گزارشی از شرایط بحرانی قطعی آب در شهرستان درمیان/ پایِ کمبودِ منابع آب روی گلوی برخی از روستاهای شهرستان

هر ساله قبل از آغاز فصل تابستان آب برخی روستا های شهرستان درمیان دچار مشکل می شود و این روند تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، مدیریت مصرف آب‌ شرب همواره از برنامه های جدی مدیران صنعت آب بوده است،با توجه به تلاش های زیاد دولت در سه دهه گذشته و اجرای برخی از طرح های بازدارنده برای جلوگیری از مصرف آب آشامیدنی مصرف این ماده حیاتی همچنان بدون ضابطه و الگو ادامه دارد. فرسودگی و هدررفت آب در استان هم مزید بر علت شده و هر ساله حجم زیادی از آب به دلیل فرسودگی هدر میرود.

با توجه به شرایط خشکسالی کنونی در استان ما و همچنین کاهش میزان بارندگی حفظ این سرمایه از ضروریات است که باید دولت و دستگاه های زیربط برای آن برنامه ریزی منطقی و مناسبی داشته باشند.

در استان خراسان جنوبی هر ساله بخش عمده ای از آب به دلیل فرسودگی شبکه ها هدر میرود که باید برای جلوگیری از آن چاره اندیشی شود.

قطعی آب در فصل تابستان و حتی اواخر بهار نیز از دیگر مشکلات اهالی روستاهای خراسان جنوبی است. قطعی آب چند ساعته در شبانه روز باعث گلایه مردم روستایی در نقاط مختلف استان شده است.

اهالی روستاهای مرزی شهرستان درمیان که از مجتمع فخرود برای آنها آبرسانی پایدار شده و به ۲۰ روستا میرسند هر ساله از اوایل خرداد تا اواخر مرداد ماه و حتی اواسط شهریور با مشکل قطعی چندساعته در شبانه روز مواجه بوده و کمتر از ۶ ساعت آب دارند و مدت زمانی که آب وصل است نیز به شدت کم فشار میباشد.

استفاده از لوله نامناسب برای آبرسانی به نوزاد

حمیدی رئیس شورای اسلامی روستای نوزاد در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: مشکل آب یکی از اساسی ترین مشکلات روستای نوزاد است.

وی افزود: متاسفانه زمان آبرسانی پایدار به روستای نوزاد به جای استفاده از لوله ۱۲۵ از لوله ۹۰ استفاده شده و این مسئله باعث شده آب با فشار کم به روستا برسد.

رئیس شورای اسلامی روستای نوزاد بیان کرد: در حال حاضر مدت زمان قطعی آب در روستای نوزاد بسیار زیاد است و طی شبانه روز فقط اول صبح حدود ۲۰ دقیقه خانه هایی که در شیب پایین روستا است آب دارد.

حمیدی عنوان کرد: خانه هایی که در سطح روستا در بلندی قرار دارد همان ۲۰ دقیقه آب در شبانه روز را هم ندارد.

وی اظهار کرد: آن دسته از اهالی که آب ندارند از قنات آن هم سختی آب شرب را فراهم میکنند بحث سایر مصارف که جای خود دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای نوزاد گفت: مشکل آب در نوزاد بسیار شدید است و احتمال دارد برای فصل تابستان شاهد آبرسانی سیار باشیم.

حمیدی افزود: علاوه بر روستای نوزاد روستاهای مجاور از جمله چِک، تخویج، تشوند و خونیکباز نیز از مجتمع فخرود آبرسانی شده اما شمال روستای نوزاد که حدود ۱۵۰ خانوار در این قسمت ساکن هستند به شدت مشکل آب دارند.

وی بیان کرد: روستاهای مجاور روستای نوزاد کمتر مشکل قطعی آب دارند چراکه بین این روستاها دو مجتمع کوچک دیگر احداث شده که وقتی آب به سمت روستاهای مجاور میرود ذخیره میشود.

رئیس شورای اسلامی روستای نوزاد خاطرنشان کرد: هنگام آبرسانی به روستای نوزاد پیمانکاری که لوله ها را عوض کرده از لوله باریک استفاده کرده است ضمن اینکه در مسیر سه ایستگاه شیرفلکه بوده که متاسفانه روی آن آسفالت شده و علاجی ندارد.

حمیدی بیان کرد: مشکل کمبود و قطعی آب در روستای نوزاد از ابتدای اردیبهشت آغاز و تا مهر ادامه دارد و در فصل زمستان به دلیل کمتر استفاده کردن آب شرایط بهتر است.

وی افزود: در حال حاضر به فکر رفع مشکل تعویض لوله های روستای نوزاد هستند کار چاله کنی آغاز شده ان شاءالله که زودتر بحث تعویض لوله ها انجام و شرایط بهتر شود.

رئیس شورای اسلامی روستای نوزاد در مورد مصرف بیش از حد برخی از مشترکین در روستای نوزاد، بیان کرد: حتما مشترک پر مصرف نه در روستای نوزاد به تنها بلکه سایر روستاها هم هستند که بیش از نیاز آب مصرف کرده و باغ ویلا دارند.

حمیدی گفت: بحث نظارت و برخورد با مشترکین پر مصرف با آب و فاضلاب شهرستان است چراکه آنها با شماره برداری از کنتورهای آب میدانند کدام مشترک پر مصرف بوده است.

وی عنوان کرد: روستای نوزاد ۲۳۵ خانوار ساکن دارد که روزهای تعطیل جمعیت این روستا بیشتر میشود.

رئیس شورای اسلامی روستای نوزاد گفت: مشکل آب در این منطقه بیشتر مربوط به روستاهای بالای جاده اسدیه بیرجند میشود چراکه روستاهای نوغاب و هندوالان با جمعیت بیشتر به دلیل اینکه در پایین دست جاده و در شیب قرار دارد با جمعیت بسیار زیاد اما مشکل آب ندارند یا نسبت به روستاهای این طرف کمتر است.

حمیدی اظهار کرد: وقتی خراسان جنوبی استان نبود و همه زیر نظر خراسان بزرگ بودیم چاه آبی در نزدیکی روستای نوزاد حفر کردند که تا روستاهای نقنج و سرچاه تازیان آبرسانی میشده است اما هم اکنون روستای نوزاد بدون آب و اگر آبی باشد بسیار کم فشار است.

وی تاکید کرد از مسئولان درخواست میشود برای رفع مشکل آب چاره اساسی بیندیشند و برای روستاهایی که در بالا دست مسیر خط انتقال هستند برنامه ریزی صحیح انجام شود.

مجتمع فخرود مجتمعی همیشه دچار مشکل

کیانی دهیار روستای منصور آباد در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: آبرسانی به روستای منصورآباد از مجتمع فخرود انجام شده است.

وی افزود: طبق برنامه زمان بندی اعلام شده باید از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۲ شب آب به سمت منبع منصورآباد که با روستاهای آسفیچ و سرچاه مشترک است پمپاژ شود و دارای آب باشیم اما عملا ما در این ساعت آب نداریم.

دهیار روستای منصورآباد بیان کرد: مجتمع فخرود در شهرستان درمیان مجتمعی است که اغلب اوقات دچار مشکلات فنی از جمله سوختن پمپ، ترکیدگی لوله و قطعی آب است و هرچه مسئولان آبفای شهرستان تلاش کنند بازهم مشکل کمبود آب بیشتر احساس میشود.

کیانی عنوان کرد: طی ۲۴ ساعت شبانه روز حداقل ۳ ساعت آب پرفشار در سطح روستای منصورآباد نداریم.

وی اظهار کرد: روستای منصورآباد بیش از ۱۰۰ خانوار و ۴۰۰ نفر جمعیت دارد.

دهیار روستای منصورآباد گفت: در سطح روستا نقاط مرتفع مشکل آب دارند و نقاط پایین دست شرایط بهتر است و برخی از مردم نیز تانکر هزار لیتری داشته و آب را ذخیره میکنند.

کیانی به وجود مشترکین پر مصرف در روستای منصورآباد اشاره کرد و گفت: اداره آب و فاضلاب شهرستان درمیان از اینکه کدام مشترک کم مصرف است و کدام پر مصرف اطلاع دارد و به منظور مدیریت صحیح و نظارت بر بحث آب باید برنامه و برخوردی با مشترکین پرمصرف باشد.

بیشتر بخوانید   توسعه بیمارستان نهبندان وایجاد اورژانس هوایی پیگیری شود

وی افزود: پیشنهاد میشود برای کاهش مشکل آب در روستای منصورآباد روستا به دو قسمت تقسیم و هر شبانه روز یک قسمت آب داشته باشد.

دهیار روستای منصورآباد خاطرنشان کرد: روستای منصورآباد آب قنات هم ندارد که در صورت قطعی آب مردم از قنات آب بیاورند و با این وضعیت و هوای گرم مردم شهید خواهند شد.

آب جیره بندی شده است

خسروی دهیار روستای مسک در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: قطعی آب در روستای مسک نیز مانند سایر روستاهای منطقه وجود دارد.

وی افزود: طبق صحبت های مدیر آب و فاضلاب شهرستان درمیان آب جیره بندی شده است و هر روستا در شبانه روز چند ساعت آب خواهد داشت.

دهیار روستای مسک بیان کرد: طی چند روز گذشته که جلسه ای در سطح شهرستان با حضور مدیر آب و فاضلاب شهرستان درمیان برگزار شد این مسئول از جیره بندی آب خبر داد و گفت طی شبانه روز ۸ ساعت آب به سمت روستای بورنگ، ۸ ساعت روستای مسک و ۸ ساعت به سمت روستای گسک خواهد بود.

خسروی عنوان کرد: روز گذشته نامه زمان بندی جیره بندی آب ایستگاه پمپاژ مسک به دست ما رسید و در این نامه قید شده روزانه ۵ تا ۶ ساعت آب خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: قطعی آب در این منطقه به ویژه روستاهایی که از مجتمع فخرود آبگیری میشود بسیار زیاد است.

دهیار روستای مسک در مورد مشترکین پر مصرف بیان کرد: قطعا در هر روستایی مشترک پر مصرف وجود دارد و روستای مسک هم مستثنی نیست اما مسئول شماره برداری کنتور و مسئولان آب و فاضلاب از وجود مشترک پرمصرف اطلاع دارند که لازم است در این خصوص نظارت و برای مشترکین پرمصرف اخطاریه صادر شود.

شرایط بحرانی کمبود آب در شهرستان درمیان

سلیمان دُری عضو شورای اسلامی روستای بورنگ در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی طی حداقل ۲۰ سال گذشته باعث خشک شدن قنوات و آبرسانی پایدار به روستاها شده است.

وی افزود: چند سالی میشود در فصل تابستان در روستای بورنگ شاهد قطعی آب شرب پایدار هستیم اما امسال شرایط بسیار بحرانی شده است.

عضو شورای اسلامی روستای بورنگ با بیان اینکه آب بین روستاهایی که از مجتمع فخرود آبرسانی میشود سهمیه بندی شده، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که بر مشکل قطعی آب افزوده عدم اطلاع رسانی درست به مردم است.

دری عنوان کرد: البته طی روز گذشته ظاهرا نامه سهمیه بندی و ساعت قطع و وصل آب برای شورا و دهیاری روستاها ارسال شده اما قطعی آب تقریبا از ابتدای خرداد آغاز و بحث سهمیه بندی مطرح شده اما اطلاع رسانی بعد از یک ماه انجام شده است.

وی اظهار کرد: مدت زمانی که آب وصل است نیز آب به تمام روستا نمیرسد یا فشار کم بوده و در مجموع آب در اغلب محلات روستا قطع است.

عضو شورای اسلامی روستای بورنگ گفت: مسئله مهم و مطالبه تمام روستاهایی که از مجتمع فخرود آبرسانی پایدار شده، رعایت عدالت در توزیع آب است؛ چراکه روستاهایی پایین دست خط انتقال آب با جمعیت بالا مشکل قطعی آب ندارند یا اگر هم داشته باشند به شدت قطعی آب در روستاهای بالادست خط انتقال نیست.

دری بیان کرد: اگر توزیع آب بر اساس عدالت و جمعیت مشترکین هر روستا باشد مشکلی در بحث کمبود و نبود آب نداریم؛ مشکل روستاهای مجتمع فخرود کمبود آب نیست مدیریت ضعیف در توزیع است و این مشکل قبلا نیز بوده و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه روستای بورنگ ۷ قنات آب دارد که در سطح روستا تعبیه شده، افزود: آب این قنوات بسیار کاهش یافته و غیر قابل شرب است‌.

عضو شورای اسلامی روستای بورنگ بیان کرد: هدررفت آب در مسیر انتقال وجود دارد که باید جلوی هدررفتها گرفته شود تا آب ذخیره سازی شده و در این فصل سال مردم با مشکل قطعی آب مواجه نباشند.

محمدحسین سالاری یکی از اهالی روستای فورگ نیز در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: آبرسانی به روستای فورگ،اره فورگ، درمیان، دادران و شهر اسدیه از دشت اسدیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه مجتمع درمیان آبرسانی پایدار این چند روستا را انجام میدهد، افزود: ما نیز با مشکل قطعی آب مواجه هستیم همچنین اهالی روستای سرو نیز از مشکل قطعی آب رنج میبرند.

سهمیه بندی آب بر اساس عدالت باشد

یکی از اهالی روستای مسک در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: حدود ۱۰ روز میشود که هر روز شاهد قطعی چندساعته آب در روستای مسک و روستاهای مجاور هستیم.

وی افزود: برای اطلاع دادن قطعی آب با سامانه ۱۲۲تماس گرفتم مسئول پشت خط خیلی حق بجانب گفت تا  آخر تابستان وضعیت همین است و وقتی از او سوال کردم شرایط در سایر روستاها به این صورت است گفت از اداره آب سوال کنید.

این شهروند با بیان اینکه وظیفه مسئولان پاسخگویی درست و پیگیری مشکلات است، گفت: اگر قرار است آب جیره بندی شود باید بر اساس عدالت و تعداد مشترکان هر روستا باشد.

وی اظهار کرد: همیشه مسئولان مردم را به صرفه جویی توصیه میکنند و مردم نیز خودشان مقید به مصرف آب به اندازه هستند اما لازم است مسئولان قبل از آغاز فصل گرم سال برای کاهش مشکل قطعی آب چاره اندیشی کنند.

این شهروند عنوان کرد: فرسودگی شبکه ها و هدررفت آب در سطح شهرستان درمیان به ویژه خط انتقال مجتمع فخرود زیاد است و این مسائل را میتوان قبل از آغاز تابستان و مصرف بیشتر آب چاره اندیشی کرد.

وی به کم فشار بودن آب در ساعات وصل بودن آب اشاره کرد و گفت: در این شرایط که آب فشار ندارد حتی ذخیره سازی آب و روشن شدن آبگرمکن به سختی انجام شده یا انجام نمیشود.

این شهروند تصریح کرد: داستان قطعی آب در این ماه های سال چندین سال است تکرار شده و تاکنون حداقل دو فرماندار و دو مدیر آبفای شهرستان درمیان تغییر کردند لازم است هم اکنون که سکان داری فرمانداری و مدیریت آبفا را افراد جدیدی به دست گرفتند در بحث مدیریت توزیع آب، رفع نواقص و مشکلات، جذب اعتبار، پیگیری و جوابگویی به مردم روشهای متفاوت و جدیدی بکار بگیرند اگر قرار باشد رویه مدیران قبل ادامه داشته باشد وضعیت آب شهرستان از این هم بدتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید   بعد از ‌جنگ ‌برخی فعالان اقتصادی و مسئولان الگوی توسعه‌ای غلطی به میدان آوردند

گزینه های روی میز آبفا برای رفع مشکل مجتمع فخرود

حسن احمدی شاهرخت مدیر امور آبفای شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: برای کاهش مشکل کم آبی مجتمع فخرود و مرتفع شدن مشکل قطعی آب در روستاهایی که از این مجتمع آبرسانی پایدار شده چند برنامه در دست اقدام داریم که یک مورد حفر چاه است.

وی افزود: ما در مجتمع فخرود دچار مشکل منابع آب هستیم؛ ۵۰ درصد کمبود منابع آب در این مجتمع داریم.

مدیر امور آبفای شهرستان درمیان بیان کرد: برای جبران کمبود آب طی یک ماه گذشته یک چاه به صورت فوری و جهادی وار حفر کردیم که تقریبا حفرش به اتمام رسیده است.

احمدی عنوان کرد: یک چاه بحرانی برای مجتمع درمیان که آب شهر اسدیه و چند روستا را تامین میکند در برنامه داریم که مقداری آب به مجتمع فخرود تزریق و از این طریق حدود ۲۵ لیتر کسری آب را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه های بلند مدتی برای رفع مشکل مجتمع فخرود داریم که در دست مطالعه است، اظهار کرد: اصلاح بخشی از خط انتقال توزیع و ساخت مخازن از جمله مخزن هزاری نوغاب از دیگر برنامه های رفع مشکل کم آبی مجتمع فخرود است.

مدیر امور آبفای شهرستان درمیان گفت: امسال از محل اعتبارات محرومیت زدایی حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مجتمع فخرود در نظر گرفته شده است که بخشی از این اعتبار برای برنامه های ذکر شده هزینه و بخشی برای آبرسانی به روستاهای ماه بانو و قاسم آباد هزینه خواهد شد.

اصلاح شبکه نوزاد در دست انجام است

احمدی عنوان کرد: در بحث اصلاح شبکه نیز در حال حاضر اصلاح شبکه روستای نوزاد در دست انجام است.

وی در مورد گلایه اهالی روستاهای بالا دست خط انتقال آب برای قطعی زیاد و در مقابل عدم قطعی یا کم تر قطع شدن آب در روستاهای پایین دست خط انتقال، بیان کرد: آب که از مجتمع فخرود در شبکه و خط انتقال قرار میگیرد ابتدا به ایستگاه پمپاژ روستای بورنگ میریزد و در این ایستگاه به سه خط بورنگ، مسک و گسک تقسیم میشود.

مدیر امور آبفای شهرستان درمیان ادامه داد: آب خط بورنگ فقط به بورنگ میرود آب خط مسک به روستاهای مسک، مقدر و زارگز میرود و آب خط گسک به روستاهای گسک، فیزیک، آویجان، منصورآباد، آسفیچ، سیدان و فضل آباد میرود.

احمدی افزود: برای هر یک از این سه خط ۸ ساعت پمپاژ روشن است.

وی تصریح کرد: قبل از ایستگاه پمپاژ بورنگ که روستای نوغاب قرار دارد برای این روستا مخزن ذخیره آب نداریم و این روستا به طور مستقیم از خط آب میگیرد و دلیل اینکه عنوان میشود روستای نوغاب قطعی آب ندارد اتصال مستقیم به خط است اما در این روستا نیز کمبود آب داریم.

مدیر امور آبفای شهرستان درمیان بیان کرد: روستای نوغاب با توجه به جمعیت ۴۲۰۰ نفری نیاز به ۲۸ لیتر آب درثانیه دارد در صورتی که ۱۴ لیتر در ثانیه به آن تزریق میشود و شبکه این روستا نیز قدیمی و فرسوده است.

احمدی عنوان کرد: روستای نوغاب هم کمبود آب دارد و روستای هندوالان نیز که جزو خط روستای نوزاد است نیز جزو روستاهای جیره بندی شده است.

تقسیم آب بر اساس جمعیت روستاها است

وی اظهار کرد: حجم آب مجتمع فخرود بر اساس جمعیت بین روستاها تقسیم شده و جمعیت روستای نوغاب به تنهایی ۴۲۰۰ نفر است و از تمام روستاهای بعد از خودش یعنی روستاهای سه خط ایستگاه پمپاژ مسک، بورنگ و گسک بیشتر است.

مدیر امور آبفای شهرستان درمیان گفت: مجتمع فخرود آبرسانی پایدار به ۲۰ روستا را انجام میدهد.

احمدی عنوان کرد: سرانه آب برای هر نفر در شبانه روز ۲۲۰ لیتر است و استاندارد بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ لیتر باید آب داده شود در صورتی که بیش از این لیتر به سه خط ذکر شده آب تزریق میشود اما مشکل در مصرف است.

وی در مورد مصارف غیر شرب آب، بیان کرد: در بحث مصارف آب در زمینه باغ ویلاها و دامداری ها را به سرعت در حال تغییر تعرفه هستیم.

مدیر امور آبفای شهرستان درمیان در مورد مشترکین پرمصرف، گفت: برای مشترکین پر مصرف بحث اخطار و قطع آب را در برنامه داریم و آغاز شده است.

هیچ ملاحضه ای برای انشعبات غیر مجاز نمیشود

احمدی تصریح کرد: در مورد انشعابات غیر مجاز نیز هیچ ملاحضه ای نداریم و هر انشعاب غیر مجازی که از طرف هر فردی معرفی شود همان لحظه اکیپ بررسی میفرستم و نمیگذارم برای روز بعد بماند و انشعابات غیر مجاز قطع میشود.

وی افزود: از وقتی من مسئولیت امور آبفای درمیان را بر عهده گرفتم دو خودرو و اکیپ جهت بررسی انشعابات غیر مجاز در نظرگرفته شده و انشعابات غیر مجاز پس از بررسی و انجام روند حقوقی و قانونی قطع میشود شاید هر روز حداقل یک انشعاب قطع شود اما برخورد جدی با صاحبان انشعابهای غیر مجاز صورت میگیرد.

مدیر امور آبفای شهرستان درمیان خاطرنشان کرد: با بررسی قطعی آب به صورت میدانی در روستاها برنامه ریزی درستی برای جیره بندی آب تا زمان رفع اساسی مشکل انجام میشود.

به شدت پیگیر رفع مشکل کمبود و قطعی آب مجتمع فخرود هستیم

مهدی فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: برای مرتفع شدن مشکل کم آبی مجتمع فخرود یک چاه در حال حفر شدن است که ان شاءالله تا آخر هفته کار حفر چاه تمام میشود ضمن اینکه هم اکنون چاه به آب رسیده است.

وی افزود: پس از حفر تا زمانیکه کار انتقال برق و سایر موارد فنی پیگیری و انجام شود احتمالا تا وارد مدار شدن آب یک ماه طول خواهد کشید.

فرماندار درمیان با بیان اینکه آقای امامی مدیر عامل آب و فاضلاب استان قول پایدار شدن آب تا یکماه آینده را به ما داده، بیان کرد: مردم نیز باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.

فرجامی فرد عنوان کرد: وظیفه ما پیگیری و رفع مشکلات مردم است و از منافع مردم کوتاه نخواهیم آمد اما شنیده شده در سطح شهرستان مشترکینی هستند که از آب به صورت غیر مجاز به نحوی که کنتور نشان ندهد استفاده میکنند که در این مورد دستور بررسی و برخورد و حتی معرفی به دادگاه این مشترکین داده شده است.

بیشتر بخوانید   تسهیلات ویژه به صنایع کوچک و متوسط سبب حفظ اشتغال موجود می شود

وی اظهار کرد: به دهیار ها نیز اعلام شده مشترکینی که استفاده غیر مجاز دارند را شناسایی کرده و معرفی کنند.

فرماندار درمیان گفت: علی رغم اینکه به شدت پیگیر رفع مشکل قطعی آب هستیم اما شرایط خوب نیست و از این بابت شرمنده مردم هستیم.

فرجامی فرد خاطرنشان کرد: ان شاءالله با تجهیز چاه مشکل قطعی و کمبود آب مجتمع فخرود برطرف خواهد شد.

وی در مورد جیره بندی آب در سطح شهرستان، گفت: برای رسیدن آب به تمامی روستاها آب تمام روستاهایی که از مجتمع فخرود آبگیری میشود جیره بندی شده است.

فرماندار درمیان بیان کرد: ضمن اینکه از صبوری مردم این روستا قدردانی میکنم مردمی که چندسال در این خصوص صبر کردند این یک ماه نیز صبر کنند ان شاءالله مشکل مجتمع فخرود مرتفع میشود‌.

اعتبارات هیچ وقت پاسخگوی نیاز آب و فاضلاب نبوده است

حسین امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: باتوجه به وضعیت خاص خراسان جنوبی و پهناوری استان حدود ۱۰ درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: پراکندگی و وسعت استان باعث پراکندگی و گسترش شبکه توزیع آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی به ازای هر دو روستا یک ایستگاه پمپاژ آب داریم و گستردگی تاسیسات ما کار را سخت کرده است.

امامی عنوان کرد: باتوجه به اینکه جلوگیری از هدررفت در مناطق روستایی یکی از دغدغه های ما بود چراکه در مناطق روستایی ۴۰ درصد هدرفت داشتیم اقداماتی برای جلوگیری از هدررفت انجام و میزان هدررفت به حدود ۳۷.۶ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: در بخش شهری نیز روند را تقریبا تثبیت کرده و بخشی زیادی از خطوط اصلی ما در خطوط انتقال و شبکه توزیع بازسازی و اصلاح انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تلاش ما این است با یک برنامه منظم که منطبق با برنامه سازگاری با کم آبی نیز باشد کاهش هدررفت را داشته باشیم.

امامی بیان کرد: در بسیاری از مناطق استان با این برنامه شبکه های موجود را پایدار کردیم.

وی افزود: در شهرستان نهبندان در مجتمع تیغدر که قطعی آب داشتیم با اصلاح و بازسازی شبکه یکی از روستاهای بزرگ پرت آب را کاهش داده و کمبود آب را از آن طریق جبران کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از مناطق روستایی به ویژه مناطق مرزی و دورافتاده پروژه بزرگی را آغاز کردیم؛ برای نمونه در شهرستان سربیشه که یکی از پر هدررفت ترین شهرستانهای استان است در حال حاضر برای پروژه روستای چنشت پیمانکار گرفتیم.

امامی ادامه داد: برای روستاهای گلوباغ، لانو و خود شهر درح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کار اصلاح شبکه انجام شده است.

وی افزود: در شهرستان درمیان با همکاری بنیاد علوی کار تعویض شبکه جهت جلوگیری از هدررفت در روستای تخته جان، آنیک و چند روستای دیگر در حال انجام است و تلاش میشود تا هفته دولت به پایان برسد ضمن اینکه کار تعویض شبکه در روستای خونیکسار نیز سال گذشته انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در مورد قطعی آب و اطلاع دادن از طریق سامانه ۱۲۲ گفت: در حال تمام استان حتی دور افتاده ترین نقاط به سامانه ۱۲۲ وصل هستند و از مردم خواسته شده به محض قطعی آب با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند قطعی آب به پیمانکار اطلاع داده شده و مشکل برطرف میشود.

امامی گفت: هم اکنون در بحث اصلاح شبکه ۲۶ پیمانکار در استان در حال کار هستند.

وی بیان کرد: در تمام استان پیمانکار برای اصلاح و بازسازی شبکه در مناطق روستایی و شهری گرفتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در مورد اعتبارات، بیان کرد: هیچ وقت اعتبارات ما پاسخگوی نیاز شرکت نبوده است و در تمام کشور شرکت های آب و فاضلاب با زیان مواجه هستند.

دولت متعهد شود بخشی از هزینه های اصلاح و بازسازی شبکه ها را پرداخت کند

امامی عنوان کرد: دولت باید متعهد شود که بخشی از هزینه های اصلاح و بازسازی شبکه ها را پرداخت کند اما باتوجه به چالش هایی که در بخش اعتباری طی سالهای گذشته وجود داشته است کار اصلاح و بازسازی شبکه ها به موقع انجام نشده است.

وی اظهار کرد: فرسودگی چندین ساله برخی شبکه ها و تاخیر در بازسازی باعث افزایش هدرفت آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: طی برنامه های انجام شده در گام اول هدررفت را تثبیت کرده و در گام دوم به دنبال کاهش هدررفت با اولویت مناطق روستایی هستیم.

امامی با بیان اینکه هزینه تمام شده آب در مناطق روستایی خیلی زیاد است، گفت: برای انتقال آب به نقاط روستایی هزینه بسیار زیادی برای برق پرداخت میشود اما هزینه در نظر گرفته شده برای مشترکین مقیم در روستاها بسیار کمتر از هزینه تمام شده است.

وی به مصرف زیاد آب توسط برخی از صاحبان باغ ویلاها در مناطق روستایی، اظهار کرد: در سال گذشته اقدام خوبی که انجام شد اصلاح تعرفه آب برای مشترکین دارای باغ ویلا بود و تعرفه آب برای مردم ساکن با افراد دارای باغ ویلا متفاوت بود‌.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: مشترکین ساکن در روستاها از جمله مشترکان کم مصرف آب بوده و ما هیچ دغدغه ای در مورد اینها نداریم.

امامی افزود: در اعتبارات نیز به این مسئله توجه شده و امسال اعتباراتی در نظر گرفته شده ضمن اینکه در سال گذشته با همکاری سازمان مدیریت و دستگاه های معین در شهرستانهای مرزی بیش از ۶۰ میلیارد تومان در بحث کاهش هدررفت سرمایه گذاری شده است.

بر اساس این گزارش؛ وضعیت کمبود منابع آب در مجتمع فخرود به یک زخم کاری چندساله تبدیل شده که نیاز به جراحی تخصصی و رفع اساسی مشکل دارد قطع و جیره بندی آب در فصل گرم سال نه تنها راه حل رفع مشکل نیست بلکه بیشتر مردم را اذیت و حتی روانه شهرها کرده و خواهد کرد لذا میطلبد مسئولان مربوطه در شهرستان درمیان برای رفع مشکل آب مجتمع فخرود چاره اندیشی اساسی کنند.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها