بیش از ۲ میلیون تن کالا از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی صادر شد

طی یک سال گذشته دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی به خارج از کشور صادر شد و ۴ کشور افغانستان، پاکستان، عراق و ترکمنستان مقصد کالاهای تولیدی استان بوده است.

به گزارش  “پیام خاوران“، مرزها به طور معمول نقطه قوت در هر منطقه به حساب می‌آید که این فرصت علاوه براینکه زمینه تجارت سالم را فراهم می‌کند در حفظ جمعیت مرزنشین، ایجاد اشتغال و از همه مهمتر در تثبیت امنیت مرزی حائز اهمیت است و این قابلیت در استانی همچون خراسان جنوبی که سالهاست با چالش حمل مواد مخدر توسط قاچاقچیان و سوداگران مرگ مواجه است اهمیت دو چندانی دارد.

وجود هر کانونی از جمعیت در مرکز تجاری و اقتصادی فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که زمینه قاچاق کمتر شود و علاوه براین به طور معمول اقتصاد مرزداران و روستائیان مرزنشین بر کشاورزی و دامداری استوار است اما حدود دو دهه است که این چالش زندگی و اقتصاد مرزنشینان را به نابودی کشانده و نه آبی برای کشاورزی دارند و نه دامی برای آنها مانده است در چنین شرایطی یکی از مواردی که می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال آنها داشته باشد فعالیت بازارچه‌های مرزی است.

بازارچه‌های مرزی با توجه به موقعیت خاص و بی بدیل بودن و نقش آن در صادرات غیر نفتی کمک زیادی به رونق اقتصاد منطقه، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان نواحی مرزی دارد.

حال مقصدمان بازارچه مرزی ماهیرود است. مکانی که در برابر سختی‌های کرونا قد خم نکرده و هیچ روزی تعطیل نبوده است.

از یک سو کامیون‌های ایرانی کالاهای تولیدی را از نقاط مختلف کشور در بازارچه تخلیه کرده و از سویی دیگر کامیون‌های افغانی کالاها را بار می‌زنند تا چرخ صادرات متوقف نشود.

راننده‌ای تیرآهن بار زده و به مقصد فراه در حرکت است، دیگری کاشی تولیدی ایران را به مقصد قندهار بارگیری می‌کند و آن یکی هم موکت بارگیری کرده و راهی کابل است. همهمه کارگران و رانندگان فضا را دلنشین کرده چراکه گفت و گوهایشان بوی رضایت می‌دهد.

بیشتر بخوانید   مصرف برق 800 مشترک اداری خراسان جنوبی از راه دور کنترل می‌شود

افغانستان پنجمین شریک تجاری ایران بوده که به جز ماهیرود از طریق پایانه دوغارون در خراسان رضوی و میلک در سیستان و بلوچستان به جابه‌جایی کالا می‌پردازد.

این یک روی تجارت ایران و افغانستان است. روی دیگر سکه بازارچه‌هایی مرزی بوده که سال‌هایی نه چندان دور رونق داشته و حالا بوی غربت به خود گرفته‌اند.

امروزه نقش بازارچه‌های مرزی در امر تبادل کالا و رونق تجاری بر کسی پوشیده نیست چراکه این گذرگاه‌ها به عنوان نقطه اتصال بین دو کشور محسوب شده و همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

افغانستان دارای ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران بوده که شش بازارچه مرزی را در خود جای داده و سهم خراسان جنوبی از این میزان مرز مشترک، ۳۶۰ کیلومتر بوده که چهار بازارچه را هم به خود اختصاص داده است.

پایانه ماهیرود مهمترین دروازه ورود به بازار افغانستان است که همه روزه شاهد رفت و آمد کامیون‌ها و تریلی‌ها در این مرز هستیم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه در یک سال گذشته دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی به خارج از کشور صادر شده است گفت: از این میزان ۹۰۰ هزار تن آن به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار مربوط به کالاهای تولیدی خراسان جنوبی و مابقی مربوط به کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور است.

رحیمی زاده افزود: در این مدت ۹۷ هزار تن کالا از ۶ کشور خارجی به ایران وارد و از مرز خراسان جنوبی به افغانستان ترانزیت شده و در یک سال گذشته ۲۴ میلیون دلار تجهیزات خطوط تولید و مواد اولیه صنایع نیز به خراسان جنوبی وارد شده است.

بیشتر بخوانید   فعالیت شرکت گروه‌های ساختمانی فاضلی و درب‌های ساختمانی درنمایشگاه صنعت ساختمان بیرجند

وی ادامه داد:کاشی و سرامیک، سیمان، مواد غذایی، صیفی جات، سوخت، هیدروکربن‌های سبک، قیر و میلگرد از جمله کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی است که به افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمستان صادر شده است.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها