ستاد اجرایی فرمان امام برای طرح اصلاح نژاد زعفران در خراسان‌جنوبی اعلام آمادگی کرد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان‌جنوبی گفت: ستاد فرمان امام با همکاری هلدینگ کشاورزی اعلام آمادگی کرده تا در صورت در اختیار قرار دادن ۱۰۰ هکتار اراضی و آب، بحث اصلاح نژاد زعفران را دنبال کند.

به گزارش “پیام خاوران“، محمود سعیدی، صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام با شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس ایستگاه اصلاح نژاد و گونه‌های مرتعی در بجد اقدام به اجرای پروژه برداشت مزرعه ترکیبی جو و خارشتر کرده است.

وی با بیان اینکه در این مجموعه پرورش شتر شیری وجود داشته و اصلاح نژاد روی آن‌ها انجام می‌گیرد، بیان داشت: در این مجموعه گلخانه‌هایی ایجاد شده که گونه‌های مرتعی مقاوم را در آن پرورش می‌دهیم و برای تأمین آذوقه دام، طرح کشت و زرع به صورت ترکیبی جو و خارشتر با یکدیگر انجام گرفته است.

مدیر پروژه مرکز تحقیقات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در بجد یادآور شد: آغاز پروژه کشت ترکیبی جو و خارشتر از آذرماه سال گذشته در دو فاز آغاز شده و اکنون به خروجی رسیده که ۳۰ هکتار از اراضی مجموعه تسطیح و آماده کاشت برای کشت گونه‌های مقاوم در برابر خشکی که در فاز نخست کشت ترکیبی جو و خارشتر بوده و برای اولین بار در کشور انجام شده است.

سعیدی افزود: با توجه به شوری خاک که بسیاری از مناطق کشور را درگیر کرده و بیانات مقام معظم رهبری در تولید دانش‌بنیان سراغ گونه‌های رفته‌ایم که با آب و یا خاک شور به تولید علوفه بینجامد و مقاوم به خشکسالی باشد.

وی ادامه داد: همزمان با این پروژه در حال کشت چند گونه دیگر به عنوان کشت بهاره در اراضی تسطیح شده هستیم که به صورت آزمایشی ۱۰ هکتار از گونه‌های مختلف آماده شده است.

حمایت از سرمایه‌گذاری‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی

بیشتر بخوانید   شرق باشکوه در نوروز ۱۴۰۳|فروش ۴۰ میلیارد ریالی صنایع دستی خراسان جنوبی در نوروز

جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در ادامه این بازدید اظهار داشت: این طرح یک کار دانش‌بنیان در بخش کشاورزی بوده که می‌تواند در بحث تأمین علوفه در استان نیز مفید باشد.

وی تصریح کرد: اجرای این گونه پروژه‌ها و موفقیت در آن‌ها می‌تواند سبب واگذاری دیگر اراضی کشاورزی استان برای اجرای بهتر آن‌ها باشد لذا تملک این اراضی در اختیار دولت بوده بنابراین هر موقع دیده شود که این پروژه براساس تعهدات خود پیش نمی‌رود این واگذاری اراضی لغو می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره اینکه ستاد فرمان امام(ره) تعهد می‌کند هر چقدر آب و اراضی در استان تأمین شود با همکاری این شرکت کشت ترکیبی مرتعی را انجام دهد، اضافه کرد: در مباحث دانش‌بنیانی که مطابق با اکوسیستم استان و سازگاری با کم‌آبی باشد، حمایت خواهیم کرد.

تأمین علوفه پایدار یکی از چالش‌های استان

اشرفی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی استان در حوزه کشاورزی و دامداری تأمین علوفه پایدار است، گفت: از کسانی که در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری بر پایه دانش که متناسب با اکوسیتم استان باشد و با زیست‌بوم و جغرافیای طبیعی استان سازگاری داشته باشد،حمایت می‌شود.

وی بیان داشت: باید ظهور و بروز اینگونه پروژه‌ها برای تولید محصولات کم آب‌بر را در استان ببینیم و همه دستگاه‌های اجرایی استان مکلف به تأمین زیرساخت‌های لازم در این زمینه با توجه به شعار سال هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذارن بخش کشاورزی استان برای احیای ظرفیت‌های بر زمین مانده در این حوزه، گفت: از حضور هلدینگ زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام در استان حمایت می‌کنیم و باید الگویی برای دیگر شرکت‌ها باشد.

بیشتر بخوانید   18 بازارچه موقت صنایع‌دستی در خراسان جنوبی برپا شد

اشرفی با ارائه پیشنهاد تمرکز سایت تحقیقاتی این شرکت در محل روستای بجد، افزود: این امر می‌تواند در کاهش هزینه‌های شرکت در راستای تأمین زیرساخت‌های ایستگاه‌های تحقیقاتی مؤثر باشد.

آمادگی ستاد اجرایی برای اجرای طرح اصلاح نژاد زعفران

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان‌جنوبی نیز در ادامه این بازدید اظهار داشت: در این پروژه تعهداتی برای ستاد فرمان امام و تعهدات زیرساختی برای استان صورت گرفته است.

سید مجتبی موسوی با اشاره به اینکه  تعهدات ستاد در پروژه هاب شتر برای ایجاد زیرساخت در دشت بجد حدود  ۳۰ میلیادر تومان هزینه کرده، افزود: با توجه به اینکه زعفران یکی از محصولات استراتژیک استان بوده و سالانه بیش‌از ۷۰ تن زعفران در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود اما ۹۸ درصد آن از طریق دلالی از استان خارج شده و سود چندانی عاید بهره‌بردان این بخش نمی‌شود.

وی گفت: این امر به دلیل خلاء برندینگ بوده و در حال حاضر ستاد فرمان امام با همکاری هلدینگ کشاورزی اعلام آمادگی کرده تا در صورت در اختیار قرار دادن ۱۰۰ هکتار اراضی و آب، بحث اصلاح نژاد زعفران که خروجی این کار تولید زعفران باکیفیت در استان و ارتقای بحث برند زعفران است، را دنبال کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها