تیشه تعلل به ریشه «شوکت آباد»/ شوکت دیگر شوکت ندارد

گروه استان‌ها- متاسفانه برخی از مسئولان با تیشه غفلت خود به جان درختان سر به فلک کشیده و سرسبز منطقه گردشگری «شوکت آباد» بیرجند افتادند و فاجعه‌ای دردناک را رقم زدند و این داشته طبیعی را به واحه (نقطه‌ای سرسبز در میان صحرا) خشک تبدیل کردند.

به گزارش “پیام خاوران“، استان کویری خراسان جنوبی دارای باغ و عمارت های بسیار دیدنی و تاریخی است که چشم را نوازش می کند و یکی از مناطق گردشگری و تاریخی این استان «شوکت آباد» بیرجند است. منطقه ای که با کاج های سر به فلک کشیده مزین و پوشیده شده است.

این منطقه گردشگری قدمت تاریخی بسیاری دارد و در درون خود گنج عمارت قاجاری را جای داده است و کمتر کسی در این استان کویری وجود دارد که نام این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا را نشنیده باشد چرا که شوکت آباد: بهترین مکان گردشگری در شهر بیرجند محسوب می شود.

فاجعه ای دردناک در شوکت آباد بیرجند

اما چند سالی است که منطقه گردشگری شوکت آباد بیرجند فاجعه قطع درختان و کاج های سر به فلک کشیده و سرسبز این منطقه مواجه شده است.

تصاویر هوایی از منطقه شوکت آباد بیرجند عمق این فاجعه را به خوبی نشان می دهد. طی چند روز گذشته خبرهایی به گوش رسید که متاسفانه درختان این منطقه شبانه قطع و حمل شدند و این فاجعه بزرگ خبر از نابودی اکوسیستم طبیعی منطقه گردشگری شوکت آباد می دهد.

در گذشته قبل از رخداد این اتفاق مردم بیرجند در ایام تعطیلات و یا هر ساعتی از روز از گرما و خورشید سوزان این منطقه به زیر سایه درختان سرسبز زردآلو و توت و کاج‌های سر به فلک کشیده شوکت آباد بیرجند پناه می بردند اما اکنون خبری از خنکای آن نیست.

وجود درختان در این منطقه در جلوگیری از ریزگردها نقش بسیار مفیدی را ایفا می کرده است اما اکنون این درختان در حال نابودی هستند و عمرشان به دست بشریت پایان می یابد.

زنگ خطر نابودی این منطقه گردشگری در بیرجند اکنون به صدا در آمده است و گوش هر طبیعت دوستی را آزاد می دهد و نیازمند اقدام جدی مسئولان برای حل این فاجعه دردناک است.

متاسفانه باغ و عمارت تاریخی این منطقه که قدمتش به دوره قاجاریه بر می گردد و تحت نظر سازمان اوقاف قرار دارد از این فاجعه و بحران در امان نمانده است و اکنون در حال تبدیل شدن واحه خشک و یک چهاردیواری است و باید مسئولان سازمان اوقاف در این خصوص پاسخگو باشند.

بیشتر بخوانید   ۲۰ میلیارد ریال پروژه آبخیزداری در شهرستان نهبندان اجرا می‌شود

عدم توجه اوقاف به قطع درختان در شوکت آباد

یکی از شهروندان ساکن در روستای «شوکت آباد» بیرجند در گفتگو با خبرنگاران می گوید: قطع درختان در این منطقه سال های بسیاری است که اجرا می شود و زیبایی و سرسبزی را از این منطقه متاسفانه مسئولان دریغ کرده اند.

وی در ادامه بیان می کند: متاسفانه سازمان اوقاف به جای حفظ فضاهای سبز و درختان در این منطقه تنها به فکر سودآوری است و در این منطقه نه تنها به زندگی درختان اهمیتی نمی دهد بلکه برای حفظ ارزش های فرهنگی و تاریخی این منطقه اهمیتی قائل نیستند.

این شهروند بیرجندی می گوید: امیدواریم منابع طبیعی، جنگلداری، محیط زیست و استانداری خراسان جنوبی در خصوص رسیدگی به موضوع قطع درختان منطقه شوکت آباد ورود پیدا کنند و جلوی این فاجعه را بگیرند.

تیشه تعلل به ریشه درختان شوکت آباد

«علی-م» یکی دیگر از اهالی این روستای تاریخی و گردشگری عنوان می کند: عملکرد سازمان اوقاف در این روستا در زمینه رسیدگی به درختان بسیار ضعیف بوده است.

وی با بیان اینکه حیات انسان به طبیعت وابسته است، می گوید: اگر انسان به مادر خود یعنی طبیعت رحم نکند دیگر هیچ انتظاری از آن نیست که دست به جنایت های دیگر بزند.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه اوقاف در خصوص این موضوع باید جوابگو باشد، تاکید می کند: این منطقه به خصوص باغ و عمارت تاریخی شوکت آباد وقفی است و اوقاف موظف است به آن توجه ویژه ای داشته باشد نه اینکه تیشه به ریشه درختان آن بزند.

ترک فعل اوقاف در خصوص نگهداری موقوفه شوکت آباد

«حسین قاسمی» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی و فعال رسانه ای می گوید: باغ و عمارت شوکت ترکیبی از باغ های ایرانی است و اگر منظر آن از بین برود بیش از ۵۰ درصد زیبایی باغ گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در طول زمان هزاران نفر برای آبادی باغ شوکت آباد تلاش کردند، می افزاید: باغ شوکت آباد پیشانی سبز بیرجند حساب می شود و در تولید اکسیژن از ارزش بالایی برخوردار است و تاثیرات بسیاری بر جلوگیری از آلاینده ها می گذارد و به عنوان زیستگاه برخی از پرندگان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید   ۶ میلیارد تومان ارزش پرونده‌های تخلف در حوزه صنعت و معدن خراسان جنوبی

قاسمی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر سازمان اوقاف وارد یک بازی تجاری شده است، ادامه می دهد: چندین سال است که کار قطع درختان در این منطقه در حال اجرا است و اکنون برای حفظ آن بیش از یک نفر کار نمی کند.

این فعال رسانه ای در ادامه می گوید: اوقاف آفت زدن درختان و خشک شدن تنه درختان را علت قطع درختان بیان می کند. چرا باغ امیرآباد بیرجند دچار این مشکلات نشده است و به خوبی توسط دانشگاه بیرجند در حال مدیریت است در حالی که خشکسالی در تمام نقاط خراسان جنوبی وجود دارد.

وی ادامه می دهد: منطقه شوکت آباد یک داشته طبیعی و فرهنگی و مرکز تفرجگاهی محسوب می شود و در حالی که این منطقه از آب کافی برخوردار است، درختان خشک شده اند.

قاسمی عنوان می کند: وظیفه اوقاف این است که برای بهترکردن اوضاع یک موقوفه تلاش کند و نباید اقدام به قطع درختان مثمر کند و این یک نوع ترک فعل محسوب می شود.

خشکسالی و آفات علت اصلی قطع درختان شوکت آباد بیرجند

در راستای تهیه این گزارش به سراغ سازمان اوقاف و امور خیریه رفتیم تا پاسخ این شبهات و سوالات مردمی را دریافت کنیم. حجت الاسلام «دادخدا خدایی» رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند می گوید: مزرعه و قنات شوکت آباد ۶ دانگ وقف است و از رقبات موقوفه شیخ محمدهادی چهار سهم و امیراسماعیل شوکت الملک ۱۰ سهم است.

وی ادامه می دهد: موقوفه شوکت آباد منفعتی و دارای نیات متعدد است و وظیفه اوقاف و امور خیریه این است که این موقوفه احیا و اجرای نیت شود و به بهره وری مطلوب برسد.

حجت الاسلام خدایی با بیان اینکه ۱۴ سهم شبانه روز آب یا ۳۳۶ ساعت آب در راستای احیای قنات در این منطقه داریم، می افزاید: جهت احیای قنات و حفظ این موقوفه اقدام به لایه روبی قنات کردیم که  آبدهی از ۱۷ لیتر در ثانیه به ۲۷ لیتر در ثانیه ارتقا یافته است.

بیشتر بخوانید   خسارت ۷۰ میلیارد ریالی سیلاب به مزارع کشاورزی شهرستان نهبندان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با اشاره به اینکه ۲ باغ قدیم و عمارت دارای درختان مثمر و غیرمثمر در این منطقه احیا شده است، می گوید: از سال ۹۳ تاکنون به منظور ایجاد فضای سبز در این منطقه ۳۰ هکتار باغ جدید احداث شده است که شامل درختان انگور، پسته، انار و عناب و گل محمدی است.

وی در ادامه بیان می کند: برای مدیریت بهینه و مطلوب آب با توجه به اقلیم حاکم بر این منطقه بحث ۱۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار و نوین در دست اجرا قرار گرفته است و ایجاد استخر ذخیره آب چندمنظوره و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار با ذخیره ۳۰ میلیون لیتر آب از دیگر برنامه های اوقاف جهت احیای این منطقه محسوب می شود که در قالب اجاره در اختیار سرمایه گذار قرار گرفته است.

حجت الاسلام خدایی با بیان اینکه موقوفات به عنوان امانت در دست اوقاف قرار دارند، می گوید: اوقاف به دبنال احیای این امانت است و متاسفانه خبرهایی منتشر شده است که اوقاف سبب خشک و قطع کردن درختان در منطقه شوکت آباد شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند ادامه می دهد: قطع درختان در منطقه شوکت آباد دلایل مختلفی از جمله آفات و خشکسالی پی در پی و سوسک سرشاخه خور دارد و بر اساس نظریه کارشناس رسمی دادگستری کشاورزی این موضوع صورت گرفته است چرا که آفات ریشه درختان را به علت کهولت از بین برده بود.

وی می افزاید: شورا و دهیاری این منطقه درخواست قطع درختان داشتند و با نظر رسمی کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به قطع درختان کردیم چرا که این آفات به سایر درختان سرایت می کرده است. اما در نحوه صحیح و اصولی آبیاری هم احتمال دارد از طرف سرمایه گذار کوتاهی صورت گرفته است.

حجت الاسلام خدایی با بیان اینکه برنامه های بسیاری برای احیای این باغ در دستور کار داریم، می گوید: جهت غرس درختان جدید مثمر و غیرمثمر در این منطقه اقدام به جمع آوری آفات موجود خواهیم کرد و اقداماتی برای احیای این منطقه اجرا می شود.

منبع: شبستان

پایان پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها