اجرای فازهای اشتغالزایی در روستاها با تدوین اسناد توسعه اقتصادی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی از اجرای فازهای اشتغالزایی در روستاها با تدوین اسناد توسعه اقتصادی خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، حمید جهانشاهی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به منظور تصمیم‌گیری، تصویب، هدایت و نظارت در امور برنامه‌ریزی و بودجه استان‌ها در چارچوب برنامه‌ها و سیاست‌های کلان کشور با اعضای مندرج در قانون به ریاست استاندار تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، شش جلسه و از ابتدای سال ۱۴۰۱، دو جلسه از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برگزار شده است، بیان کرد: توزیع اعتبارات استانی به تفکیک شهرستان، برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی استان، اولویت‌های پژوهشی استان در سال ۱۴۰۰، توزیع اعتبارات بند (۳) جدول (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، توزیع اعتبارات رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار، توزیع باقیمانده اعتبارات بند (ه) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و پیگیری مصوبات سفر ریاست محترم جمهوربه استان اهم مواردی است که در شش جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در سال ۱۴۰۰ به آن پرداخته شده است. 

جهانشاهی اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع مورد بررسی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۰، نحوه اجرایی شدن مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان و ضرورت انجام اقدامات لازم در این خصوص بود که در چهارمین جلسه شورا به آن پرداخته شده‌ است.

 دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه جاری با اهم دستورکارهای برنامه‌های کمی استان به منظور تحقق رشد هشت درصدی در سال ۱۴۰۱، معرفی الگوی توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال ۱۴۰۱ و شاخص‌های مرتبط با آن، عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی استان و نتایج طرح نیروی کار سال ۱۴۰۰ آغاز بکار کرده است.

وی افزود: دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۱ نیز در تاریخ ۲۸ خرداد ماه جاری با اهم دستور کار تصویب سهم شهرستان‌ها از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال ۱۴۰۱ و تصویب سهم نهادهای ذیربط از تسهیلات جزء (۲) بند (ب) قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور برگزار شده است.

بیشتر بخوانید   تولید محصولات صادراتی دانش بنیان، اولویت حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی است

پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهور به استان

جهانشاهی با اشاره به سومین سفر استانی ریاست جمهور به خراسان‌جنوبی در ۱۹ شهریور سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: این سفر آثار و برکات خوبی برای استان خراسان جنوبی به همراه داشته است. 

وی ادامه داد: احداث خط انتقال سوخت به استان، تکمیل راه‌آهن، دوبانده کردن جاده‌ها، توسعه بخش کشاورزی به‌ویژه کشت گلخانه، حل و فصل مسائل واحدهای تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، تشکیل ستاد احیا و مرمت و مدیریت قنوات از جمله مهمترین مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور به استان است.

وی گفت: در ماه‌های اول پس از سفر رئیس‌جمهور به استان ستاد پیگیری مصوبات سفر شکل گرفته است و در مرحله اول بیش از شش هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای ۸۳ پروژه ۱۹ دستگاه اجرایی استان تصویب شده که تاکنون حدود هزار میلیارد تومان در ۹ مرحله تخصیص پیدا کرده است.

جهانشاهی با اشاره به دیدار با نماینده تام الاختیار سازمان برنامه و بودجه کشور که در معیت استاندار خراسان جنوبی در محل نهاد ریاست جمهوری انجام شده است، بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و الحاق متمم، حجم اعتبارات مصوبات سفر در مرحله دوم، هفت هزار و دویست میلیارد تومان افزایش یافت. 

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی افزود: عمده اعتبارات متمم با اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بخش‌های راه، آب، بهداشت و درمان، صنعت، آموزشی و امنیتی است.

جهانشاهی با اشاره به مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۰، گفت: اعتبارات هزینه‌ای استان در قالب اعتبارات هزینه‌ای استانی و ردیف‌های مختلف در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۶۷۵ میلیارد ریال و مبلغ ۵۶۰۶ میلیارد ریال تخصیص بین ۲۳ دستگاه اجرایی استان خراسان جنوبی در قالب موافقتنامه‌های هزینه‌ای تنظیم و پس از بررسی و تأیید طی مراحل مربوطه، مبادله شده است. 

بیشتر بخوانید   ۱۸۶۹ پروژه عمرانی دهه فجر در خراسان جنوبی افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود

وی افزود: علاوه بر تأمین اعتبار حقوق و واریزی مستمر و سایر پرداخت‌های پرسنلی و غیر پرسنلی در دستگاه‌های اجرایی، تأمین اعتبار برای تبدیل وضعیت استخدامی تعداد ۲۲۹ نفر از کارکنان ایثارگر دستگاه‌های اجرایی استان، تأمین اعتبار تعداد ۱۵۴ نفر نیروی جدیدالاستخدام، تأمین پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی ۴۱۶ نفر بازنشستگان سال ۱۳۹۹ دستگاه‌های اجرایی در طول سال۱۴۰۰ صورت پذیرفته و در راستای تحقق بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد نیز اقدامات مهمی انجام گرفته است.

وی در خصوص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بیان کرد: این اعتبارات در قالب اعتبارات استانی و ردیف¬های مختلف بالغ بر ۱۷۸۹۱ میلیارد ریال مصوب و مبلغ ۱۰۱۸۰ میلیارد ریال تخصیص بین ۲۶۹۷ پروژه در قالب ۵۲۸ موافقتنامه استانی و ۱۸ موافقتنامه استانی ویژه تنظیم و پس از بررسی و تأیید طی مراحل مربوطه، مبادله موافقتنامه انجام شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات تسویه بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی که بالغ بر ۳۷۱ میلیارد ریال برای طرح‌های استانی و استانی ویژه است که تخصیص این اعتبارات ۱۰۰ درصد نقدی است؛ از محل اعتبارات محرومیت زدایی موضوع جزء (۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بالغ بر ۸۰۵ میلیارد ریال ابلاغ گردیده که تخصیص اعتبار مذکور مبلغ ۴۰۲ میلیارد ریال است.

طرح تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان 

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی دارای ۹۱۷ روستای بالای ۲۰ خانوار است که شمول قراردادهای منعقده قرار گرفته‌اند و از سوی مجریان در حال انجام است. 

بیشتر بخوانید   اجرای عملیات اجرایی کارخانه فرآوری طلا در خوسف آغاز شد

جهانشاهی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در فاز اول با تعداد ۲۳۴ روستا، در فاز دوم با تعداد ۴۵۳ روستا و نهایتاً در فاز سوم با تعداد ۱۱۸ روستا قراردادی به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ با مجریان برای تدوین کار تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی منعقد کرده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون عملیات اجرایی فاز سوم تا حدود ۹۵ درصد انجام شده و برنامه‌ها در حال بررسی از سوی ناظر است، تصریح کرد: هدف از استقرار میز خدمت، ارتقای کیفیت خدمت رسانی، دریافت خدمات فارغ از زمان و مکان، سرعت، دقت و افزایش سطح رضایت مردم از خدمات دستگاه‌های اجرایی است.

جهانشاهی اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ از مجموع ۲۱۱۵ خدمت و زیرخدمت قابل ارائه به ارباب رجوع یا کسب و کارها در ۴۷ دستگاه اجرایی استان، ۱۳ درصد خدمات در میزخدمت حضوری، ۶۶ درصد در میزخدمت الکترونیک، ۱۵ درصد خدمات در میزخدمت ترکیبی و ۶ درصد خدمات از طریق مراجعه به واحد داخلی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در سال ۱۴۰۰ موفق به راه‌اندازی سامانه زیر ساخت اطلاعات مکانی (sdi) در سطح هشت دستگاه اجرایی استان شده و آنها را به ژئوپرتال ملی متصل کرده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در حوزه پژوهش نیز یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای انجام ۱۳ طرح پژوهشی مصوب شورای برنامه-ریزی و توسعه استان به دستگاه‌های اجرایی ذیربط ابلاغ شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها