لزوم جذب سرمایه گذار افغانی برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین راهکارهای افزایش روابط اقتصادی با افغانستان جذب سرمایه گذاران کشور افغانستان و سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی  است.

به گزارش “پیام خاوران“، قرار گرفتن ایران در منطقه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیکی از جهان که محل تلاقی و راه ارتباطی به جنوب و جنوب شرق آسیا و پل ارتباطی میان سه قاره آسیا، اروپا، آفریقا  است فرصت مناسبی را برای کشور ایجاد کرده تا بتواند نقش قوی و مثبتی را در منطقه ایفا کند.

یکی از معابر رسمی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد بازارچه‌های مرزی است، طرح ایجاد بازارچه‌های مرزی به ماده “۱۱” قانون صادرات و واردات به سال ۷۲ بر می‌گردد، طبق این قانون به دولت اجازه داده شده در هر یک از مناطق مرزی که ایجاد بازارچه را مفید تشخیص می‌دهد با رعایت اولویت‌هایی نظیر استعداد محلی، ضرورت‌های اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه نسبت به ایجاد آن اقدام کند.

افغانستان از سالیان دور تا به‌ امروز یکی از بازارهای مهم و استراتژیک منطقه‌ای برای ایران بوده است. این روابط از لحاظ تاریخی جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قومی و زبانی را دربر می‌گیرد و در سال‌های اخیر دو کشور اهداف بزرگ‌تری را برای توسعه مبادلات تجاری و روابط اقتصادی‌شان تعریف کرده‌اند. از این‌رو در سنوات اخیر ایران حتی به‌سمت برقراری تجارت ترجیحی با افغانستان هم گام برداشت تا اهمیت بازار این همسایه شرقی بیش از گذشته آشکار شود.

مرز رسمی ماهیرود، مهمترین گذر رسمی مرزی در خراسان جنوبی و طلایی‌ترین موقعیت در جهت ارتباط حمل و نقل به افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

وی با تأکید بر اینکه انتقال کالا از مرز ماهیرود باعث کاهش مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتری در ترانزیت کالا از بندرعباس و بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه می‌شود گفت: صادرات از مسیر کشور ایران از طریق مرز ماهیرود، ترانزیت کالا را اقتصادی کرده و رونق اقتصادی منطقه را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید   تمام مدارس و دانشگاه های خراسان جنوبی تعطیل شد

ایران و افغانستان به دلیل مرز مشترک همواره تعاملات خوبی داشته‌اند که در برخی مواقع با مشکلاتی روبه‌رو شده و همواره تاجران افغانستان از صادرات فراوان و واردات اندک گلایه داشته‌اند. در دولت سیزدهم به دلیل تأکید بر مبادله با کشورهای همسایه بار دیگر این هم مرزی اهمیت خود را نشان داده است.

خراسان جنوبی نیز با وجود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان برآن شده تا بتواند با استفاده از ظرفیت‌های این استان و افغانستان شرایط تجارت متوازن را فراهم کند.

امروزه تجارت به منزله موتور رشد و توسعه معرفی شده و  کشورهایی که سیستم‌های باز خارجی دارند، کمتر دچار فقر شده و به واسطه رونق تجارت خارجی، نابرابری‌ها را کاهش داده‌اند، از جمله روش‌های حضور فعال در تجارت جهانی، گسترش مبادلات مناطق مرزی بین کشورها و احداث بازارچه‌های مرزی است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به برخی آمارهای ۱۱ ماهه صادرات در خراسان جنوبی گفت: کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ تاکنون از نظر ارزشی ۶۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۵۳ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش سه درصد کاهش داشته است.

رحیمی زاده با بیان اینکه عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل و خرما و روغن سوخت تقطیری، قیر و میلگرد بوده است گفت: افغانستان در صدر این صادرات قرار دارد و بعد از آن کشورهای عراق، پاکستان و ترکمنستان قرار دارند که آن‌ها نیز همسایه ایران هستند.

بیشتر بخوانید   "دروازه طلایی اقتصاد شرق ایران"رابیشتر بشناسیم

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای افزایش روابط اقتصادی با افغانستان جذب سرمایه‌گذاران این کشور و سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی است گفت: سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در مناطق ویژه اقتصادی از این جهت حائز اهمیت است که تنش‌های سیاسی نمی‌تواند در فعالیت آن خللی به وجود آورد.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای رونق اقتصادی با افغانستان بهبود وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل است، گفت: به طور طبیعی وقتی که فرودگاه بیرجند پرواز به سمت افغانستان داشته باشد این ارتباط افزون خواهد شد.

رحیمی زاده  با بیان اینکه طرف افغانستانی همواره از کمی واردات ایران از افغانستان گلایه دارد بیان‌کرد: به واسطه برخی از بحران‌های ارزی در سال‌های قبل گذشته محدودیت‌هایی در زمینه واردات برخی از کالا مقرر شده که محدود به افغانستان نیست و از طرفی افغانستان کشور تولید کننده نیست که وارداتی از این کشورها داشته باشیم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی یادآور شد: یکی دیگر از مهمترین راهکارهای افزایش تعاملات با افغانستان بحث کشت فراسرزمینی به واسطه منابع آبی موجود در این کشور است که البته جهاد کشاورزی نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها