کاهش نرخ باروری در خراسان جنوبی

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نرخ باروری در خراسان جنوبی در سال ۹۹ حدود ۲.۴ بوده که شیب کاهش آن در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است.

به گزارش “پیام خاوران“، نرجس مصطفوی با توجه به وضعیت جمعیت کشور و نگرانی از پیری جمعیت اظهار داشت: امسال بیستم اردیبهشت ماه مصادف با چهارمین روز از هفته سلامت به عنوان نقش مردم مسئولین و سمن ها در ارتقاء سلامت خانواده و جوانی جمعیت نامگذاری شده است.

وی گفت: در بررسی وضعیت باروری و جمعیت در هر جامعه شاخص‌های متعددی وجود دارد که یکی از مهمترین شاخص‌ها نرخ باروری کلی است و این شاخص نشان دهنده تعداد فرزندانی است که یک خانم در طول دوران بارداری خود به دنیا می‌ آورد.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: برای جایگزینی صحیح جمعیت درهر جامعه‌ لازم است، این شاخص حداقل ۲.۱ باشد، به این معنی که بطورمیانگین هرخانم در طول دوران بارداری خود باید بیش از دو فرزند داشته باشد.

وی گفت: طبق آمار‌های جهانی در سال ۲۰۱۷ ایران از نظر جمعیت سومین کشور منطقه بین ۲۶ کشور و بعد از پاکستان و مصر بوده است، اما در همین سال ایران در شاخص نرخ باروری کلی رتبه ۲۵ را در بین این ۲۶ کشور داشته است.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بررسی شاخص باروری در جهان، آسیا و ایران نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۰ این شاخص در کل دنیا در حال افت بوده است، ولی شیب تندتر کاهش آن در ایران قابل توجه است.

مصطفوی با اعلام اینکه نرخ باروری کلی که در دهه ۶۰ در ایران ۶.۸ بوده است متاسفانه در سال ۹۹ به حدود ۱.۷ رسیده است. گفت: این شاخص بر اساس آمار‌های سامانه بهداشت در خراسان جنوبی در سال ۹۹ حدود ۲.۴ بوده که اگرچه فعلا بالاتراز حد جایگزینی است، ولی شیب کاهش آن در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است.

بیشتر بخوانید   پیشرفت های پدافند هوایی دشمن را از تجاوز به ایران مایوس کرد

وی گفت: در بین شهرستان‌های استان شهرستان‌های فردوس بشرویه و سرایان دارای کمترین شاخص باروری کلی و کمتر از حد جایگزینی بوده و شهرستان‌های خوسف طبس و قاین نیز در مرز جایگزینی هستند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مجموعه این آمار نشان از تغییرات جمعیتی و کاهش رشد جمعیت کشور دارد تا جایی که نگرانی از پیری جمعیت و کاهش موالید از دغدغه‌های بسیار مهم مقام معظم رهبری انقلاب در سال‌های اخیر بوده است؛ که به دنبال آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و بیرجند فعالیت‌هایی شروع شد.

مصطفوی با بیان اینکه عمده این فعالیت‌ها بر دو محور آموزش به خانواده‌ها و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت برای به دنیا آمدن فرزندان سالم استور است افزود: این خدمات قبل از ازدواج زوجین و از زمان آموزش‌های هنگام ازدواج شروع می‌گردد و بعد از ازدواج نیز نکاتی در رابطه با باروری سالم، بهترین زمان فرزندآوری آموزش داده می‌شود و زمانی که زوجین برای فرزند آوری اعلام آمادگی می‌کردند، با تشکیل پرونده‌های پیش از بارداری، مراقبت‌های در زمینه bmi، سابقه بیماری‌های مزمن، واگیر و غیر واگیر، سابقه تلقیح واکسیناسیون، مکمل‌های مورد نیاز در خدمت مادران و خانواده‌ها قرار می‌دادند.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها