رونمایی ازسامانه عملیات هوشمند ایراکد در جمعیت هلال احمر/تسریع در روند شناسایی محل،اعزام تیم‌های عملیاتی و آغاز عملیات امدادونجات

سامانه عملیات هوشمند برای نخستین بار در ایران توسط شرکت دانش بنیان برنامه نویسی ایرانیان با برند ایراکد در بیرجند طراحی و اجرا شد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایراکد در گفت وگو با خبرنگار  ” پیام خاوران “  با بیان اینکه این سامانه جزء ۵ سامانه برتر دنیا در زمینه عملیات هوشمند است اظهار داشت:سامانه نرم افزاری “عملیات هوشمند” حوادث، ابتدا در ۴ استان کشور به صورت پایلوت اجرا شده و بزودی در تمامی استان ها عملیاتی خواهد شد.

کاظم معماری افزود:  با استفاده از این سامانه در هنگام وقوع حوادث، ۴۶ لایه اطلاعاتی فعال شده و نزدیک ترین تیم های ارزیاب، اعضای خانه هلال، مراکز امدادی و پایگاه‌های امداد و نجات به منطقه اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: سامانه عملیات هوشمند در بستر شبکه امن یکپارچه و داخلی جمعیت با هدف کمک به تصمیم سازی مدیریتی در پاسخگویی به حوادث و سوانح در هلال احمر به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایراکد با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد این سامانه هوشمند، گفت: ارتباط آنلاین با موسسه ژئوفیزیک دانشکاه تهران مرکز زلزله نگاری اروپا و آمریکا ، سازمان هواشناسی کشور،سازمان راهداری، مرکز آمار ایران و وجود ده ها لایه اطلاعاتی مانند گسل ها ،رودخانه های دائمی و فصلی، باتلاق، بیابان،دریاچه، سد مخزنی و انحرافی، تونل  ، زمین لغزش، لایه های مراکز برون سازمانی از قبیل سازمان همکار مانند آتش نشانی، اورژانس ، راهداری، پلیس راه و مراکز اسکان اضطراری و موقت ، مراکز درمانی، صنایع بزرگ و خطرناک، لایه های مراکز عملیاتی از قبیل شعب، پایگاه های امدادی(بین شهری، کوهستان، ساحلی، آنست، امدادهوایی و شهری)، مراکز پاسخگویی اضطراری، پست های امدادونجات(فصلی و مناسبتی)، مراکز پشتیبانی عملیات از قبیل خانه های هلال، اتاق آماده عملیات، مراکز درمانی، مراکز آموزشی، سایر ابنیه، انبارهای امدادی و مراکز امداد هوایی و امکان گزارش‌گیری در زمان کوتاه برای تصمیم سازی از مهم ترین ویژگی های این سامانه می باشد.

بیشتر بخوانید   بیش از 1000 پروژه دهه فجر در خراسان جنوبی افتتاح و کلنگ زنی می شود

فرماندهی عملیات به صورت هوشمند

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایراکد تصریح کرد: این سامانه با داده کاوی و هوش مصنوعی، استفاده از سامانه های WebGIS ، وجود ده ها لایه اطلاعاتی تخصصی از سازمان های مختلف کشور و اپلیکیشن اختصاصی برای امدادگران کشور باعث افزایش راندمان و عملکرد فوق العاده در هنگام بروز حادثه شده است.

معماری بیان کرد: همچنین با توجه به موقعیت مکانی و گزارش های تیم های ارزیاب اعزامی، برآوردی از نیازهای عملیاتی نظیر نیروهای مورد نیاز، تجهیزاتی همچون آمبولانس، چادر، پتو و اقلام زیستی را برای مکان هدف مشخص می کند تا درصورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

ویژگی های سامانه هوشمند

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایراکد با اشاره به همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در زمان تماس افراد آسیب دیده با شماره ملی ندای امداد (۱۱۲)، موقعیت مکانی حادثه دیده بر روی نقشه مشخص می شود و اپراتورهای مرکز پاسخگویی اضطراری پس از ثبت اطلاعات اولیه، از طریق نرم افزار هوشمند، نزدیکترین پایگاه عملیاتی و پشتیبان را مشخص می کنند.

معماری با اشاره به قابلیت های سامانه عملیات هوشمند گفت: این نرم افزار بیش از ده زیر سامانه در اختیار مراکز EOC  هلال احمر استانها و ستاد قرار داده  تا در کمترین زمان ممکن، بهترین خدمات به آسیب دیدگان ارائه شود و با توسعه این نرم افزارها می توان نسبت به مدیریت انواع حوادث توسط سازمان های همکار اقدام کرد.

وی تصریح کرد: این زیرسامانه ها شامل مدیریت حوادث و سوانح، مدیریت اطلاعات مکانی، مدیریت کشیک اضطراری، مدیریت امدادگران و نجاتگران، مدیریت دیسپچ و ارتباطات، فراخوان نیروها و تیم های عملیاتی، مدیریت شماره ملی امداد و نجات ۱۱۲، مدیریت تیم های امدادی، مدیریت امداد هوایی و عملیات نگار هستند.

بیشتر بخوانید   ایجاد بارگاه‌های بهداشتی دست دلالان را از بازار زرشک کوتاه می‌کند

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها