قرص آهن را زیادی نخورید

خراسان جنوبی یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: از عوارض مصرف قرص آهن می‌توان به تغییر رنگ مدفوع و درد و سوزش معده اشاره کرد که در شروع مصرف شدیدتر بوده و در ادامه از شدت آن کاسته می‌شود.

به گزارش ” پیام خاوران ” علیرضا محمودی راد با بیان اینکه قرص آهن(فروس سولفات) در درمان و پیشگیری آنمی و فقر آهن استفاده می شود اظهار داشت: اصلی ترین ماده برای ساخت گلبول قرمز و هموگلوبین ، آهن است و با مصرف آن در طی یک هفته اول علائم کم خونی نظیر تپش قلب و خلق تحریک پذیر بهتر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی بیان کرد: از عوارض مصرف آن می‌توان به تغییر رنگ مدفوع و درد و سوزش معده اشاره کرد که در شروع مصرف شدیدتر بوده و در ادامه از شدت آن کاسته می‌شود.

محمودی راد ادامه داد: دوز مصرف آن روزانه حدود یک تا سه قرص بوده که میزان دقیق آن توسط پزشک باید تعیین شود؛ مکمل دیگری که در کم خونی‌ها بویژه تالاسمی و آنمی مگالوبلاستیک استفاده می‌شود، اسیدفولیک است.

وی با بیان اینکه اسید فولیک در بلوغ نهایی گلبول قرمز نقش دارد، تصریح کرد: همچنین مصرف اسیدفولیک توسط خانم باردار،از نواقص عصبی جنین جلوگیری می کند؛ دوز مصرف آن،روزانه یک قرص بوده که میزان دقیق آن باید توسط پزشک معالج تعیین شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به علائم بیماری غلظت خون و علت این بیماری، اظهار کرد: غلظت خون یعنی بخش گلبول‌های قرمز، چند درصد از خون کامل را اشغال کرده است.

محمودی راد بیان کرد: در زنان، اگر میزان هموگلوبین بین ۱۲ تا ۱۶(۴۸-۳۶ درصد) و در مردان بین ۱۴ تا ۱۸(۴۲-۵۶ درصد) باشد طبیعی است؛ اصطلاح غلظت خون را زمانی به کار می‌بریم که  از عدد ۵۲ در زنان و از عدد ۵۶ در مردان میزان گلبول‌های قرمز خون تجاوز کند و در این صورت بیمار دچار غلظت خون شده است.

بیشتر بخوانید   این میوه خواب آور است

وی افزود: علت اولیه این است که استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خود به خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می‌کند که به آن پلی ستمی می‌گویند.

محمودی راد بیان کرد: علت ثانویه این سات که بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از کسانی که با غلظت خون به متخصص مراجعه می‌کنند افرادی هستند که غلظت خون ثانویه دارند و این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نرسد.

وی بیان کرد: با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن را با افزایش تولید گلبول‌های قرمز جبران کند.

 

علائم غلظت خون چیست؟ 

این متخصص بیماری‌های داخلی اظهار کرد: علائم غلظت خون؛ سردرد، درد گردن، تنگی نفس، اختلالات بینایی، ضعف و بی حالی، قرمزی وریدهای چشم، خارش‌های پوستی، خواب رفتن دست، پا و انگشتان است.

محمودی راد در پاسخ به این سوال که آیا افتادگی دریچه میترال خطرناک است، تصریح کرد: پرولایس یا افتادگی دریچه میترال هنگامی روی می‌دهد که دریچه بین دهلیز و بطن چپ به طور صحیح بسته نمی‌شود.

وی بیان کرد: درصورت وخیم شدن بیماری، به دلیل برگشت خون به سمت دهلیز، جریان خون در نقاط دیگر بدن کاهش می‌یابد؛ در نتیجه قلب تلاش می‌کند پمپاژ خون را با قدرت بیشتری انجام دهد و این اتفاق منجر به نارسایی قلبی می‌شود؛ البته افتادگی دریچه میترال معمولا خطری ندارد و به ندرت شاهد این موارد هستیم.

بیشتر بخوانید   در مواقع اضطراری چگونه گوشی‌مان را شارژ کنیم؟

محمودی راد  اظهار کرد: علت اصلی این اختلال هنوز مشخص نیست اما عوامل ارثی، اندازه غیرطبیعی قلب و صدمه به بافت‌های دریچه میترال در بروز آن موثرند؛ افتادگی دریچه میترال اغلب علائمی ندارد ولی نشانه‌هایی مانند تپش قلب، درد قفسه سینه، اضطراب، سر دردهای میگرنی و خستگی در مبتلایان شایع است.

وی بیان کرد: راه‌های تشخیص افتادگی دریچه میترال معاینه پزشک و انجام اکوی قلبی است و در صورت نیاز به منظور کاهش تپش قلب دارودرمانی انجام می‌شود.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها