مراسم گرامیداشت واقعه طبس پنجم اردیبهشت برگزار می‌شود

رئیس موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس از از برگزاری آیین محوری گرامیداشت واقعه طبس همزمان با پنجم اردیبهشت سال جاری در صحرای طبس خبر داد.

به گزارش “ پیام خاوران ” محمدحسین جهانبخش  صبح امروز در جمع خبرنگاران در بیرجند اظهار داشت: هر ساله این مراسم محوری در صحرای طبس برگزار می‌شود و طی ۲ سال اخیر سال علاوه در طبس، در مرکز استان خراسان جنوبی هم آیین گرامیداشت برگزار شد.

وی گفت: با توجه به اینکه واقعه طبس یک امداد الهی است، می‌توان برای آشنایی نسل جوان با این واقعه بزرگ از کتاب‌های درسی بهره برداری کرد.

رئیس موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۸ دستور ساخت موزه را در صحرای طبس داده‌اند و تا سال ۱۳۹۸ هیچ اتفاقی در ان خصوص نیفتاد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه واقعه طبس یک امداد الهی است، می‌توان برای آشنایی نسل جوان با این واقعه بزرگ از کتاب‌های درسی استفاده کرد.

جهانبخش با اشاره به اینکه هر ساله این مراسم محوری در صحرای طبس برگزار می‌شود و طی ۲ سال اخیر سال علاوه در طبس، در مرکز استان خراسان جنوبی هم آیین گرامیداشت برگزار شد افزود: پخش سراسری برنامه‌های تدوین‌شده می‌تواند در معرفی این خطه جغرافیایی و نحوه شکست آمریکایی‌ها با امداد الهی بسیار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه موزه صحرای طبس به محلی برای انعکاس استکبارستیزی تبدیل خواهد شد اظهار امیدواری کرد: زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق و فیبر نوری توجه لازم به این مجموعه فراهم شود.

به گزارش تسنیم، عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس؛ در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام و این عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود که با شکست مواجه شد.

بیشتر بخوانید   واقعه صحرای طبس نماد پیروزی اراده الهی بر جنود کفر بود

در سال ۱۳۵۹، در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که توسط گروهی به نام دانشجویان پیرو خط امام گروگان گرفته شده بودند، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.

دراین عملیات ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین این عملیات ۳ بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی-۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

اکنون پس از سال‌ها هنوز آن شن‌ها به عنوان روایتگران قدرتی که بزرگ‌تر از قدرت استکبار است، خودنمایی می‌کنند، آن کویر و آن شن‌ها هنوز هم پس از۴۲ سال عطر قدرت خداوند را در فضا می‌پراکنند، عطری که با آهنگ خوش ایمان همراه است.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها