اهمیت منابع دست اول برای پژوهش و لزوم راه اندازی مرکز اسنادوکتابخانه ملی درخراسان جنوبی|علی احسانی مقدم

در پژوهش های تاریخی، اسناد و مدارک مکتوب به عنوان منابع دست اول از اعتبار و جایگاه خاصی برخوردارند و یکی از ابزارهای مهم شناخت دقیق تاریخ ملّی و محلی است.

به گزارش ” پیام خاوران ”  در پژوهش های تاریخی، اسناد و مدارک مکتوب به عنوان منابع دست اول از اعتبار و جایگاه خاصی برخوردارند و یکی از ابزارهای مهم شناخت دقیق تاریخ ملّی و محلی هستند. به قدر مسلّم، این جایگاه تا آنجایی اهمیت یافت که زمان زیادی برای حرفه­ا و تخصصی کردن این رشته صرف گردید.

نگاه پژوهشگران به اسناد که اغلب توسط کاتبان محلّی به رشته تحریر درآمده است و نیز میزان و تنوع اسناد و نویسندگان آن، نشان از وجود فرهنگی غنی در کشور ایران دارد. زیرا اسناد از لحاظ مطالب و نکات بسیاری دربارة مسائل تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی، اجتماعی، قضائی، مالی و نظامی دارای اهمیت فراوانی هستند.

اسناد ملی و آثار مکتوب گذشته در استان خراسان جنوبی می توانند روشن کننده ابهامات و زوایای دیده نشده تاریخی این استان پهناور باشند.و اگر ما بتوانیم جهت پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ محلی این منابع دست اول را یکجا طبقه بندی و سازماندهی و جهت استفاده به صورت دیجیتال آماده سازی نماییم خدمت بزرگی به جامعه پژوهشی کشور و استان خودکرده ایم.

امید که مسوولان فرهنگی ارشد استان در استانداری و دانشگاه بیرجند،  با توجه به اهمیت این موضوع آینده نگر باشند و به کتابخانه و مرکز اسناد یا هاپ دانشی گسترده تر با کارایی بیشتر، تدبیری کنند تا در این منطقه از کشور عزیزمان هم مردم صاحب سازمان فرهنگی بزرگی گردند .

با توجه به نقش مهم و ساختار و وظایف تخصصی و خاص، این مهم راه اندازی گردد و توسط این مرکز فرهنگی بزرگ تبادلات فرهنگی بیشتری بین کشورهای همسایه همچون پاکستان و افغانستان برقرار گردد و چه بسا از خروج اسناد و مدارک مهم جلوگیری شود و انشالله در کنار وظایفی که دارد اندیشگاهی جهت تبادل و مناسبات فرهنگی ایران با همسایگان گردد.

بیشتر بخوانید   محدودیت‌های ترافیکی شب و روز تاسوعا و عاشورا در مرکز استان خراسان جنوبی اعلام شد

منبع: مقاله علمی و پژوهشی (ماهنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)، علی احسانی مقدم،نشریه شیرازه ،سال اول، شماره ۱، اردیبهشت ۱۳۹۴، صص ۷۵-۷۷٫

کارشناس اسناد و مدارک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها