رونق صنعت گلاب‌گیری با جلوگیری از خام فروشی گل محمدی در سرایان

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان گفت: تنها سه واحد سنتی گلاب گیری در سرایان وجود دارد که یک سوم گل محمدی را فرآوری می‌کند و بقیه محصول نیز به صورت خشک شده استفاده و یا به طور خام از شهرستان خارج می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، علی اکبر بردبار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان سرایان با سطح ۲۵ هکتار از ارضی زیرکشت گل محمدی و تولید سالیانه ۴۵ تن به عنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو در زمینه پرورش این محصول معطر در استان شناخته می‌شود و با جلوگیری از خام فروشی محصول گل محمدی، می توان صنعت گلاب گیری و اشتغال را در شهرستان رونق داد.

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به روند رو به رشد محصول گل محمدی در اراضی شهرستان گفت: خوشبختانه در سال های اخیر با برنامه ریزی های انجام شده و عملکرد مطلوب گل محمدی در اراضی شهرستان، شاهد استقبال کشاورزان و گسترش سطح زیر کاشت این محصول در شهرستان هستیم.

وی تصریح کرد: نیاز کم این گیاه به منابع آب و مقاوم بودن در بسیاری از مناطق دارای شرایط اقلیمی متفاوت، از مهم‌ترین ویژگی‌های گل محمدی است که این موضوع می‌تواند در نهایت افزایش بهره وری آب و جایگزینی کشت گیاهان پر آب را در شهرستان به دنبال داشته باشد.

بردبار، بهترین زمان برداشت گل محمدی را قبل از طلوع آفتاب و گرم شدن هوا دانست و گفت: کم آب بر بودن، قابلیت کشت در زمین‌های شیب دار، قابل کشت در مناطق گرم و سرد با توجه به شرایط اقلیمی و صرفه اقتصادی، کیفیت بالای محصول تولیدی و امکان نگهداری محصول و تنوع استفاده از آن از مزایای کشت گل محمدی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان یادآور شد: ۴۵ تن گل محمدی تر در سال جاری در شهرستان به مرحله تولید و برداشت رسیده است که این محصول هم اکنون برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

بیشتر بخوانید   شهروندانی که مغازه به مغازه دنبال روغن می گردند

وی خاطرنشان کرد: تنها سه واحد سنتی گلاب گیری در سرایان وجود دارد که یک سوم گل محمدی را فرآوری می‌کند و بقیه محصول نیز به صورت خشک شده استفاده و یا به طور خام از شهرستان خارج می‌شود.

وی درآمد هر کشاورز در هرهکتار گل محمدی را بین ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان بیان کرد و ادامه داد: در صورت اسانس گیری و تولید گلاب این رقم به حدود ۸۰ میلیون در هکتار افزایش می‌یابد.

بردبار اضافه کرد: محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

به گفته وی، مصرف دارویی این گیاه بیشتر در درمان درد‌های رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردرد‌ها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی‌سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان افزود: جلوگیری از خام فروشی فرآورده‌های گل محمدی می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد زایی، موجب رشد و شکوفایی و رونق صنایع تولید گلاب را در شهرستان رقم زند.

بردبار ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون فعالیت‌هایی برای ایجاد سرمایه گذاری‌های لازم از سوی سرمایه گذاران علاقه مند و بخش خصوصی از جمله ارتقای برندسازی با ایجاد واحد بسته بندی گلاب انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در ایران ۱۳ گونه بومی گل محمدی وجود دارد و این گیاه فقط یکبار در سال برداشت شده، اما به دلیل شرایط اقلیمی و آب هوایی مطلوب شهرستان سرایان، می‌توان زمینه پرورش چنین گل‌هایی را در اکثر نقاط این شهرستان فراهم کرد.

بیشتر بخوانید   دهم مهر، روز جهانی سالمندان

بردبار اضافه کرد: گل محمدی اگرچه در شرایط اقلیمی و طبیعی متفاوتی می‌روید، اما از نظر کیفیت باید در محیطی ویژه پرورش یابد که آب و هوای ییلاقی و نیمه خشک بهترین محیط برای کیفیت عطر آن است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ادامه داد: باید توجه داشت که این گل در دمای ۱۵ تا ۲۱ درجه هوایی بهترین زمینه برای رشد را دارد اما اگر اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز ۵ تا ۱۰ درجه باشد، گل‌های تولیدی خوشبوتر خواهد بود.

وی اعلام کرد: گل محمدی یک محصول دارویی و فرعی مناسب در حوزه کشاورزی شهرستان است که سرایان با سطح ۲۵ هکتار اراضی زیرکشت گل محمدی به عنوان یکی از شهرستان های پیشرو در زمینه پرورش این محصول در استان شناخته می‌شود.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها