عمل به وعده دولت با گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی

گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی در کمتر از ۶ ماه پس از سفر رییس جمهور به این استان انجام شد که اقدام جهادی برای عمل به وعده‌های دولت و اعتمادآفرینی محسوب می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، آیت الله سید ابراهیم رییسی نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که این سفر در نهایت ۲۸۵ طرح مصوب برای استان به همراه داشت و در مراحل مختلف پیگیری و اقدام هستند و برخی از آنها نیز اجرایی شده است.

یکی از این مصوبات گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی است که ابتدای تشکیل دولت سیزدهم عملیاتی شد و با کار جهادی کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی این تعداد روستا در مدت کمتر از ۶ ماه به شبکه سراسری گاز متصل شدند.

این اقدام تحسین رییس جمهور را نیز در پی داشت و آیت الله رییسی همزمان با دهه فجر امسال در آیین افتتاح و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی وزارت نفت گفت: سفر ما به خراسان جنوبی اوایل دولت سیزدهم انجام شد و گازرسانی به ۱۶۹ روستا در همین مدت کوتاه باعث خرسندی است.

اقدام اعتمادآفرین

وی اظهار داشت: سفر ما مصوباتی داشته و این مصوبات پیگیری و اجرایی شده و مردم نیز شاهد اجرای آنها هستند که این اقدام، اعتمادآفرین است.

رییس جمهور افزود: سرعت عمل در اجرای مصوبات استانی نشان می‌دهد که دولت به وعده‌های خود صادقانه و پرتلاش عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت مردمی توسعه و پیشرفت کشور را در پرتو عدالت‌محوری پیگیری می‌کند گفت: توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار در دستور کار دولت قرار دارد و معتقدیم باید به این مناطق رسیدگی بیشتری شود تا مردم بتوانند با احساس عدالت و در رفاه زندگی کنند.

تحقق این مصوبه سفر رییس جمهور را مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی به لحاظ بازه زمانی اقدامی بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان به فرمان رییس جمهور و با کار جهادی کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی تکمیل شد.

بیشتر بخوانید   تامین امنیت انتخابات با 3 هزار نیروی انتظامی

سید محمود هاشمی افزود: فرمان رییس‌ جمهور در سفر به خراسان جنوبی این بود که شرکت گاز استان، ۱۶۹ روستا را تا پایان سال ۱۴۰۱ با بودجه این ۲ سال به شبکه سراسری گاز متصل کند.

وی اظهار داشت: اما این پروژه را بیش از یک سال زودتر تکمیل کردیم که اقدام جهادی از سوی مجموعه کارکنان شرکت گاز محسوب می‌شود همچنین از بودجه سال ۱۴۰۱ برای گازرسانی به این روستاها استفاده نشد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: دهه فجر امسال پروژه گازرسانی به ۱۶۹ روستا به‌طور رسمی افتتاح شد و سه هزار و ۴۷۸ خانوار در ۶ شهرستان استان از آن بهره‌مند شدند.

آغاز عملیات گازرسانی به ۱۱۲ روستای دیگر

وی افزود: ۲۴۳ میلیارد تومان برای گازرسانی این تعداد روستا هزینه شده است و عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۱۲ روستای دیگر استان هم آغاز شد.

هاشمی اظهار داشت: با همت کارکنان شرکت گاز تا پایان امسال و در ادامه نهضت گازرسانی در استان، تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی خراسان جنوبی از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

امسال گازرسانی به ۲۱۲ روستای استان خراسان جنوبی در برنامه بوده که بالاترین تعهد در سطح شرکت‌های گاز سراسر کشور اعلام شده و با تلاش صورت گرفته این تعداد به ۲۳۲ روستا رسیده است.

شهرستان‌های سرایان و فردوس به‌طور کامل از گاز طبیعی برخوردار هستند و در حوزه روستایی این ۲ شهرستان هیج پروژه‌ای باقی نمانده است.

گازرسانی به واحدهای مسکونی تازه‌ ساخت نیز از دیگر اقداماتی بوده که در این مدت انجام شده و در بهره‌برداری به‌موقع از مسکن شهری و روستایی موثر است.

بیشتر بخوانید   عملیات گازرسانی به ۳ روستا در سرایان آغاز شد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حوزه مسکن جان تازه گرفت افزود: گازرسانی به هزار و ۶۳۷ مسکن محرومان در ۳۶۳ روستا با هزینه ۲۱ میلیارد تومان اجرا و افتتاح شد که هزار و ۶۳۷ خانوار از آن بهره‌مند شدند.

وی گفت: هر مسکن که مسیر مشخص داشته و ساختمان‌ها به مرحله نصب انشعاب رسیده باشد، شرکت گاز جلوتر از سایر سازمان‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.

بهره‌مندی ۹۶ درصد روستاییان از گاز طبیعی 

هاشمی بیان کرد: با همت کارکنان شرکت گاز در سه سال اخیر و رشد گازرسانی اکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۶ درصد خانوار روستایی خراسان جنوبی از این نعمت خدادادی بهره‌مند هستند و با این احتساب درصد بهره‌مندی خانوار روستایی استان به بالاتر از میانگین کشوری افزایش یافته است.

وی گفت: تا پایان امسال با اتمام پروژه‌های در دست اجرا، درصد بهره‌مندی خانوار روستایی این استان از گاز طبیعی به ۹۸ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از افزایش ۶۱ درصدی جمعیت زیر پوشش گاز طبیعی در حوزه روستایی این استان خبر داد و افزود: ابتدای سال ۱۳۹۷ فقط ۲۰۱ روستای استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار داشت و با بهره‌مندی ۳۵ درصدی خانوار روستایی، خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار از گاز طبیعی شناخته می‌شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: شرایط خاص جغرافیایی و کوهستانی بودن اغلب مسیرهای روستایی و از طرفی سومین استان کشور به لحاظ وسعت و تراکم اندک جمعیت، نتوانسته است مانع شتاب قابل توجه گازرسانی در سال‌های اخیر شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه دارد و حدود ۴۱ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.

بیشتر بخوانید   تمام شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی تا پایان مرداد ماه گازرسانی می‌شود

شروع فعالیت گازرسانی در خراسان جنوبی به یک سال قبل از تاسیس شرکت گاز استان (سال ۱۳۸۴) بر می‌گردد و تا قبل از تاسیس شرکت مستقل استانی، اقدامات و فعالیت‌های لازم از طریق شرکت گاز استان خراسان (قبل از تقسیم) پیگیری می‌شد.

فاز اول گازرسانی به خراسان جنوبی در آبان سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید و شهر قاین به عنوان اولین شهر این استان از گاز طبیعی برخوردار شد. فاز دوم گازرسانی به استان در سال ۱۳۸۷ با تزریق گاز مرکز استان (شهر بیرجند) به بهره‌برداری رسید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها