تسهیلات ارزان‌قیمت به تعاونی‌های خراسان جنوبی پرداخت شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مهمان تعاونی‌ها در حوزه های مختلف  بود و پای درد و دل آنها نشست و قول داد که به مسائل تعاونی‌ها به عنوان یکی از بازوان توسعه اقتصادی استان به صورت ویژه و تخصصی پرداخته شود.

به گزارش “پیام خاوران“، نمایندگان تعاونی های استان در نشستی با حضور جواد اشرفی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری  که در اتاق خراسان جنوبی برگزار شد مهم ترین مسائل و مشکلات تعاونی‌ها را درحوزه های صنایع‌دستی، مصرف، صنوف آلاینده، مسکن و مرز بیان کردند و از مسئولان مربوط خواستند به تعاونی‌ها نگاه ویژه تری داشته باشند و به معنای واقعی کلمه از آن ها حمایت کنند و در جهت رفع دغدغه های آن ها گام اساسی بردارند.

 صنایع دستی‌ مورد توجه قرار گیرد

عالیه خورشیدزاده نماینده اتحادیه صنایع دستی و دبیر اتاق تعاون خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به اینکه یکی از  داشته‌های تاریخی  استان صنایع دستی بکر و اصیل است گفت: حدود ۲۱ تعاونی در استان خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۹ تعاونی فعال هستند.

وی نبود استانداردهای مورد نیاز برای تولید، توجه نداشتن به صنایع دستی به عنوان صنعت ارز آور، نبود تسهیلات مناسب برای سرمایه در گردش، فرسودگی تجهیزات و نیاز به بازسازی و تعویض آن ها را در لیست مشکلات پیش روی فعالان این حوزه بیان کرد و افزود: عدم توسعه گردشگری و بازاریابی، دشواری تهیه مواد اولیه، مناسب نبودن قوانین مالیاتی و بیمه‌ای، متناسب نبودن عرضه و تقاضا ، نبود نرخ واحد برای صنایع‌دستی  و تولید محتوا برای تولیدات بومی استان را از دیگر مشکلات می رو بیان کرد.

خورشیدزاده درخواست هایی هم داشت که مهم ترین آنها حمایت از تعاونی های صادر کننده،برگزاری بازارچه های صنایع دستی با حمایت دولت، حضور تعاونی ها در نمایشگاه های داخلی و خارجی با استفاده از یارانه دولتی، جلوگیری از خام فروشی و سنگ های قیمتی، استفاده از مشاورین بین المللی آگاه در حوزه صنایع دستی بود.

بیشتر بخوانید    8 هزار و 700 خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

احیا یک مصوبه

مردانی مدیر عامل اتحادیه مصرف کارکنان دولت هم در این جلسه با اشاره به سابقه ۳۳ ساله این اتحادیه گفت: اگر قرار  است که مساعدتی در این حوزه شود دولت بخشنامه هیئت وزیران مبنی بر این که دولت در تعاونی های مصرف کارگری و کارمندی موظف به تامین نیروی انسانی، محل فروشگاه و خودرو است را احیا کند.

وی ارائه تسهیلات ارزان قیمت را دیگر مطالبات تعاونی ها بیان کرد و افزود: با توجه به کمبود نقدیندگی بیشتر تعاونی ها برای خرید اقلام مورد نیاز با مشکل جدی روبرو هستند.به گفته وی اگر این  در خواست ها اجابت نشود و اتفاقی نیفتد تعاونی ها که  نقش مهمی در اقتصاد دارند یکی پس از دیگری منحل خواهند شد.

داوری مدیر عامل تعاونی مسکن کویر تایر هم در این جلسه موانع موجود پیش روی این تعاونی برای گرفتن تسهیلات از بانک مسکن به دلیل اتمام مهلت فعالیت تعاونی با وجود در جریان بودن پرونده تمدید مهلت اشاره کرد وگفت: تا کنون هزار واحد مسکونی ویژه کارکنان این شرکت ساخته شده و ۴۰۰ واحد در حال ساخت داریم که در صورت دریافت نکردن تسهیلات حق این اعضا تضییع می شود.وی از مسئولان خواست شرایطی را فراهم کنند که بتوانند تسهیلات را از سایر بانک ها دریافت کنند.

حیدری مدیر عامل تعاوتی  مرزنشینان درح با تاکید بر تکمیل سردخانه در مرز گفت: پروژه ساخت سردخانه در سایت ماهیرود سال ۹۸ کلید خورد و شناژ آن در متراژ  یک‌هزار و ۲۰۰ متر مربع ریخته شد و در همین مرحله متوقف شد که نیاز است مسئولان برای تکمیل آن برنامه ریزی کنند.

بیشتر بخوانید   مشعل گاز پروژه فولاد قاینات با حضور استاندار خراسان جنوبی روشن شد

وی تعامل بیشتر دولت با تعاونی مرزنشینان را ضروری دانست وافزود: مرکز خرده فروشی در مرز آماده بهره برداری است و رایزنی هایی با تجار کابل هم شده اما در ابتدای کار نیاز است که حمایت هایی از سوی دولت هم انجام شود.

در این جلسه مشکلات تعاونی های دیگر نظیر  صنوف آلاینده با شهرداری و مشکلات انتقال مشاغل مربوطه ، به روز نبودن تعاونی ها، سرمایه های اندک تعاونی ها،سخت گیری های بیمه و مالیات  نیز مطرح شد.

غلامحسین حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این جلسه با قدردانی از حضور معاون استاندار ضمن تشریح کارهای زیربنایی انجام شده در اتاق تعاون گفت: اقدامات خوب و ماندگاری در حوزه تعاون استان صورت پذیرفته و امیداوریم روز به روز شاهد پیشرفت های بیشتری در بخش تعاون باشیم.

وی با اشاره به این که اتاق تعاون همه برنامه ها را دنبال می کنند افزود: اتاق تعاون با ۴ دستگاه پیشران‌اقتصادی نظیر سازمان جهاد کشاورزی،اداره کل راه وشهرسازی، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و صنعت،معدن و تجارت استان تعاملات خوبی داردوبرای پیشرفت حوزه تعاون استان برنامه های خاصی را دنبال می‌کند

فعالیت ۱۰۱۴ تعاونی

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی با اشاره به فعال بودن یک هزار و ۱۴ تعاونی در استان گفت: این تعاونی ها در حوزه های مختلف صنعت، ساختمان، کشاورزی، معدن، تجارت فعال هستند که نزدیک به ۱۰ هزار فرصت شغلی هم ایجاد شده است.

غلامرضا اشرفی بیان کرد: در سال جدید نیز چهار تعاونی راه اندازی و تعداد چهار تعاونی دیگر مرحله تاسیس هستند و به دنبال تحقق رویکردهای تعاونی ها مشابه گذشته هستیم.

بیشتر بخوانید   8 شهرستان خراسان جنوبی به گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک مجهز شد

وی با اشاره به وجود ۱۰۰ تعاونی  بانوان  در خراسان جنوبی افزود:  در این تعاونی ها یک هزار و ۳۸۷ فرصت شغلی ایجاد شده است.

اشرفی پیگیری برای صادرات محصولات تعاونی ها ، برند سازی ،توسعه و ترویج فرهنگ تعاون، برگزاری دوره های آموزشی در حوزه تعاون را از مهم ترین برنامه این سازمان در این حوزه بیان کرد و افزود: تعاونی های خیلی خوبی در استان تشکیل شده که امیدواریم با گره گشایی برخی از موانع پیش روی تعاونی تا بتوانیم زمینه ها را برای توسعه اقتصادی آن ها فراهم کنیم.

پرداختن به موانع تعاونی‌ها 

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری پس از شنیدن مسائل و مشکلات تعاونی ها گفت: آمادگی داریم ماهانه در جلساتی به صورت تخصصی به مشکلات تعاونی ها ورود کرده تا به این روش از پراکنده گویی و کلی گویی پرهیز شود.

وی از رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی خواست زمینه ها را برای برگزاری جلسات با تعاونی ها در حوزه های مختلف را به صورت ماهیانه فراهم کنند و این وعده را داد که در این جلسه ها به صورت ویژه شرکت کند.

به گفته وی یکی از دغدغه های مهم در حوزه تعاونی ها مباحث نظارتی ، مدیریتی و ساختاری است که باید توجه بیشتری به این موارد شود .

جواد اشرفی به سهم‌قابل توجه اتاق تعاون در اقتصاد استان هم اشاره کرد وافزود:فصل نوینی از خدمات در کشور آغاز شده و می توان با برگزاری جلسات و پای کار آمدن سایر سازمان ها مربوط زمینه ها را برای رفع چالش های پیش روی تعاونی ها مرتفع کرد.

 

انتهای پیام/۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها