نوزدهمین همایش علمی وتخصصی ایمنی (HSE) شرکت برق خراسان جنوبی برگزار شد

نوزدهمین همایش علمی وتخصصی ایمنی (HSE) شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با حضور ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی و مدیر دفتر ایمنی و‌ حوادث شرکت توانیر برگزار شد.

به گزارش ” پیام خاوران ” ،مهدی دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی در این همایش اظهار داشت: این همایش به دلیل شیوع کرونا دو سال برگزار نشد و امسال با‌ کمرنگ شدن بیماری در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به شعار «برای ساخت فرهنگ مثبت ایمنی با همدیگر اقدام‌ کنیم» بیان کرد: رعایت ایمنی به تنهایی از عهده دفتر ایمنی ساخته نیست و باید همه در این زمینه همکاری کرده و گام برداریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ایمنی، بهداشت و محیط زیست از مهمترین مسایلی است که هر فردی در هر سطحی در محیط کار و زندگی باید به آن توجه کند و غفلت از آن صدمات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی  با اشاره به پنج عمل اصلی ایمنی اظهار داشت: تفکر صحیح و منطقی در برخورد و پیشگیری از خطر، آشنایی با خطرات اطراف، در اختیار گرفتن ابزار مقابله با خطر از طریق آموزش های لازم، تغییر در جهت ایمن تر کردن رفتارها و محیط زندگی و آموزش کمک های اولیه از جمله این عوامل است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی ادامه داد: سه دیدگاه درباره فرهنگ ایمنی بیان می شود که از جمله آن می‌توان به دیدگاه سخت افزاری، نرم افزاری و زیست افزاری اشاره کرد.

دادگر تصریح کرد: در دیدگاه نرم افزاری برای کنترل حوادث ، کاهش ضایعات آموزش بهتر تهیه رویه ها ، خط مشی ها برنامه ریزی مدون انجام شد اما این دیدگاه به تنهایی اثربخشی چندانی در کاهش آمار حوادث ندارد.
وی ادامه داد: در دیدگاه زیست افزاری انسان به عنوان عامل اصلی و تاثیرگذار بر حوادث مورد توجه محققین قرار گرفت، با توجه به اینکه انسان موجود پیچیده از لحاظ روانی و رفتاری است هنوز نکات مبهمی وجود دارد که قضاوت در خصوص اثربخشی این روش را مشکل ساخته است .

بیشتر بخوانید   هر حرکتی که دشمن را عصبانی کند، عمل صالح است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی عنوان کرد: در دیدگاه سخت افزاری دانشمندان تا‌چند دهه قبل برای کنترل زیان و کاهش آمار حوادث معتقد بودند که باید موانع و حفاظ های بیشتری را برای دستگاه ها ساخت و بکمک آن ابزار و ماشین آلات ایمن تری را به‌وجود آوردند ولی باز هم آمار حوادث صنعتی پایین نیامد.

وی افزود: ایمنی یک کارگاه به موارد از جمله محل کار ایمن، تناسب توانایی ها و لیاقت کارکنان با وظایف محوله، نظارت و ممیزی مداوم سیستم های ایمنی، مطالعات پژوهشی در مورد اتفاقات و حوادث و مشارکت کارکنان و ایجاد انگیزه بستگی دارد.

دادگر با تاکید بر اینکه روحیه اگر در همکاران تقویت شود می‌تواند به حذف بستر حادثه کمک کند گفت: فرصت کوتاه خدمت گذاری و روحیه خدمت مقدس به همنوعان مورد انتظار ما است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی افزود: برخورد مناسب با ارباب رجوع و وقت گذاشتن برای درخواست ها و مراجعات از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که بدون شک با برخورد مناسب می توان جلوی برخی از حوادث را گرفت.

وی ادامه داد: انجام بهترین کار ممکن برای ارباب رجوع، قرار دادن خود به جای مراجعین با رعایت قوانین و مقررات و انجام بهترین اقدام در مورد کار و اموال شرکت و فرض کردن اموال شرکت متعلق به خود مورد انتظار ما است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با بیان اینکه در حفظ سرمایه انسانی ، اجتماعی و اقتصادی باید مراقبت کنیم که متاسفانه در این حوزه غفلت هایی دیده ایم تاکید کرد: انتظار نظارت مداوم و موثر بر عملکرد شهرستان ها داریم گاهی اوقات برخی موارد از چشم می افتد که نیاز به پیگیری و رفع دارد.

بیشتر بخوانید   صنعت برق ایران در مسیر بالندگی توسعه و پیشرفت+پوستر

دادگر خواستار نظارت مداوم و مستمر مدیران شهرستان ها بر واحد‌های عملیاتی به‌ویژه شعب شد و عنوان کرد: انجام کار با کیفیت و کامل و پرهیز از کار ناقص، تجزیه و تحلیل حوادث به معنای واقعی و درس آموزی از حوادث و تعریف بازخورد لازم برای رفع بروز حوادث و توجه به ایمنی وسایل نقلیه و پوشش های ایمنی از دیگر انتظارت ما در این حوزه است

در پایان این مراسم از ۲۶ فعال عرصه ایمنی شامل۱۶ فرد نمونه ایمنی،یک مدیر نمونه ایمنی،یک نفر بهره بردار نمونه ایمنی،یک نفر مسئول نمونه ایمنی،یک نفر طراح نمونه ایمنی،یک نفر تکنسین نمونه ایمنی،یک نفر ناظر مقیم نمونه ایمنی،یکنفر راننده نمونه ایمنی،یک نفر هم پیمانکار نمونه ایمنی،دونفر هم ارائه دهندگان مقاله نیز با اهدای لوح تقدیر تجلیل وقدردانی شد.

 


انتهای پیام//

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها