بازگشایی بازارچه مرزی گلورده، روند صادرات سیمان خراسان جنوبی را تسهیل می‌کند

استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور شتاب بخشیدن به روند توسعه استان، نباید فرصت ارتباطات خارجی را از دست بدهیم.

به گزارش “پیام خاوران“، جواد قناعت با بیان این مطلب در دیدار مسئول نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همراه بود اظهار داشت: هدف گذاری ما در استان در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی، توجه به دو موضوع، دیپلماسی مرزی با استفاده از ظرفیت چهار بازارچه مرزی استان به ویژه ماهیرود و بسنده نکردن به کشور افغانستان است.

وی تأکید کرد: نباید فقط به افغانستان اکتفا کنیم بلکه باید در مبادلات مرزی تمام کشورهای حوزه دریای خزر و همسایه‌های غربی از جمله پاکستان، ازبکستان، عراق، قزاقستان، عمان، گرجستان و …  را هم مدنظر داشته باشیم.

به گفته وی؛ با توجه به شرایط حاکم بر کشور، ما باید فعال‌تر از گذشته برای توسعه روابط خارجی مان گام برداریم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی ایران درخصوص برپایی نمایشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا متذکر شد: حضور در این نمایشگاه‌ها در کنار دیگر استان‌ها پسندیده است اما اینکه به تنهایی برای برپایی نمایشگاه در دیگر کشورها اقدام کنیم، کار شاخصی است که باید در راستای معرفی ظرفیت‌های استان با جدیت دنبال شود.

قناعت از اقدام ستاد عتبات عالیات و تأمین سنگ حرمین شریفین گفت و تصریح کرد: وقتی سنگ گرانیت استان به خوبی در عراق عرضه می‌شود، باید شرایطی مهیا کنیم و با دعوت از تجار این کشور صادرات سنگ را رونق ببخشیم و حتی به موضوع فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با هدف گذاری بازار عراق ورود کنیم.

وی، راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند را از زیرساخت‌های ضروری خواند و گفت: فعال شدن این کنسولگری نیاز تجار و مسافران به طی مسافت و دریافت ویزا در مشهد یا تهران را مرتفع می کند و روند کار را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید   صعود هفت پله ای جایگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی طی یک سال اخیر

به گفته وی؛ درخواست ما از کشور افغانستان هم این است که نسبت به راه اندازی کنسولگری در فراه هم اقدام نمایند تا تجار و گردشگران و مسافران معطل نمانند.

استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت سیمان باقران گفت و اظهار داشت: بازگشایی بازارچه مرزی گلورده، روند صادرات سیمان استان را تسهیل می کند.

قناعت ادامه داد: با توجه به آمادگی کامل مرزبانی، اداره کل گمرکات و سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرایط برای مبادلات مرزی از ناحیه استان فراهم است و درصورت همراهی کشور افغانستان و گشایش این مرز، هزینه‌های صادرات سیمان کاهش می‌یابد.

وی دعوت از والیان سه استان فراه، نیمروز و هرات به خراسان جنوبی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: نشست با این سه استاندار، نشان دهنده عزم جدی استان بر توسعه ارتباطات است.

به گفته وی؛ استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان و جذب دانشجوهای افغان که می‌توانند به عنوان سفیران نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند نیز از جمله اقداماتی است که باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

مشاور استاندار و مسئول نمایندگی وزارت خارجه در استان نیز به تشریح برنامه‌های این مجموعه در راستای توسعه مبادلات مرزی پرداخت.

حیدری فرد تأکید کرد: تشکیل شورای روابط خارجی، راه اندازی کمیسیون همکاری های مشترک خراسان جنوبی با ولایت فراه، جذب نخبگان افغان، استفاده از ظرفیت دانشگاه های استان در راستای جذب دانشجویان افغان از جمله اقداماتی است که می‌تواند به توسعه روابط استان با کشور افغانستان بینجامد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها