کاهش ۴۰ درصدی محصول خاکشیر در بشرویه

خراسان جنوبی به لحاظ بهره‌مندی از گیاهان دارویی یکی از قطب‌های تولید کشور است که اگر از این نعمت به شیوه بهینه استفاده شود نه تنها اقتصاد استان متحول شده بلکه زمینه برای جذب گردشگر نیز مهیا می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، در سال‌های اخیر گرایش به استفاده از گیاهان دارویی در سطح جهان و در جوامع مختلف روبه افزایش است چرا که عوارض داروهای شیمایی از یک سو و آلودگی‌های زیست محیطی ازسوی دیگر نه تنها جسم مردم را خسته کرده بلکه روحیه آنها را نیز آزرده است.

جایگاه داروهای گیاهی در کشور با تحولات علمی تخصصی نظام‌مندتر و اصولی‌تر شده است و این موضوع زمینه را برای استفاده بهتر و بیشتر از این ظرفیت فراهم کرده است.

خراسان جنوبی به خاطر برخورداری از گونه‌های گیاهان دارویی به عنوان یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی شناخته می‌شود. وجود گیاهانی از جمله گشنیز، گل ختمی، نعناع، زعفران، خاکشیر، زیره، سیاه دانه، بادرنجبویه و آویش تنها بخشی از گیاهان دارویی است که برخی در دامان طبیعت در کوه و بیابان و برخی هم در مزارع کشاورزی کشت می‌شوند.

در خراسان جنوبی به لحاظ برخورداری از آب و هوای گرم و خشک ۸۰۰ گونه گیاه دارویی تولیدی می‌شود که حدود ۱۰ درصد تنوع تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که محصولات تولیدی آن از کیفیت ممتازتری برخوردار  است.

یکی از محصولاتی که در این استان قابل کشت است و بازار پر رونقی دارد، گیاه خاکشیر است. گیاهی به ظاهر هرز که در فصل تابستان بازار خرید مناسبی دارد اما در هیچ جای ایران به صورت یک محصول درامدزا کشت نمی‌شود بلکه تنها به صورت خودرو مردم آن را برداشت و به فروش می‌رسانند اما در بشرویه این محصول باارزش در کنار بقیه محصولات کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید   بازگشت ۳۱زندانی بی بضاعت به آغوش خانواده

یکی دو هفته‌ای است که کار برداشت خاکشیر در شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی آغاز شده این درحالی است که شهرستان بشرویه رتبه نخست تولید و برداشت این محصول را در کشور دارد که این روزها بهره‌برداران سخت مشغول برداشت دانه‌های ریز و پر خاصیت گیاه خاکشیر هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گیاه خاکشیر گیاهی است که نیاز به کود ندارد و مقاوم است اظهار داشت: این گیاه را کشاورزان در زمین‌های پنبه کشت می‌کنند.

جعفری افزود: دانه‌های ریزش سرشار از خاصیت است، خاکشیر به عنوان یکی از نوشیدنی‌های معجزه آسای فصل تابستان است که این روزها بهره‌برداران بشرویه‌ای را به دامن طبیعت کشانده تا آن را از زمین‌ها برداشت کرده و در سفره افطار و سحر به دست مصرف کننده برسانند.

وی با بیان اینکه گیاه خاکشیر درأمد نسبتا خوبی برای بهره برداران دارد گفت: امسال  در شهرستان بشرویه خاکشیر در ۲۱۰ هکتار کشت شده که با توجه به کاهش بارندگی‌ها متاسفانه شاهد کاهش ۴۰ درصدی محصول هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ تن خاکشیر از مزارع شهرستان بشرویه برداشت و روانه بازار شود.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها