آنچه بازاریابی زرشک را دگرگون می‌سازد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: اگر بین کشاورزان، تجار و نهادهای مرتبط یک تعامل درست و منسجم برقرار شود به راحتی می‌توانیم بدون دریافت اعتبار، بازار را به بهترین شکل کنترل کنیم و این محصول را برای کشاورزان به سودهی بسیار خوب برسانیم.

به گزارش “پیام خاوران“، زرشک همان محصول استراتژیک خراسان جنوبی است که نظیرش را شاید نتوان در هیچ جای این سرزمین دید. با اینکه محصول استراتژیک این استان است، اما آن چنان که باید نه حمایت می‌شود و نه خریداری؛ شاید قیمتش به اندازه تلاشی که صرفش می‌شود نیست.

کشاورزان می‌گویند: برای نگهداری زرشک امکانات و بارگاه نداریم به همین دلیل مجبور هستیم محصول را تازه و به قمت پایین‌تر بفروشیم. گاهی برداشت برایشان سود ندارد و بیشتر برداشت محصول برایمان سودی ندارد چراکه زرشک را یا نمی‌خرند یا این‌که ارزان می‌خرند.

اکنون تعاون روستایی برای خرید زرشک تازه و خشک ورود پیدا کرده، اما با قیمت بسیار ناچیز محصول را از ما خریداری می‌کنند. امسال نیز زرشک را با قیمت بسیار پایینی از ما خریداری می‌کنند. تا سه سال پیش زرشک روی شاخه را کیلویی ۱۰ هزار تومان می‌خریدند، اما اکنون ۷ هزار تومان می‌خرند که کفاف مخارج کاشت را هم نمی‌دهد. کشاورزان می‌گویند: بعضی از کارخانه‌های فرآوری، محصول زرشک را می‌خرند، اما برای همین امر نیز باید چند روز در صف بایستند.

بازار منسجمی برای زرشک باید شکل گیرد

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در این باره گفت: در سال جاری زرشک خریداری شده را تهران، شیراز، اصفهان و کرمان ارسال کرده و در این استان‌ها به فروش رساندیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت خرید تعاون روستایی در مرکز استان به صورت روزانه حدود ۱۰ تُن است، افزود: از کشاورزان می‌خواهیم برای جلوگیری از سود دلالان، محصول زرشک خود را در خرمن و بارگاه‌ها خشک کنند و زرشک خود را خشک بفروشند.

بیشتر بخوانید   صادارت 12 میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان‌جنوبی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه خرید زرشک از سوی تعاون روستایی با هدف کاهش دست دلالان در بازار زرشک انجام می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی محصول زرشک خود را در صورت نداشتن بارگاه پس از خشک کردن در خرمن‌ها، با قیمت مناسب تری به فروش برسانند.

ضیائیان احمدی گفت: قیمت خرید هرکیلو زرشک تازه توسط تعاون روستایی ۱۰ هزار تومان و زرشک خشک ۴۵ هزار تومان بوده و طبق قیمت گذاری از بازارهای شهرهای کلان کشور زرشک خشک دانه اناری بین ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

ضیائیان احمدی بیان کرد: قیمت واقعی زرشک بالاتر از قیمتی است که هم اکنون تعدادی از دلالان از کشاورزان خرید می‌کنند ضمن اینکه تقاضا برای خرید زرشک خشک بشدت در حال افزایش است و درصورت شدت نگرفتن شرایط کرونایی در کشور، تا چند ماه آینده نیز قیمت زرشک پفکی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این شرایط توصیه ما به تمامی کشاورزان این است که از فروش زرشک تازه خودداری کرده و اقدام به خشک کردن زرشک به شکل اصولی کنند، که قطعا با توجه به افزایش رونق قیمت زرشک، عواید قابل توجهی از فروش آن دریافت خواهند کرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال تعاون روستایی استان به علت تخصیص نیافتن اعتبار خرید زرشک در سال گذشته، به صورت مستقیم زرشک کشاورزان را خریداری نمی‌کند؛ تعاون روستایی بازارهای خرید زرشک در مشهد را شناسایی کرد و با ارسال نمونه‌های محصول از کشاورزان برای خرید زرشک از کشاورزان اقدام می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر بین کشاورزان، تجار و نهادهای مرتبط مثل سازمان تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، استانداری، اتاق تعاون و ارگان‌های حمایتی مانند بنیادهای برکت و علوی یک تعامل درست و منسجم برقرار شود، به راحتی می‌توانیم بدون دریافت اعتبار، بازار را به بهترین شکل کنترل کنیم و این محصول را برای کشاورزان به سودهی بسیار خوب برسانیم، اما بسیاری از کشاورزان محصول خود را به شهرهای مختلف مثل تهران برده و با قیمت پایین‌تر از بازار می‌فروشند که باعث خراب شدن بازار زرشک می‌شوند.

بیشتر بخوانید   فرآوری مواد معدنی خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد

وی گفت: بسیاری از کشاورزان امکان ایجاد «بارگاه» برای خشک کردن زرشک را ندارند و محصول را در «خرمن» خشک می‌کنند که با استانداردهای بهداشتی هم‌خوانی ندارد، کشاورزان برای ایجاد بارگاه دچار مشکلاتی مانند اخذ مجوز تغییر کاربری عراضی هستند که از سوی جهاد کشاورزی باید دریافت شود، اما طی کردن این مسیر و دریافت مجوز همواره با مشکلات بسیاری همراه است.

ضیائیان‌احمدی درباره فرآوری زرشک گفت: عرضه زرشک همخوانی چندانی با ضائقه بازار ندارد و محصول ارائه شده تنها برای پخت غذا استفاده می‌شود، این در حالی‌ است که شرکت‌های دانش‌بنیان با تحقیق بر روی زرشک، با توجه به دارا بودن ویتامین c و کارتنوئید بالای این محصول برای ساخت دارو و فرآورده‌هایی از این دست اقدام کنند که جایگاه ویژه‌ای برای عرضه در بازارهای جهانی دارد.

فرآوری و صادرات ۴ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی

مهدی جعفری، رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز از فرآوری و صادرات ۴ هزار و ۴۶۰ تُن زرشک، امسال در خراسان جنوبی به بازارهای داخلی و خارجی خبر داد و گفت: این مقدار زرشک در ۸ واحد با ظرفیت اسمی ۴ هزار و ۴۶۰ تٌن فرآوری شد.

وی تصریح کرد: زرشک در این واحدها به محصولاتی از جمله شربت، آب زرشک، پوره زرشک و کنسانتره زرشک، فرآوری و به استان‌های همجوار و کشورهای اروپایی صادر شد.

وی با بیان اینکه فرآوری زرشک برای بیش از ۱۰۰ نفر در خراسان جنوبی شغل ایجاد کرده است، اظهار کرد: این واحدهای تولیدی در شهرستان‌های قاینات، بیرجند، درمیان و زیرکوه واقع شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد زرشک کشور، قطب تولید این محصول در کشور است، بیان کرد: امسال پیش بینی شده از ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌های بارور زرشک خراسان جنوبی ۲۲ هزار و ۳۰ تُن زرشک خشک برداشت شود.

بیشتر بخوانید   بنیاد مسکن خراسان جنوبی رتبه دوم کشور انعقاد قرارداد واحدهای مسکن روستایی کسب کرد

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها