معیشت دامداران خراسان جنوبی به سختی می‌گذرد

جلسه پیگیری مشکلات دامداران خراسان جنوبی با حضور مسئولان در حالی برگزار شد که دامداران از قیمت پایین گوشت و شیر در برابر هزینه‌های گران نهاده و علوفه گلایه داشتند.

به گزارش “پیام خاوران“، دامداری از دیرباز به عنوان یکی از مشاغل مهم در جامعه محسوب می‌شود که ضمن ایجاد اشتغال پایدار در روستاها در امر تولید گوشت، پوست، لبنیات و … نقش بسزایی را ایفا می‌کند و اماچند سالی است حال و روز دامداران در استان خراسان جنوبی خوش نبوده و با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

گرانی نهاده‌های دامی و نرخ پایین شیر و گوشت دامداران را گلای‌مند کرده و مشکلات متعدد منجر به تعطیلی یا ورشکستگی برخی از دامداری‌ها و همچنین کشتار دام‌های مولد و شیرده در استان شده است.

در کنار مشکلات تامین نهاده‌‌های دامی، قیمت‌پایین شیر، توزیع نامناسب علوفه، اقتصاد تورمی حاکم بر جامعه از دیگر مشکلات در این حوزه بوده و از طرفی خشکسالی سال‌جاری و افزایش قیمت علوفه در پی آن به مشکلات گذشته افزوده است.

دامداران معتقدند که دام‌ها گرسنه‌اند و به دلیل نداشتن خوراک دام مجبوریم گاوهای آبستن را به کشتارگاه بفرستیم. جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران، متولی دامداران و تامین علوفه هستند اما این دو نهاد دامداران را به یکدیگر پاس داده و هیچ جوابی به دامدار نمی‌دهند.

چندی پیش بود که نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی در ابعاد مختلف دارای اهمیت بوده و یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه در کشور است اما خشکسالی امان مردم استان را بریده و عشایر و دامدارن را با مشکلات بسیاری جدی مواجه کرده است.

مصطفی نخعی گفت: متاسفانه با وجود تلاش‌هایی که انجام می‌شود نتوانسته‌ایم کشاورز و عشایر و دامداران را در سطح کشوری حمایت کنیم. در این سال‌ها حمایت از بخش کشاورزی و دامداری با مشکلات پیش آمده در این بخش متناسب نبود.

بیشتر بخوانید   پیگیری برای راه‌اندازی ایرلاین بومی در خراسان جنوبی

وی ادامه داد: این بحران نیازمند مدیریت بحران بود اما متاسفانه همچنان گیر و گرفتار بروکراسی‌ها هستیم و می‌خواهیم بحران را به صورت طبیعی اداره کنیم. دامدار و کشاورزان با این اقدامات به خاک سیاه نشستند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پرهیز از نگاه بخشی در حوزه کشاورزی و دامداری گفت: آب بزرگترین چالش استان است و بیش از ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود اما آورده بخش کشاورزی متناسب با حجم بالای آب مصرفی نیست بنابراین باید مسئله بهره‌وری با جدیت دنبال شود.

حال امروز مسئولان استان دور هم جمع شدند تا در نشستی رسمی مشکلات دامداران را بررسی کنند که مشکل اصلی دامداران نبود علوفه طبیعی و البته کنسانتره با نرخ مناسب یا دولتی است که سبب شده هزینه‌های تولید برای دامداران گران تمام شود.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این جسله با بیان اینکه برای پیگیری مشکلات دامداران تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا کوتاهی صورت نگیرد اظهار داشت: سامانه بازرگام ۳۰ درصد در حوزه تأمین نهاده‌های دام‌های صنعتی و ۵۰ درصد در حوزه نهاده‌های سنتی و عشایر شارژ شده است و برای تامین کامیون و ناوگان کمک می‌کنیم.

جواد اشرفی افزود: جلسه‌ای نیز با سرمایه گذاران خواهیم گذاشت تا در حوزه صنایع شیر و لبنیات سرمایه گذاری کنیم تا زنجیره ارزش تکمیل و به دامداران کمک شود.

وی گفت: کشت ۲ هزار ذرت علوفه‌ای نیز در دستور کار است که می‌تواند به تامین علوفه دام استان کمک اساسی کند و این ذرت خاص دام و خاص مصرف داخل استان است.

بیشتر بخوانید   سردار قاسمی: به دنبال راه اندازی اشتغال خرد و خانگی برای مناطق محروم هستیم

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسن جنوبی افزود: برای اصلاح نژاد و خرید پشم نیز اقدامات خوبی صورت گرفته در سطح ملی که در آینده نزدیک نتیجه مثبت آن مشخص خواهد شد.

اشرفی بیان کرد: در حوزه فرآورده‌های خام دامی از سرمایه گذاران دارای ایده حمایت می‌شود تا زنجیره ارزش این محصولات تکمیل شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته سازمان جهاد کشاورزی با تیم جدید به صورت ویژه مسائل را دنبال می‌کند اما اگر هرگونه کوتاهی توسط دامداران مشاهده شد موضوع را به معاونت اقتصادی استانداری انعکاس دهند.

وی گفت:کشت و تولید ۲ هزار هکتار علوفه مورد نیاز خاص استان در دستور کار است و در حوزه خرید پشم و اصلاح نژاد پیگیری‌های خوبی صورت گرفته و ادامه خواهد داشت.

سرپرست  معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره اینکه به دنبال کار جهادی در حوزه دامداران هستیم افزود: واسطه ها را در صنعت دامداری باید حذف شوند و کشتار دام فقط در کشتارگاه صورت گیرد.

اشرفی با تأکید بر اینکه از هرگونه مطالبه گری استقبال و با سیاه نمایی موافق نیستیم  گفت: قول می‌دهیم که ذره‌ای درنگ در پیگیری مسائل و مشکلات دامداران نخواهیم کرد تا در کاهش آلام و ‌درد دامداران نقش داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: نهاده‌های دامی در سامانه بارگذاری شده و دامداران می‌توانند با مراجعه به سامانه بازرگام، مراحل جذب را انجام دهند.

جعفری افزود: مشکل نهاده این ماه را از خوزستان در حال پیگیری و حمل هستیم و همینطور از افغانستان به صورت وارداتی به استان تزریق خواهد شد که البته مقداری از آن وارد کشور شده است.

بیشتر بخوانید   نمایشگاه اکسپو، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های مرزی استان خراسان جنوبی

وی در زمینه مشکل جو نیز گفت: حمل جو عشایری از سیستان و بلوچستان در حال انجام است و در چند روز آینده از مقصد چابهار  وارد استان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: به خاطر کاهش غلاتی که در اثر جنگ روسیه و اوکراین اتفاق خواهد افتاد و با توجه به اهمیت پیشگیری تبعات این اتفاق، در حوزه تولید، مشغول کشت ذرت علوفه‌ای در داخل استان به مساحت ۲ هزار هکتار هستیم.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها