روزه داری عشایر در ۲۰ کیلومتری مرز ایران و افغانستان/ اینجا خدا نزدیک‌تر است

عشایر غیور و زحمتکش منطقه چاه باشه شهرستان زیرکوه درحالی که در ۲۰ کیلومتری مرز ایران و افغانستان سکونت دارند این روزها درکنار کار و تلاش به روزه‌داری مشغولن

به گزارش “پیام خاوران”، در سرما و گرما، در تابستان یا زمستان، بهار یا پاییز فرقی ندارد در بیابان‌ها درون سیاه چادر زندگی ساده‌ای دارند و به کار و تولید محصولات لبنی و دامی می‌پردازند.

در حالی که سقف بالای سرشان آسمان پر ستاره کویر است و روشنایی درون کلبه‌های گلی یا سیاه چادرشان فانوس است اما با وجود همه اینها دست از کار و تلاش بر نمی‌دارند.

در روزهای داغ کویر خراسان جنوبی با آنکه فصل بهار است اما اشعه خورشید بر دل سنگ‌ها و بیابان به شدت می‌تابد اما این گرمای طاقت فرسا مانعی برای عشایر خراسان جنوبی نیست و این قشر زحمتکش در این ایام با زبان روزه به کار و تلاش مشغولند.

شب‌های رمضان در ۲۰ کیلومتری مرز ایران و افغانستان با بیداری اهالی منطقه همیشه روشن است. نیمه شب یکی از مردان عشایر فانوس به دست بر در سیاه چادرها و خانه‌های گلی حاضر می‌شود و مردم را برای سحری بلند می‌کند. او با خواندن نواهای خاص به ذکر خدا می‌پردازد و عشایر را برای رسیدن سحر نوید می‌دهد.

بانوان عشایر زودتر از بقیه از خواب بلند شده آتش روشن می‌کنند و بساط چای و غذا را برای سحری اعضای خانواده آماده می‌کنند. سفره سحری با نور فانوس و امید به خدا روشن است. بعد از صرف سحری دیگر خواب در کار نیست مردان به دنبال گله داری می‌روند و زنان هم به دنبال کارهایی از قبیل دوشیدن شیر، پخت نان، تهیه محصولات لبنی و اگر هم فرصتی باشد به بافت فرش‌ و ساختن صنایع دستی اوقات می‌گذرانند.

زنان عشایر هم پای مردان کار می‌کنند و با زبان روزه در حین کار ذکر خدا را می‌گویند و از قرائت قرآن در این روزها غافل نمی‌شوند. هنوز یک ساعتی تا اذان ظهر باقی است که زنان عشایر دست از کار می‌شکند و برای قرائت قران در یک مکان جمع می‌شوند و قرائت و ترتیل خوانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید   انتزاع 7 روستا از شهرستان زیرکوه و الحاق به شهرستان قاینات

ماه رمضان در نقاط عشایری حال و هوای دیگری دارد با وجود کار و تلاش و سختی و گرمای هوا اما اهالی به روزه‌داری مشغولند. خورشید که غروب می‌کند کم کم تدارک بساط  افطاری مهیا می‌شود.

شعله‌های آتش روش می‌شود و کتری چای به جوش می‌آید. هر شب یکی از مردان عشایر اذان مغرب را سرمی‌دهد تا مردمان روزه‌دار با شنیدن صدای الله اکبر قبل از افطار نماز را اقامه کرده و سپس روزه خود را باز کنند.

آری در ماه رمضان مردان و زنان عشایر منطقه چاه باشه شهرستان زیرکوه با کار و تلاش سفره‌ای از سالم‌ترین مواد غذایی وبدون تجملات در دل کویر پهن می‌کنند. مردمانی مهمان نواز و دست و دلباز که در ۴۰ کیلومتری شهر حاجی آباد، مرکز شهرستان زیرکوه محله عشایری بهلولی چاه باشه با جمعیت ۵۰ خانواری در ۲۰ کیلومتری مرز ایران و افغانستان زندگی می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان ۱۷ هزار و ۲۸۶ خانوار عشایر با ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد گفت: همزمان با فصل بهار کوچ بهاره آنها آغاز شده است.

عصمتی پور با بیان اینکه امسال ۷۰ درصد کوچ بهاره داخل استانی و ۳۰ درصد برون استانی است گفت: عشایر در داخل استان کوچ ییلاقی خود را به شهرستان‌های قاین، زیرکوه، درمیان، نهبندان و در کوچ برون استانی به استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی انجام می‌دهند.

وی افزود:  ۲۳ کامیون تانکردار در استان در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌کنند و محیط زیست نیز تعدادی تانکر آبرسان در اختیار امور عشایر قرار داده است.

بیشتر بخوانید   آغاز مراسم دهه اول محرم در تیپ مردم پایه سپاه انصارالرضا (ع) به روایت تصویر

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اظهار داشت: از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به  مناطق ییلاقی خراسان جنوبی کوچ کرده‌اند.

وی بیان کرد: در نوروز امسال ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر از سیاه چادرها و کمپ‌های عشایر این استان بازدید کردند و حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.

 

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها