تولید دانش‌بنیان راهکار جلوگیری از خام‌فروشی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یکی از مشکلات عمده خراسان جنوبی را خام‌فروشی محصولات عنوان کرد و گفت: تولید محصولات با فناوری بالا توسط صنایع و واحدهای دانش‌بنیان از راه‌های دور شدن از این معضل و ایجاد ارزش افزوده در منابع است.

به گزارش “پیام خاوران“، محسن احتشام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تولید محصولات با فناوری بالا به فناوری جدید و منابع انسانی متخصص با تحصیلات عالی نیاز دارد.

وی گفت: امید است این بستر مهیا شود به نحوی که نگاه به «انسان نوآور» باشد نه به «بنگاه نوآور» زیرا نوآوری و توسعه فناوری تولیدکننده، ارزش افزوده برای شرکت‌ها هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه انسان متخصص محور اصلی دانش، خلاقیت و نوآوری است اظهار داشت: هر سیاستی در دانش‌بنیان بدون توجه به انسان متخصص و خواسته‌هایش نمی‌تواند اقتصاد ما را به نوآوری یا دانش‌بنیان بودن برساند و بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت و کالای رقابتی تولید کنیم.

وی افزود: صنایع می‌توانند با اتکا به دانش، نوآوری و فناوری روز محصولات جدید و پیشرفته که نیاز و تقاضای بازارهای جهانی باشد را به تولید برسانند.

احتشام عنوان کرد: شعارهای سال که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شود، در ۱۴ سال اخیر همواره حول مباحث اقتصادی بوده است همچنین معظم له در دو، سه سال اخیر توجه ویژه‌ای به تولید داشته‌اند.

وی گفت: ایشان امسال را نیز بر همین محور نامگذاری کرده و شعار سال را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیدند و اعلام کردند که مشکلات اقتصادی علاج‌پذیر است و حتما باید علاج شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: امسال و در سالی که به عنوان “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نامگذاری شده است، فعالان بخش خصوصی دوشادوش و همراه با عموم مردم و با همت و عزم همگانی همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا در سال ۱۴۰۱ اقتصاد کشور رونق بگیرد.

بیشتر بخوانید   ۱۰۱ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد

وی تصریح کرد: برای حرکت چرخ اقتصادی در سال جدید باید فارغ از شعارهای احساسی و بی‌برنامه، بر عملگرایی در پیاده‌سازی برنامه‌های کارشناسی تمرکز شود.

احتشام با بیان اینکه نیاز امروز کشور توجه به موضوع دانش‌بنیان است افزود: اکنون جنس بیکاری در کشور از نوع بیکاری تحصیلکرده‌ها است و این قشر جامعه هرگز حاضر نمی‌شوند به‌ عنوان یک کارگر ساده مشغول به‌کار شوند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم برای این افراد شغل ایجاد کنیم که در کنار رضایت آنان ما نیز بتوانیم از ظرفیت علمی افراد استفاده کنیم، باید بر مشاغل دانش‌بنیان تمرکز داشته باشیم همچنین از مهاجرت مغزها، نخبگان و دانش‌آموختگان با ایجاد انگیزه و امید جلوگیری کنیم.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: اکنون که در سال ۱۴۰۱ وارد قرن جدید شدیم هر فعال اقتصادی، کارآفرین، تولیدکننده یا صادرکننده‌ با توجه به تغییر و تحولات سریع که در فضای داخلی و بین‌المللی اتفاق می‌افتد باید چشم‌انداز جدید و تجزیه و تحلیل خوبی از بازار بین‌المللی داشته باشد.

وی گفت: همچنین باید براساس نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو باید به طرح‌ریزی راهبردی پرداخته و کسب و کار دانش‌محور باشد.

احتشام با بیان اینکه قرن جدید قرن نوآوری و فناوری است افزود: باید به سمتی برویم که فرآیندها را هرچه بیشتر و بهتر تخصصی کنیم و با استفاده از فناوری‌های روز در بازار بین‌المللی بتوانیم با کیفیت‌های بالاتر رقابت کنیم.

وی اظهار داشت: انتظار ما از دولت این است در تصمیماتی که در حوزه کسب و کار می‌گیرد بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را نیز مشارکت دهد چراکه اگر تصمیم‌گیری‌ها با نظر و مشارکت بخش خصوصی انجام شود بدون شک می‌تواند ثمرات بسیار خوبی برای دولت و هم فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید   افزایش تولید برق از انرژی‌های پاک خراسان جنوبی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه در قرن جدید باید پنجره تجارت را به روی مردم باز کنیم گفت: امیدواریم مسئولان راه و روش‌های قرن گذشته را فراموش کرده و با روش و رویه جدید وارد قرن جدید شده باشند.

وی ادامه داد: امید است مسئولان با همراهی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به نحوی حرکت کرده که طرح‌ریزی را از اجرا جدا کنند چراکه در این تقسیم ملی و بین‌المللی کار، نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها