سرمایه میلیاردی که در قدیمی‌ترین کارخانه تولیدی خراسان جنوبی خاک می‌خورد/ کارخانه تولیدی که لانه پرندگان شد

در حالی کارخانه قند قهستان به عنوان پیرترین صنعت استان شناخته می‌شود که از سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال در درمیان راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۹۲ تعطیل شد و حال برخی از مدیرانش وعده بازگشایی می‌دهند.

به گزارش “پیام خاوران“، روزگاری مردمان دیار مرزی شهرستان درمیان برو بیایشان به سمت و سوی کارخانه‌ای بود که هم کام خودش و هم کام کارگرانش شیرین بود. کارخانه‌ای با قدمت زیاد که نامش را قند قهستان نامیده بودند و سفره نان کارگران زیادی را تامین کرده بود.

کارگرانی این کارخانه از آن روزهای خوش به نیکی یاد می‌کنند اما آن روی سکه این است که ۸ سال است که تنها صدایی که از کارخانه قند قهستان به گوش می‌رسد صدای کبوترانی است که در ماشین آلات لانه کرده‌اند.

اهالی منطقه هر از گاهی که دلشان برای آن روزها تنگ شده و از بیکاری به ستوه می‌آیند به سراغ کارخانه می‌روند و با نگاه با ساختمانش آروزی بازگشایی مجددش را دارند.

کارخانه قند قهستان سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت در شهرستان درمیان راه‌اندازی شد و فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک، حقوق معوق کارگران و سوءمدیریت در سال ۱۳۹۲ این واحد تولیدی را به تعطیلی کشاند.

کارخانه‌ای که ۵۲ سال چرخ‌هایش در مدار تولید می‌چرخید، اما حالا چند سالی است از حرکت ایستاده و تجهیزات میلیاردیش خاک می‌خورد.

فاصله ۵۰ کیلومتری تا مرز افغانستان و نزدیکی به بندر چابهار مهم‌ترین مزیت این کارخانه است که اگر راه‌اندازی شود روز‌های شیرینی در انتظار کارخانه قند قهستان است.

هشت سال از خاک خوردن این تجهیزات میلیاردی می‌گذرد زمان دقیق شروع تولید در این کارخانه بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عزم جدی دستگاه‌های اجرایی است. جمعی از سرمایه‌گذاران سال ۹۴ برای احیای مجدد کارخانه قند وارد میدان شدند اما تاکنون در راستای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی اقدامی صورت نگرفته است. کارخانه قند قهستان در سال ۹۲ تعطیل می‌شود و کارکنانش همه بیکار می‌شوند که برخی از این افراد سابقه کاری بالای ۲۰ سال در این کارخانه داشتند.

بیشتر بخوانید   قوه قضائیه با سرنخ های مفسدان اقتصادی نیز برخورد کند

در سال های گذشته بارها قول بازگشایی این کارخانه داده می‌شود اما هنوز خبری از بازگشایی مجدد این کارخانه نیست.

اختلافات مالی با مالکان قبلی و مشخص نبودن مالکیت و اعضای هیئت مدیره آن سبب شده تا مسئولان استان هم نتوانند شیرینی را به کام این کارخانه شهرستان مرزی درمیان برگردانند.

این موضوع را هم نباید از یاد برد که امکانات و دستگاه‌های این صنعت کهن سال استان با گذشت حدود ۶۰ سال  از زمان راه‌اندازی فرسوده و مستهلک و در چند سال اخیر به دلیل مشکلات و بدهی‌های زیاد به طور کامل  از چرخه تولید خارج شده است. به علاوه خریداران جدید هم این کارخانه را  با بدهی‌های میلیارد تومانی تحویل گرفتند.

کارخانه قند قهستان پیرترین صنعت استان است و حال  دوباره مسئولان کارخانه از تعمیرات اساسی و آمادگی برای تولید می‌گویند. عظیمی مدیر عامل کارخانه گفت: تاکنون ۲۸ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مجدد کارخانه هزینه شده است.

مسئول فنی کارخانه نیز گفت: تجهیزات کارخانه آماده فعالیت است فقط چند مشکل وجود دارد؛ بالای ۶ یا ۷ ماه تنها دنبال مجوز سیب سلامت بودیم، ۴ ماهی می‌شود که دنبال ثبت علامت تجاری کارخانه هستیم اگر این مشکلات برطرف شود دوباره چرخ کارخانه به حرکت در می‌آید.

مصطفایی گفت: برای برداشت محصول چغندر قند در مهر امسال قول راه‌اندازی می‌دهیم، سعی می‌کنیم با شکر خام هم یک دوره سه ماه تجهیزات کارخانه را امتحان کنیم تا برای برداشت اصلی تجهیزات کارخانه آماده باشد.بازگشایی این کارخانه می‌تواند روزنه امیدی برای کاگران و مردم منطقه باشد.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها