هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای خراسان جنوبی

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره نفوذ توده هوای ناپایدار جوی و فعالیت سامانه بارشی در این استان هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) صادر کرد.

به گزارش “پیام خاوران“، هواشناسی خراسان جنوبی اعلام کرد: فعالیت توده هوای ناپایدار جوی و سامانه بارشی از صبح شنبه (۲۵ دی ماه) آغاز می‌شود و تا اواخر وقت دوشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، رگبار متوسط تا شدید باران، رعد و برق، خطر برخورد صاعقه، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و کوهپایه‌ای، احتمال بارش برف در ارتفاعات، کاهش دید افقی و تشکیل مه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی از پیامدهای فعالیت این سامانه است.

شهرستان‌های قاینات،­ سرایان، خوسف، طبس، بیرجند، درمیان، نهبندان، سربیشه، فردوس، حاجی‌آباد زیرکوه و بشرویه منطقه اثر این سامانه اعلام شده است.

وقوع روان‌آب و آبگرفتگی معابر عمومی، شهری و روستایی، سیلابی شدن برخی مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال خسارت به تاسیسات زیربنایی، قنوات، ابنیه و راه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی، اختلال در رفت و آمد در اثر لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

این اخطاریه نارنجی هواشناسی درباره احتمال خسارت به پوشش و سازه‌ گلخانه‌ها، جدا شدن سقف‌های موقت، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر و خسارت به دکل‌های برق در اثر وزش شدید باد نیز هشدار داد.

خودداری از سفرهای غیرضروری درون و برون‌شهری، پرهیز از چرام دام، توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات، پاکسازی آبراهه‌ها و کانال‌های مسیر عبور آب، احتیاط در رانندگی و به همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی، مراقبت از پوشش گلخانه‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌ها، آمادگی و اقدام ضروری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت بحران از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

هشدار سطح نارنجی، احتمال خسارت گسترده را زیاد دانسته و به منظور اقدام ضروری است.

بیشتر بخوانید   شیوع دیابت در خراسان جنوبی ۵.۶ درصد است

فعالیت سامانه بارشی از ابتدای هفته گذشته در سراسر استان خراسان جنوبی آغاز شد و تا روز جمعه (هفدهم دی) به‌صورت بارش باران و برف فعال بود که در برخی نقاط موجب جاری شدن روان‌آب و سیلاب شد اما خسارات مالی گسترده و جانی نداشت.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی برای سامانه بارشی قبلی هشدار سطح قرمز (اقدام فوری و همه‌جانبه) صادر کرده بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها