۴۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سرایانی خریداری شد

مدیر جهاد کشاورزی سرایان از خرید ۴۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سرایانی خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران” علی اکبر بردبار در جمع خبرنگاران گفت: در شهرستان سرایان ۲ مرکز خرید گندم فعالیت دارد که وظیفه خرید گندم از کشاورزان و تحویل و حمل به سیلوهای استان را برعهده دارند و تاکنون ۴۰۰ تن گندم مازاد کشاورزان در این دو مرکز خریداری و به سیلوهای استان حمل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه گندم به عنوان مهمترین محصول استراتژیک دنیا و کشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و حدود ۱۸۰۰ هکتار از کشت پاییزه در شهرستان سرایان به کاشت گندم اختصاص دارد،ادامه داد: با توجه به تفاوت درجه کیفیت اراضی و آب در سطح شهرستان از لحاظ EC آب و خاک، شرایط اقلیمی و سایر عوامل تاثیرگذار در میزان تولید و عملکرد کاشت، ارقام سازگار با شرایط متفاوت محلی و منطقه ای در دستور کار مدیریت و زارعین این شهرستان است.

وی مهمترین ارقام گندمی که در شهرستان کشت می شود را رقم بمی، روشن، ارگ، قدس و کولتیوار محلی سرخ داس عنوان کرد و متوسط عملکرد محصول گندم را در هر هکتار با توجه به تاثیرپذیری آن از عوامل تولید و شرایط اقلیمی مخصوصا بارندگی سالیانه متفاوت و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد.

به گفته بردبار در سال زراعی جاری میزان سطح کشت شده گندم یک هزار و ۸۳۰ هکتار می باشد، که در اثر عوامل خسارت زای غیر زیستی مثل سرما، گرما، سیل و تگرگ و شوری همه ساله میزان قابل توجهی از سطح کشت، دچار خسارت با درجات متفاوت می شود.

بیشتر بخوانید   بیمه کوثر 6.5 میلیارد ریال خسارت به خطوط انتقال آب خراسان جنوبی پرداخت کرد

وی با اشاره به اینکه سطح غلات قابل برداشت در سال زراعی جاری با تعداد ۱۱ دستگاه کمباین بومی و تعداد سه دستگاه کمباین مهاجر و ۲۳ دستگاه دروگر در حال برداشت می باشد ازخرده مالکی به عنوان مهمترین عامل کاهش متوسط عملکرد در شهرستان یاد کرد که در کنار سایر عوامل بر میزان تولید عملکرد در هکتار تاثیر معنی داری دارد به طوریکه متوسط سطوح زراعی در غلات ۱٫۲ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان پیش بینی کرد در سال زراعی جاری میزان پنج هزار و ۱۰۰ تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شود.

وی گفت: در شهرستان سرایان ۲ مرکز خرید گندم فعالیت دارد که وظیفه خرید گندم از کشاورزان و تحویل و حمل به سیلوهای استان را برعهده دارند و تاکنون ۴۰۰ تن گندم مازاد کشاورزان در این دو مرکز خریداری و به سیلوهای استان حمل شده است.

بردبار اظهار داشت: شهرستان سرایان با دارا بودن ۴۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت که سالانه بالغ بر ۲۱ هزار هکتار آن به زیرکشت می رود، یکی از قطب‌های تولیدی و کشاورزی خراسان جنوبی است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان ادامه داد: تولید محصولات باغی در سطح بالغ بر ۱۰ هرار هکتار و محصولات زراعی در سطح بیش از هشت یک‌هزار هکتار با تعداد ۹ هزار و ۲۷۳ بهره‌بردار در این شهرستان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز کشاورزی شهرستان از ۵۴۱ منبع آبی تامین می شود، سطح زیرکشت محصولات زراعی شهرستان هشت هزار و ۲۰۰ هکتار با میزان تولید ۴۴ هزار و ۳۸۹ تن برشمرد که مهمترین آن‌ها شامل گندم، جو، پنبه می باشد.

بیشتر بخوانید   حضور سرمایه گذاران خارجی در غرفه خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشور

بردار از مهمترین محصولات زراعی کشت شده در شهرستان غلات اعم از گندم، جو و سورگوم و ارزن و… معرفی کرد که در فصول کشت پاییزه و بهار در شهرستان سطوح قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها