برگی از تقویم تاریخ: ۲۱ خرداد زادروز محمدحسن گنجی

محمدحسن گنجی ( زاده ۲۱ خرداد ۱۲۹۱ بیرجند — درگذشته ۲۹ تیر ۱۳۹۱ تهران ) جغرافیدان

به گزارش “پیام خاوران“، دکتر گنجی استاد جغرافیا در دانشگاه تهران بود که از او به‌عنوان بنیانگذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران نام می‌بردند.

او دوره دبستان و دبیرستان را در بیرجند و آموزش عالی را در تهران (دارالمعلمین عالی ۱۳۰۹–۱۳۱۲) انگلستان (۱۳۱۲–۱۳۱۷) و ایالات متحده آمریکا (۱۳۲۳-۱۳۳۱) در رشته جغرافیا با تأکید بر اقلیم‌ شناسی انجام داد. پایان‌نامه او درباره آب و هوای ایران به‌زبان انگلیسی به چاپ رسید.

وی از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه تهران به‌تدریس اشتغال داشت و نخستین کسی بود که جغرافیای نوین را وارد برنامه‌های دانشگاهی کرد. او مراحل دانشگاهی را از دبیری تا معاونت دانشگاه  گذراند و در سال ۱۳۵۴ با گرفتن درجه استادی ممتاز بازنشسته شد.

وی از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۷ اداره کل هواشناسی را مدیریت کرد و در واقع بینانگذار سازمان هواشناسی ایران ‌است.

در همین سالها او ۴ سال ریاست منطقه آسیا را در سازمان هواشناسی عهده‌دار بود و از همان سال تا پایان عمر رابطه خود را با آن سازمان حفظ کرد. او چندین کتاب – از جمله اطلس اقلیمیِ ایران – و بیشتر از صد مقاله به‌زبانهای فارسی و انگلیسی منتشر ساخت و به همین مناسبت برنده جایزه ۲۰۰۱ سازمان هواشناسی جهانی شده‌است.

وی مؤسس و اولین رئیس دانشگاه بیرجند بود که علاوه بر مدیریت گروه جغرافیا، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت دانشگاه تهران را نیز برعهده داشت و عضو کمیته اجرایی سازمان هواشناسی جهان بود‎.  پروفسور گنجی، در صد سالگی براثر زمین‌خوردن دچار خونریزی مغزی شد و درگذشت و در زادگاهش به‌خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید   پیشرفت های پدافند هوایی دشمن را از تجاوز به ایران مایوس کرد

انتهای پیام/ ۲۵۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها