فراهم شدن امکان عرضه فروش انار خراسان جنوبی در تهران تنها راهکار مسئولان برای ۱۵ هزار تن انار فردوس

درحالی ۱۵ هزار تن انار فردوس بر روی دست کشاورزان باقی مانده که اگر تا یک ماه آینده به فروش نرسد کشاورزان مشمول خسارت ۲۰۰ میلیاردی می‌شوند با این شرایط مسئولان پیشنهاد امکان عرضه انار در مراکز فروش تهران را می‌دهند.

به گزارش “پیام خاوران“، هفته گذشته بود که پیرو مشکلات انار کاران فردوسی یکی از خبرگزاری‌ها در بیرجند گزارشی با عنوان “حکایت دل خون انارکاران استان خراسان جنوبی/۱۵ هزار تن انار بر روی دست کشاورزان فردوسی باقی مانده است” را منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: در حالی شهرستان فردوس قطب تولید انار در خراسان جنوبی است که امسال علاوه بر کاهش ۴۰ درصدی برداشت از  ۲۵ هزار تنی که برداشت شده ۱۵ هزار تن بر روی دست کشاورزان باقیمانده است.

شهرستان فردوس با تولید سالانه ۴۰ هزار تُن انار، سومین قطب تولید یاقوت سرخ در کشور است اما هنوز سردخانه و شرکت تعاونی‌ای برای نگهداری و فروش انار ندارد.

نبود سردخانه و شرکت تعاونی برای کشاورزان فردوسی گران تمام شده و در صورتی که ۱۵ هزار تُن انار مانده بر دست کشاورزان تا یک ماه دیگر به فروش نرود، ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به آن انارکاران وارد می‌شود.

خسارات سنگین، ضرروت راه‌اندازی شرکت تعاونی را دو چندان می‌کند تا انارکاران مجبور نشوند به دلیل نبود سردخانه، محصولشان را مفت و مجانی به دلالان بدهند.

سطح زیرکشت باغ‌های انار در این شهرستان امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار بوده که پیش بینی می‌شد از هر هکتار حداقل ۲۰ تُن انار برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: سرمازدگی اوایل امسال، توفان مرداد ماه و کیفیت پایین انار باعث شد برداشت محصول ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.

 سلیمانی گفت: انار با کیفیت روی درخت ۱۳ هزار تومان و انار باز شده و داخل جعبه کیلویی ۵ تا ۸ هزار تومان نیز فروش رفته بود، اما انار بی کیفیت با این قیمت‌ها به فروش نمی‌رسد؛ اگر انار کیفیت داشته باشد قطعا بازار فروش آن هم خوب خواهد بود.

بیشتر بخوانید   پیگیری انتقال پادگان ۰۴ بیرجند در اولویت برنامه‌های حوزه عمران است

انار بی کیفیت بازار ندارد

امسال به علت پایین بودن کیفیت محصول انار، تنها ۳۰ درصد از آن فروخته شده و مابقی برای تهیه کنسانتره، آبگیری، تهیه رب و ژله به کارخانه فرستاده شده است با این وجود هنوز قسمتی از محصول روی دست کشاورزان مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس معتقد است امسال به دلیل کیفیت پایین محصول، برای ورود انار به بازار اقدامی نکردیم چون ارائه محصول بی کیفیت می‌تواند ضربه بزرگی به بازار فروش سال آینده محصول بزند.

سلیمانی افزود: هر چند قیمت انار امسال نسبت به پارسال افزایش داشته، اما میزانی هم که وارد بازار شده، نسبت به پارسال به یک سوم رسیده است.

حال مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: امسال در فصل برداشت انار تشکل‌های ما در بحث خرید انار ورود پیدا کردند هرچند انار امسال کیفیت لازم را نداشته و انارهایی که خریداری کردیم در انبارها مانده است.

ضیاعیان احمدی با تاکید بر اینکه عدم کیفیت انار و عدم بازار پسندی کار را برای فروش سخت کرد گفت: از آنجایی که اگر انار امسال تا یک ماه آینده به فروش نرسد خراب می‌شود پیش بینی کردیم تا مکان عرضه به صورت رایگان در اختیار کشاورز قرار گیرد و بتواند به فروش برسد.

وی ادامه داد: آمادگی داریم در تهران نیز چند مرکز برای فروش انار در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: خرید انار به صورت توافقی است و این کار توسط تشکل‌ها انجام می‌شده اما به دلیل مشکلات ایجاد شده تلاش می‌شود برای سالهای آینده با تامین زیرساخت تشکلها راه‌اندازی شود.

بیشتر بخوانید   جلسه ۱۹۷ غيرحضوري برگزار خواهد شد

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها