان برداشت شد که ۱۰ هزار تن از آن فروخته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس گفت: سال ۹۵ بود که سرمای شدید به درختان و محصول انار فردوس خسارت وارد کرد؛ پس از آن درختان انار کف‌بُر شدند تا روند تولید محصول با ترمیم درختان افزایش پیدا کند، اما با گذشت ۵ سال از کف‌بُری برخی درختان هنوز وضعیت تولید و کیفیت انار فردوس به حد مطلوب نرسیده است.

سلیمانی اظهار داشت: پارسال ۳۰ هزار تن انار از سطح شهرستان فردوس برداشت شده بود که ۲۰ هزار تن از آن (۷۰ درصد) روانه بازار شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها