افزایش ۵۲ درصدی مطالبه مهریه در خراسان جنوبی

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌ جنوبی از افزایش ۵۲ درصدی مطالبه مهریه در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: همچنین طلاق توافقی ۲ درصد، طلاق به درخواست زوجه ۱۰ درصد و مطالبه نفقه ۳۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش “پیام خاوران“، عباس اسماعیلی در نشست خبری اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۴۰ هزار پرونده وارد دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان شده و بالغ بر ۱۳۵ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌ جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۴۱ هزار و ۷۸۴ دادگاه آنلاین در این استان برگزار شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

وی  با اشاره به اینکه این استان در برگزاری دادگاه‌های آنلاین رتبه اول کشور را دارد خاطر نشان کرد: به طور متوسطه روزانه در خراسان جنوبی ۱۶۰ دادگاه آنلاین برگزار می شود.

اسماعیلی با بیان اینکه دادگاه بخش درح سربیشه و سده ۱۰۰‌ درصد پرونده‌ها را الکترونیکی رسیدگی می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر پرونده‌های تمام الکترونیک استان ۳۹ هزار و ۵۶۶ پرونده بوده که ۳۱ درصد کل پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد اوراق قضایی به شکل الکترونیک ابلاغ شده است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۵۵۹ هزار و ۶۵۳ مراجعه به کلیه محاکم خراسان‌ جنوبی داشتیم که ۳۵ درصد کاهش داشته است.

اسماعیلی با بیان اینکه استفاده از پابند الکترونیک از دیگر خدمات دستگاه قضا است، گفت: در این مدت ۴۶ پابند الکترونیک در دادگستری خراسان‌ جنوبی اجرا شده است.

وی از افزایش ۵۲ درصدی مطالبه مهریه در استان خبر داد و افزود: همچنین طلاق توافقی ۲ درصد، طلاق به درخواست زوجه ۱۰ درصد و مطالبه نفقه ۳۴ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید   افتتاح نمایشگاه صنعت ساختمان خراسان جنوبی به روایت تصویر(1)

عدم ابلاغ طرح تفضیلی بیرجند موجب سردرگمی مردم شده است

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: پیرامون تخلفات ساخت و ساز نمی‌توان تنها مردم و شهروندان هم استانی را مقصر دانست چرا که طرح تفصیلی شهر بیرجند هنوز ابلاغ نشده است.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی نیا اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم امری فرا قوه، علمی و فنی است و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به قانون جدید التصویب اطفال و نوجوانان بیان‌کرد: در این قانون وظایفی برای دستگاه‌های اجرایی پیرامون حمایت از اطفال بزه دیده مشخص شده است.

وحدانی نیا پیرامون مسائل مرتبط با کمیسیون ماده ۱۰۰ ادامه‌داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ اگر بخواهد به همان روال قبلی ادامه پیدا کند، بی‌شک تخلف زا خواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در زمینه بحث زباله گردی و مسائل و حاشیه‌های مرتبط با آن افزود: به نظر می‌رسد برای حل این مشکل در وهله اول شهرداری باید تفکیک زباله از مبدأ را نه در حرف که در عمل اجرایی شود.

وحدانی‌نیا یادآور شد: اما در این زمینه خودش شهروندان نیز باید با احساس مسئولیت تفکیک زباله‌های خشک از تر را در منزل داشته باشند تا شاهد صحنه‌های تلخی چون زباله گردی نباشیم.

وی در زمینه ساماندهی سگ‌های بلا صاحب با اشاره به اینکه مسئولین مرتبط باید جلسات پیرامون این حوزه را برگزار کنند و مصوبات آن نیز الزامی است، گفت: برخی از افراد در فضای مجازی مردم را تشویق می‌کنند که در فلان نقطه شهر برای سگ‌ها غذا بریزید در حالی که کمک‌های مردم باید از طریق پناهگاه حیوانات بلا صاحب باشد.

بیشتر بخوانید   افزایش و نوسان قیمت کالاهای اساسی در خراسان جنوبی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی همچنین از شهروندان درخواست کرد که در سامانه سجام دادگستری ثبت نام کنند.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها