لزوم تشدید نظارت‌ها بر ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه بیرجند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه باید بر ساخت و سازهای غیر مجاز که در حاشیه شهر و روستاهای نزدیک به بیرجند انجام می‌شود نظارت بیشتری شود گفت: باید بافت‌های فرسوده مرمت شود تا پاتقی برای فرصت طلبان نباشند.

به گزارش “پیام خاوران“، حجت الاسلام وحدانی نیا در کارگروه پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد با اشاره به بافت‌های ناکارآمد شهری در سطح استان اظهار داشت: در این راستا تکلیف قانونی مشخص است و درخواست داریم که برخی از دستگاه‌های متولی اراضی و یا افراد حقیقی که بافت‌های فرسوده‌ای را در اختیار دارند حتما مرمت و بازسازی لازم را انجام دهند تا این اماکن از محل پاتوق بودن فرصت طلبان خارج شود.

وی با بیان اینکه طرح کمربند سبز برای جلوگیری از ایجاد محلات حاشیه نشین و به تبع آن تصرفات غیرمجاز اراضی در بیرجند اجرا می‌شود افزود: اکنون عدم تعیین تکلیف و ابلاغ طرح تفضیلی شهر بیرجند موجب سردرگمی مردم شده و سالهاست از آن می‌گذرد و این طرح مصوب و ابلاغ نشده است و برای طرح کمربند سبز هم اگر بخواهد اقدامی انجام بگیرد موکول به مشخص شدن طرح تفصیلی و طرح جامع شهری است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر و روستاهای نزدیک به مرکز استان که خارج از طرح هادی است گفت: دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی باید تشدید نظارت‌ها را داشته باشند و بهره‌گیری از ظرفیت بسیج در نظارت بر این حوزه می‌تواند مفید و موثر باشد.

وی ادامه داد: در حوزه منابع طبیعی در راستای اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) اقدامات خوبی انجام گرفته و در حوزه اراضی کشاورزی روستایی باید ورود پیدا کنند چرا که صدور اسناد مالکیت تک برگی جلوی بسیار از دعاوی و تصرفات  و اعتراضات بعدی را می‌گیرد.

وحدانی‌نیا افزود: در بحث صدور اسناد مالکیت کاداستر در اراضی واقع در حریم بستر روخانه‌ها با توجه به نگاهی که در استان ما بین دو دستگاه اجرایی وجود دارد می‌طلبد که همگرایی و تعاملات بین بخشی بیشتر باشد چون که اجرای قانون در این اراضی نفع آن برای مردم است.

بیشتر بخوانید   تقدیرازاقدامات ارزشمند و برنامه های موثر فرهنگی شرکت برق خراسان جنوبی

۹۸ درصد اراضی ملی استان سند تک برگی دارند

کارشناس اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: به منظور پیشگیری از زمین‌خواری و جلوگیری از تصرف زمین، تاکنون برای بیش از ۹۸ درصد از اراضی ملی این استان سند تک برگی صادر شده است.

رمضانی گفت: مساحت کل اراضی ملی استان ۱۴٫۵ میلیون هکتار است که برای ۱۴٫۲ میلیون هکتار اسناد کاداستری  و تک برگ صادر شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح شمیم (شبکه مدیریت یکپارچه ملک) تصریح کرد: در این راستا امسال نیز ۲۶ هزار قطعه در قالب قراردادهای سایر دستگاه‌ها داریم که درخواست می‌شود اگر دستگاه اجرایی نقشه شمیم را تهیه نکرده و یا اسناد خود را تعوض نکردند اداره کل ثبت اسناد و املاک استان می‌تواند در تهیه نقشه شمیم به آنان کمک کند.

وی با بیان اینکه کاداستر اراضی کشاورزی استان در حال پیگیری است افزود: همکاران امور اراضی نقشه‌های مناطق فردوس، سرایان، ماژان، سیوجان و مختاران را تهیه کردند و قراردادهای تطبیق و مستندسازی آن امسال منعقد شده و صدور اسناد اراضی کشاورزی به صورت یکپارچه از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها