شورای جهانی گردشگری اعلام کرد: ۶ مزیت سفر برای کودکان

فکر سفر با کودکان در ابتدا ممکن است ترسناک (دلهره‌آور) به‌‌نظر برسد، در حالی که می‌تواند یک ماجراجویی بسیار ارزشمند محسوب شود که برای زندگی واقعی کودکان مزایای زیادی دارد.

به گزارش ” پیام خاوران ” باتوجه به تاثیر سفر بر کودکان و نقش مهم آن در شکل‌‌گیری آینده آنها، شورای جهانی سفر شش مزیت سفر برای کودکان را مورد بررسی قرار داد تا کودکان روش‌های ارتباط جمعی، استقلال و افزایش مهارت‌‌ها را بیاموزند.

شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارش خود آورده، تعطیلات مدارس بار دیگر شروع می‌شود و شما در نحوه سرگرم کردن کودکان دچار مشکل خواهید شد. هر خانواده‌‌ای فرصت و درآمد کافی ندارد تا چند بار در طول سال برای تعطیلات به خارج از کشور برود. در این صورت، بهتر است علاوه بر انتخاب سفر به خارج از کشور، کاوش در جامعه یا شهر محلی خود برای یک روز، کمپینگ شبانه یا کشف مقاصد بکر و بی‌نظیر در فضای باز نیز توصیه می‌شود، زیرا هرشکلی از سفر می‌تواند برای کودکان و رشد آنها در آینده مفید باشد. به همین دلیل باید از هم‌اکنون برنامه ماجراجویی خانوادگی خود  را شروع کنید. این نهاد بین‌المللی به این منظور فواید سفر برای کودکان را در شش مورد اعلام می‌کند.

توسعه همدلی

تمام شدن مدرسه به معنای تمام شدن یادگیری نیست. موزه‌ها نگاهی اجمالی به زندگی در دوران گذشته ارائه می‌دهند و به کودکان این امکان را می‌دهند تا درباره مبارزات، پیروزی‌‌ها و شکست‌‌های نسل‌‌های قبل بیاموزند. اینکه فرزندان شما تنها در مدرسه یک رویداد خاص را مطالعه کرده باشند چندان جالب نخواهد بود. برای مثال «خانه آنه فرانک» در آمستردام و «اتاق‌‌های جنگ چرچیل» در لندن، راه‌های موثری را برای ایجاد همدلی با رویکردی عمل‌‌گرا به وجود می‌‌آورد. موزه‌ها همچنین روشی مقرون به‌‌صرفه برای سفر با خانواده است، زیرا بسیاری از آنها رایگان هستند یا برای کودکان تخفیف ارائه می‌کنند. اگر به‌‌دنبال تعطیلات نوع‌دوستانه برای کل خانواده هستید، داوطلب شدن در خارج از کشور روشی فوق‌العاده برای پرورش مهربانی و حسن نیت در فرزندتان است و احتمالا تجربه‌‌ای متحول‌کننده در زندگی برای همه افراد خانواده خواهد بود. از این طریق، کودکان در معرض ارتباط با اقشار مختلف قرار می‌گیرند که به نوبه خود دامنه نگرش آنها به جهان را گسترش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا شفقت را در خود توسعه دهند.

بیشتر بخوانید    توسعه مناسبات اقتصادی با راه‌اندازی دفاتر وزارت خارجه در استان‌ها

 

بهبود مهارت‌‌ها و حل مساله

سفر یک لذت است و بخشی از این لذت مواجهه با اتفاقات اجتناب‌‌ناپذیری است که ممکن است در طول سفر رخ دهد. اگر اتفاقات غیرمنتظره روی داد، سعی کنید از این فرصت استفاده کنید و به عنوان یک الگو به کودک نشان دهید که چگونه می‌توان از یک موقعیت دشوار خلاص شد. حل مساله یک مهارت زندگی است که کودکان باید آن را یاد گرفته و توسعه دهند و با افزایش سن به آن ادامه دهند. اینکه فرزندان ببینند شما خونسردی خود را در یک موقعیت دشوار حفظ می‌کنید، یک فرصت ارزشمند برای آنها جهت توسعه مهارت‌‌ها و انعطاف‌‌پذیری است.

 

قرار دادن در شرایط متنوع

همه افراد ساکن یک کشور، شهر یا روستا نیستند، بنابراین سفر به کودک کمک می‌کند تا از نظر فرهنگی آگاه‌‌تر باشد، به دیگران احترام بگذارد و نسبت به زندگی دیدگاه بازتری داشته باشد. آشنا کردن کودکان با آداب و رسوم فرهنگ‌‌های دیگر، چشمان او را به روی تجربیات جدید باز می‌کند و مشوق آنها در پذیرش بیشتر دیگران خواهد شد. علاوه بر این، سفر به آنها فرصت امتحان غذاهای جدید، کشف موسیقی جدید و ملاقات با افرادی را می‌دهد که هیچ‌گاه با آ‌‌نها روبه‌رو نمی‌شدند. جوجه آبدار و تند جامائیکایی،

حضور در کارناوال ناتینگ هیل لندن، شرکت در نقاشی چهره جشن روز مردگان در مکزیک یا رزرو «شرکت چند‌ملیتی هتلداری و گردشگری گروه تی یو‌‌آی» برای پیدا کردن بهترین تعطیلات برای کودکان، قرار گرفتن در فرهنگ کاملا جدیدی است که کنجکاوی کودک را ارتقا می‌دهد و آنها را آماده می‌کند تا تجربه‌های جدید و ناشناخته را با آغوش باز بپذیرند. این امر همچنین مزیت دیگری همچون حفظ فرهنگ و میراث جامعه برای کودکان مقصد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید   ارایه پوشش‌های نوین بیمه کوثر برای رزمندگان جبهه تولید کشور

 

ترویج استقلال

واگذاری بخشی از مسوولیت سفر به کودک راهی عالی برای تقویت استقلال اوست. پیش از سفر، فرزندتان را تشویق کنید تا درباره مقصدهای آینده شما تحقیق کند. این امر، به آنها احساس هدفمندی در ماجراجویی شما می‌دهد و حتی ممکن است چشمان شما را به موضوعات جدید و جالب باز کند که تاکنون نمی‌‌دانستید. همچنین برای کودکان بزرگ‌تر حتی می‌توان از نرم‌‌افزار پرطرفداری همچون «شرپا» استفاده کرد، تا از آن به عنوان یک راهنمای سفر برای پیمایش بهره گرفت و به موارد کاربردی مانند سلامت و ایمنی علاقه بیشتری نشان داد. اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، فرزندتان را تشویق کنید تا با استفاده از فرهنگ لغت یا اینترنت، برخی از سلام‌‌ها و کلمات را به زبان محلی یاد بگیرد. همچنین می‌توانید برنامه «دئولینگو (Duolingo)‌» را برای فرزندتان راه‌‌اندازی کنید. برنامه‌‌ای که ۱۹ زبان مختلف را آموزش می‌دهد. آنها را با وظیفه رساندن خانواده با مترو از نقطه «آ» به «ب» به چالش بکشید و در این فرآیند راهنمایی‌شان کنید. برخی از شهرها حتی سفر رایگان را برای کودکان ارائه می‌کنند. کودکان ۵ تا ۱۰ ساله با استفاده از کارت زیپ اویستر (Zip Oyster) می‌توانند با تمام وسایل حمل و نقل عمومی به‌‌صورت رایگان سفر کنند. مهارت‌‌هایی که کودکان از طریق سفر می‌‌آموزند منجر به تقویت اعتماد به‌‌نفس و استقلال در کودک می‌شود.

 

توسعه قدردانی (سپاسگزاری)

قدردانی از تنوع زیستی و سیاره گاهی اوقات می‌تواند درس دشواری برای کودکان و بزرگسالان باشد. یک راه عالی برای کمک به کودک جهت درک و حمایت از سیاره‌‌ای پایدارتر، برنامه‌‌ریزی برای سفرهایی است که به او کمک می‌کند تا با طبیعت ارتباط برقرار کند. فعالیت‌‌هایی مانند کمپینگ مسوولانه و کوهنوردی می‌تواند یک تغییر قابل توجه برای خروج آنها از منطقه امن خود، و موارد کمتر ضروری ایجاد کند. با کمی برنامه‌‌ریزی و برخی تجهیزات ضروری، می‌توانید یک تعطیلات آخر هفته را در زیر ستاره‌ها سپری کنید، بدون اینکه پولتان را خرج کنید. به یاد داشته باشید که هیچ ردی از خود در طبیعت باقی نگذارید و از قوانین و مقررات محلی، به ویژه درباره آتش روشن کردن و حیات وحش پیروی کنید. وقتی نوبت به چادر زدن، پختن غذا در فضای باز و … می‌‌رسد، کودکان را درگیر کنید. کارهای عادی روزانه اگرچه بیشتر طول می‌‌کشد، اما دستاورد آن دو برابر است.

بیشتر بخوانید   ثبت نام ۴۷۸ نفر در پیش ثبت نام مجلس در استان خراسان جنوبی

 

تقویت روابط خانوادگی

اگرچه درگیر شدن در مطالبات زندگی بسیار آسان است، اما باید این واقعیت را پذیرفت که گذراندن تعطیلات با خانواده، صرف نظر از مکان، مسافت و هزینه فرصتی را برای خلق خاطرات ماندگار ایجاد می‌کند. اگر در کودکی آنقدر خوش‌‌شانس بودید که به سفر بروید، احتمالا بسیاری از خاطرات شما شامل سفرها یا تعطیلات می‌شود. براساس اظهارات یک مرکز روان‌درمانی در آمریکا، سفر تفریحی خانوادگی چه شامل سفر به یک کارناوال باشد یا یک تعطیلات آخر هفته محلی، منجر به ایجاد مجموعه‌‌ای از خاطرات مثبت می‌شود. از این رو، افرادی که در ذهنشان خاطرات مثبتی ثبت شده، احتمالا در زندگی شادتر هستند و در کنترل استرس‌‌ها بهتر عمل می‌کنند. علاوه بر این خاطرات با تجربه متفاوت بیشتر در ذهن افراد باقی می‌‌ماند. به همین دلیل رفتن به یک سفر (تجربه‌‌ای غیرمعمولی) می‌تواند تاثیر ماندگاری بر حافظه داشته باشد.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها